خبرهای داغ:
رئیس دانشگاه پیام‌نور مرکز قزوین اذعان کرد:

تکیه بر پتانسیل‌های بومی راهکاری موثر در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی

رئیس دانشگاه پیام‌نور قزوین اذعان کرد: اقتصاد مقاومتی اقتصادی مبتنی بر پتانسیل‌های بومی کشور است و برای تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور باید زیرساخت‌های کشور را تقویت کنیم.
کد خبر: ۸۹۹۴۵۷۳
|
۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۹

دکتر تقی نبئی رئیس دانشگاه پیام‌نور مرکز قزوین،در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری بسیج در قزوین، در خصوص میزان عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی در سال 1396 اظهار کرد: ما هنوز سال‌ها با اهداف اقتصاد مقاومتی برگرفته از منویات مقام معظم رهبری فاصله داریم.
وی تبیین کرد: طی سال‌های اخیر با توجه به تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری نسبت به اهمیت تحقق اقتصادی در کشور تا حدودی مقدمات آن فراهم شده ولی هنوز تا تحقق اقتصاد مقاومتی فاصله بسیاری باقی است.
این مسئول مطرح کرد: متاسفانه امروز در کشور ما عمدتا شاهد واردات انواع کالاهای مصرفی هستیم و در بخش تولیدات نیز عمدتا مواد اولیه از دیگر کشورها وارد شده و تنها مونتاژ کاری قطعات در داخل کشور برگزار می‌شود.
رئیس دانشگاه پیام‌نور قزوین با اشاره به اهمیت بخش تولید در تحقق اقتصاد مقاومتی ابراز داشت: ما باید در بخش تولید به تولید کالاهای کاملا داخلی تمرکز کنیم ولی متاسفانه علیرغم وجود چنین امکاناتی در داخل عمده توجهات در بخش تولید به واردکردن مواد اولیه کشورهای خارجی است که هزینه بسیاری را دربرداشته و سبب وابستگی به دیگر کشورها نیز می‌شود.
نبئی اقدامات بخش صنعت و معدن را در پیشبرد اقتصاد مقاومتی مطلوب دانسته و تصریح کرد: واگذاری معادن به سرمایه‌گذاران و اصلاح مالیاتی در بخش صنعت و معدن از اقدامات مطلوبی است که در این بخش انجام شده ولی باید توجه داشت که هنوز تا تحقق اقتصاد مقاومتی فاصله زیادی وجود دارد.
وی توضیح داد: اقتصاد مقاومتی اقتصادی مبتنی بر پتانسیل‌های بومی کشور است و برای تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور باید زیرساخت‌های کشور را تقویت کنیم.
این مسئول تشریح کرد:برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی و در راستای استفاده از پتانسیل‌های بومی باید تولیدات را بیشتر به سمت مواد اولیه نفتی، پتروشیمی و صنایع معدنی ببریم که هم از مواد اولیه مورد نیاز در خود کشور برخوردار بوده و هم دانش لازم در این حوزه را داریم.
رئیس دانشگاه پیام‌نور قزوین نقش دولت و نهادهای مرتبط را در تحقق اقتصاد مقاومتی بسیار موثر دانسته و گفت: دولت و نهادهای ذیربط می‌بایست امکانات و تجهیزات لازم در این حیطه را فراهم کرده و در اختیار تولیدکنندگان قرار دهند.
نبئی اضافه کرد: خارج شدن بنگاه‌های اقتصادی و صنایع معدنی از اختیار دولت و در مقابل نظارت بر عملکرد آن و هم‌چنین واگذاری آن‌ها به بخش خصوصی و خود مردم یکی از دیگر راهکارهای موثر در تحقق اقتصاد مقاومتی است چراکه اگر مردم خود در مجموعه‌کاری‌شان سهامی داشته باشند یقینا دلسوزانه‌تر عمل کرده و شاهد تولیدات بیشتری خواهیم بود.
وی خاطرنشان کرد: بهتر است دولت در خصوص بنگاه‌های اقتصادی کناره‌گیری کرده و در مقابل به نظارت دقیق و درست از عملکرد بنگاه‌ها بپردازد و تولید و اقتصاد در این حیطه را به خود مردم و تولیدکنندگان واگذار کنند چرا که در این صورت همه مردم خود تولیدکننده و سهامدار بوده و دیگر دغدغه‌ای از تحریم ندارند چون کسی نمی‌تواند و جرات نمی‌کند 80 میلیون نفر را تحریم کند.
این مسئول در خاتمه متذکر شد: امروز مقاومت شدید برخی افراد در بدنه حکومت از واگذاری بنگاه‌ها و اقتصاد به بخش خصوصی تنها به خاطر منافعشخصی خودشان بوده و در تلاش‌اند که این حرفه صورت نگیرد و یا هر چه دیرتر اتفاق بیفتد تا بتوانند به فسادهای میلیاردی خود در این زمینه برسند.
1005/ت30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها