خبرهای داغ:
سردار سلگی:

عملیات بیت‌المقدس قدرت مقاومت و ایستادگی جمهوری اسلامی را به دنیا نشان داد

فرمانده دوران دفاع مقدس با بیان اینکه امروز دشمن به دلیل عملیات‌هایی چون بیت المقدس قدرت و جرأت هیچ‌گونه تعرضی به کشور و مرزهای ما ندارد، گفت: با انجام عملیات‌های بزرگی همچون بیت المقدس توانستیم قدرت مقاومت و ایستادگی جمهوری اسلامی را به دنیا نشان دهیم.
کد خبر: ۹۰۲۰۳۴۲
|
۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۴

عملیات بیت‌المقدس قدرت مقاومت و ایستادگی جمهوری اسلامی را به دنیا نشان دادسردار میرزا محمد سلگی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در همدان با گرامیداشت سوم خرداد سالگرد فتح خرمشهر در عملیات بیت المقدس به عنوان  روز مقاومت، ایثار و پیروزی اظهار داشت: عملیات بیت‌المقدس یکی از عملیات‎های مهم و سرنوشت‎ساز در طول هشت سال دفاع مقدس بود که زمینه‌ساز آزادسازی خرمشهر از اشغال رژیم بعثی عراق شد.

وی با بیان اینکه آزاد‌سازی بخش مهمی از مناطق اشغالی در جنوب کشور و آزادسازی نیروهای پدافندی خودی در مناطق اشغالی از اهداف ترسیم شده در قالب اجرای عملیات بیت المقدس بود، گفت: عملیات بیت المقدس یکی از عملیات های بزرگ  دوران دفاع  مقدس علیه دشمن بود.

این فرمانده دوران دفاع مقدس با اشاره به اینکه آزادسازی خرمشهر در آن برهه از زمان از اهمیت و حساسیت فوق‌العاده‎ای برخوردار بود به بیان ویژگی‌های این عملیات پرداخت و عنوان کرد: در منطقه‌ای که عملیات بیت المقدس شکل گرفت منطقه مورد توجه دشمن بود که دشمن با یک آمادگی کامل هم در ابتدای جنگ و هم در مقابله با  نیروهای کشور ما با انبوه زیادی نیرو و امکانات و تجهیزات پیشرفته در آنجا حضور داشت.

وی اضافه کرد: خرمشهر به دلیل موقعیت استراتژیکی و جایگاه مهم اقتصادی و نظامی شهر فعال و از نظر جغرافیای منطقه حیاتی بود که اهمیت بسیاری داشت بنابراین رژیم بعثی عراق از نخستین روز شروع جنگ عراق علیه ایران، این منطقه را هدف بمباران سنگین قرار داد که در برابر این حملات سنگین رزمندگان اسلام  35 روز مقاومت بی نظیر حماسی از خود نشان داده اما سرانجام روز چهارم آبان ماه 59 شهر سقوط کرد.

سردار سلگی با بیان اینکه هدف عمده جمهوری اسلامی از ترسیم عملیات بیت المقدس بر این بود که نوک پیکان عملیات دشمن در تصرف خرمشهر را مورد حمله قرار دهد، گفت: طرح‌ریزی و اجرای عملیات الی بیت المقدس در راستای آزادسازی خرمشهردر موقعیت بسیار حساسی انجام شد و این عملیات سختی بود که در طی چند مرحله انجام شد.

* آزادسازی خرمشهر از معجزات الهی بود

وی با اشاره به اینکه رزمندگان سپاه و بسیج نقش اصلی را در خط شکنی و تصرف زمین داشتند، تصریح کرد: به لطف و یاری خداوند نیروهای رزمنده ایرانی که بیشترین خط شکنی را نیروهای مردمی، بسیج و یگان‌های سپاه داشتند و هماهنگی با ارتش و نیروی هوایی، هوانیوز و توپخانه ارتش توانستند با رمز «الی بیت المقدس» شهر استراتژیک و ارزشمند را آزاد کنند.

این فرمانده دوران دفاع مقدس عنوان کرد: با فتح خرمشهر رزمندگان ما به پیروزی‌های چشم‌گیری دست یافته و بیشترین تلفات بر دشمن وارد شد.

وی گفت: یکی از معجزاتی که در این عملیات اتفاق افتاد این بود که دشمن متجاوز با برخورداری از حمایت و پشتیبانی نظامی، تسلیحاتی و موشکی ابرقدرت‎های دنیا در برابر عزم و استقامت رزمندگان اسلام  چاره‎ای جز شکست و عقب‎نشینی نداشت و علاوه بر این گرفتن بالاترین تعداد اسرای عراقی بود که توانستیم حدود 20 هزار  نفر از دشمن را اسیر کنیم و به همین میزان نیز از رده خارج شدند که اساس سرنوشت جنگ را تغییر داد.

سردار سلگی با بیان اینکه رزمندگان اسلام  در روز سوم خرداد نقشه آشکار جهانی در راستای جداسازی بخش‎هایی از خاک کشور را نقش بر آب کردند، افزود: رزمندگان توانستند به دشمن بفهماند که این قدرت و آمادگی در مردم ایران به وجود آمده که بیشتر آن نیز بر روی دوش مردم بوده به طوری که بسیج مردمی و در نهایت لطف خدا موجب شد که خرمشهر آزاد شود.

وی  با اشاره به فرموده امام راحل که «خرمشهر را خدا آزاد کرد» آزادسازی خرمشهر را از معجزات الهی  دانست و یادآور شد:  رزمندگان در این عملیات با اخلاص و اعتقاد راسخ انقلابی و دینی که داشتند وارد صحنه شدند و توانستند خرمشهر را آزاد کنند و با توجه به آمادگی دشمن و تفاوت امکاناتی که ما با دشمن داشتیم سرانجام با لطف خداوند خرمشهر آزد شد.

* مقاومت ملت ایران مهم‌ترین پیام حماسه آزادسازی خرمشهر

این فرمانده دوران دفاع مقدس تصریح کرد: رزمندگان در جریان آزادسازی خرمشهر به دلیل انگیزه، اعتقادات و توسلاتی که به خداوند داشتند، توانستند ضربات کوبنده بر دشمن وارد کنند.

وی اضافه کرد: این جریان در تاریخ انقلاب به عنوان روز مقاومت ثبت شد که در دنیا نیز به عنوان یک عملیات تعیین کننده شناخته می‌شود که امروز شاید برای تمام ارتش‌های دنیا خود یک آموزش است.

راوی کتاب «آب هرگز نمی‌میرد» به نقش استان همدان در جریان آزادسازی خرمشهر و اجرای عملیات بیت المقدس اشاره بیان کرد: این عملیات یک عملیات ارزشمندی است که در آن از استان همدان رزمندگانی ازجمله شهید «همدانی» و شهید «شهبازی» به عنوان فرمانده سپاه همدان حضور داشتند و رزمندگان سپاه همدان در انجام این عملیات نقش بارزی داشتند.

وی با بیان اینکه حماسه آزادسازی خرمشهر پیام مقاومت ملت ایران را به گوش جهانیان رساند، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین پیام این روز مقاومت است که امیدواریم دانشجویان، بسیجیان، دانش‌آموزان و آحاد ملت به زوایای این موضوع توجه کنند و این پیام را بگیرند که به یاری خداوند توانسته در دنیا نیز اثرگذار بوده و نقش ایفا کند.

سردار سلگی با  تبیین دستاوردهای آزادسازی خرمشهر عنوان کرد: مهم‌ترین دستاورد این است که خود شهر آزاد و به دشمن نشان داده شد که دیگر از این گستاخی‌ها انجام ندهد.

* هنوز نتوانسته‌ایم فرهنگ دفاع مقدس را ترویج کنیم

وی با بیان اینکه امروز  دشمن به دلیل عملیات‌هایی چون بیت المقدس قدرت و جرأت هیچ‌گونه تعرضی به کشور و مرزهای ما ندارد، گفت: با انجام عملیات‌های بزرگی همچون بیت المقدس  توانستیم قدرت مقاومت و ایستادگی جمهوری اسلامی را به دنیا نشان دهیم و امروز اگر دشمن با وجود همه دشمنی‌ها جرأت هیچ گونه تعرضی به کشور و مرزهای ما ندارد به دلیل نتایج همین عملیات‌ها است  چراکه آزموده را آزمودن خطا است.

این فرمانده دوران دفاع مقدس به ضرورت بازخوانی عملیات  بیت المقدس برای نسل امروز با توجه به دستاوردهای آن پرداخت و  یادآور شد: یکی از ضروریاتی که به اشکالی در زمین مانده و ما نتوانستیم در دانشگاه‌ها به خصوص نسل‌های آینده منتقل کنیم بازخوانی عملیات‌های مهم همچون عملیات بیت‌المقدس است که بنده به عنوان یک رزمنده هشت سال جنگ به شدت گله‌مند هستم که باید بسیاری از مسئولین در این راستا پاسخگو باشند.

وی با ابراز تاسف از اینکه در جامعه و به خصوص در مراکزی همچون دانشگاه‌ها که جوانان متمرکز هستند، نتوانستیم مقاومت و ایستادگی را برای جوانان تبیین کنیم، عنوان کرد: باید برای جوانان تبیین شود که با وجود مشکلات، تنگناها، تحریم تسلیحاتی و مضیقه‌ای که داشتیم با روحیه توکل بر خدا توانستیم با  دست خالی و اندک امکاناتی دشمن را شکست و سر جای خود بنشانیم.

سردار سلگی با بیان اینکه در جریان اغتشاشات پیش آمده در کشور شاهد این بودیم که  بعضاً از افراد دانش‌آموز بودند، خاطرنشان کرد: این به دلیل این است که هنوز نتوانسته‌ایم  فرهنگ دفاع مقدس را ترویج و عملیات‌های بزرگ را برای آنها بازخوانی کنیم که باید در این خصوص مسئولین به ویژه مسئولین فرهنگی و دانشگاهی در محضر خداوند پاسخگو باشند.

وی تاکید کرد: شناخت کافی را کسی ندارد و باید مقدماتی فراهم شود تا آن عظمت‌ها، فداکاری‌ها و ایثارگری‌ها که جوانان و نوجوانان آن زمان برای کشور و نظامشان قائل بودند، بار دیگر زنده شود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات