خبرهای داغ:
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین :

عدم فعالیت منظم و استفاده بیش از حد موادغذایی آماده در ابتلا به سرطان موثرند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: در قزوین از هر 100هزار نفر جمعیت، 176 مورد سرطان در بین مردان و 129 مورد سرطان در بین زنان اتفاق می افتد.
کد خبر: ۸۹۸۴۲۳۴
|
۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۹

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین، سید سعید اسکویی در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت روز جهانی سرطان برگزار شد، بیان کرد: هر ساله یکم تا هفتم بهمن ماه هفته ملی مبارزه با سرطان نامگذاری شده و روز ۱۵ بهمن روز جهانی مبارزه با سرطان است.
وی گفت: طبق آمار سال 93، تعداد مبتلایان به سرطان در کشور، 81 هزار نفر و در استان قزوین هزار و 600 نفر بوده و از این تعداد حدود 44 درصد مبتلایان زنان و 56 درصد مبتلایان، مردان هستند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین اظهار کرد: در قزوین از هر 100هزار نفر جمعیت، 176 مورد سرطان در بین مردان و 129 مورد سرطان در بین زنان اتفاق می افتد.
اسکویی عنوان کرد: از یک هزار و 600 مورد سرطان ثبت شده در استان قزوین، 954 نفر شامل 569 مرد و 385 زن فوت شده اند که با توجه به این آمار می توان نتیجه گرفت که دسته زیادی از ابتلا به سرطان و فوت ناشی از سرطان ها در مردان بیشتر از زنان بوده است.
وی در ادامه با اشاره به بالاترین آمار نوع سرطان در بین زنان و مردان افزود: سرطان سینه، پوست، تیروئید، معده و کلورکتال در زنان و پوست، کلورکتال، پروستات و مثانه در مردان از شایع ترین سرطان ها در قزوین و با تفاوت بسیار کمی در سطح کشور است.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین تصریح کرد: مصرف دخانیات، نبود فعالیت بدنی منظم، افزایش وزن، تغذیه ناسالم و محافظت نکردن از پوست از جمله موارد خطر ابتلا به سرطان ها هستند.
وی با اشاره به نوع ابتلا به سرطان ها تاکید کرد: ابتلا به سرطان در اقوام درجه یک، تغییر در خال های پوستی، زخم های بدون بهبود، مشاهده توده در هر قسمت بدن به ویژه سینه، سرفه یا گرفتگی صدای طولانی مدت، اختلال بلع یا سوء هاضمه طولانی، استفراغ یا سرفه خونی، اسهال یا یبوست طولانی، خونریزی غیر طبیعی ادرار و مدفوع و بی اشتهایی یا کاهش وزن بی دلیل را از علام هشدار دهنده سرطان می باشد و افراد در صورت دارا بودن این علایم باید به پزشک متخصص مراجعه کنند.
وی با اشاره به روند روبه رشد ابتلای افراد به سرطان و با بیان اینکه در سال 2006، 10 میلیون مورد جدید ابتلا به سرطان در دنیا ثبت شد، خاطر نشان کرد: در سال 2014 تعداد 14 میلیون مورد مبتلا به سرطان ثبت شد و پیش بینی می شود در سال 2030 تعداد موارد جدید ثبت سرطان به 25 میلیون نفر افزایش یابد.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به آمار ثبت سرطان در کشورهای آسیایی و غربی اضافه کرد: افزایش سن امید به زندگی، مصرف بالای غذاهای آماده و فرآوری شده، تغییر سبک زندگی و کاهش تحرک بدنی از جمله دلایلی اصلی افزایش ابتلا به سرطان است و می توان گفت اگرچه در کشور ما نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر آمار ابتلا کمتر است اما به هرحال سبک زندگی ایرانیان و امید به زندگی در میان آنها نیز همچون سایر کشورها در حال تغییر است.
اسکویی در ادامه ضمن اشاره به علائم سرطان سینه در بین زنان اظهار کرد: سرطان سینه یکی از سرطان های شایع بین زنان است و بهترین زمان برای غربالگری آن، سن 30 سال است و در صورت تشخیص در مراحل اولیه امکان درمان و حیات طبیعی فرد وجود دارد که افراد سن 30 تا 40 ساله، سالی یکبار و بالای 40 ساله، در سال دوبار برای معاینات به پزشک مراجعه نمایند.
وی افزود: در مورد سرطان دهانه رحم نیز، انجام رایگان تست پاپ اسمیر در تمام مراکز بهداشتی درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی قزوین انجام می شود و در مورد سرطان تیروئید نیز که در بین زنان شایع تر است معمولا علامت دار بوده و افراد در صورت داشتن هرگونه اختلال در کارکرد تیروئید باید به پزشک مراجعه نمایند.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: سرطان معده نیز از جمله سرطان هایی است که در اثر تغذیه نادرست و مصرف بیش از حد غذاهای فراوری شده و عامل میکروبی ایجاد کننده زخم معده به وجود می آید و سرطان کلورکتال نیز تا حد بالایی ناشی از ژنتیک ست و از همین رو افراد دارای سابقه خانوادگی این نوع سرطان در بین اقوم درجه یک و 2 حتما باید برای غربالگری به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.
اسکویی با اشاره به سرطان پوست، این نوع سرطان را از اولین سرطان های مشترک ثبت شده در بین زنان و مردان بیان کرد: برای پیشگیری از این سرطان که معمولا با یک خال جدید بر روی پوست و یا تغییر رنگ و اندازه خال ظاهر می شود، بهترین راه پیشگیری استفاده از کلاه و بعد از آن استفاده از کرم های ضدافتاب با SPF بالا است که باید هر 2 ساعت استفاده از کرم ضد آفتاب تجدید شود.
وی در ادامه با اشاره به سرطان های شایع بین مردان گفت: سرطان پروستات از سرطان های شایع در میان مردان است که روند کندی داشته و سرعت بزرگ شدن آن زیاد نیست و چاقی و سن بالا در ابتلا به آن تاثیر زیادی دارد.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ادامه داد: سرطان مثانه از دیگر سرطان هایی است که در بین مردان شایع بوده و مصرف سیگار از عوامل اصلی آن است.
/پ30/ب1010

ارسال نظرات
پر بیننده ها