خبرهای داغ:
نائب رئیس اتاق بازرگانی شیراز:

فناوری اطلاعات، پیشران توسعه اقتصادی فارس است

نائب رئیس اتاق بازرگانی شیراز گفت: استان فارس در بخش فناوری اطلاعات پتانسیل‌های منحصربه‌فردی دارد که توجه و تمرکز بر این بخش می‌تواند فضای رشد و توسعه اقتصادی استان فارس را فراهم کند.
کد خبر: ۸۹۷۱۵۸۰
|
۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۳

محمدصادق حمیدیان در نشست تخصصی شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات اظهار داشت: حوزه فناوری اطلاعات یکی از بخش‌های پیش برنده و مولد در کشور است که استان فارس نیز در این بخش از پتانسیل‌های مطلوبی برخوردار است.

وی بابیان اینکه می‌توان از پتانسیل‌های موجود در فارس به‌عنوان یک مزیت اقتصادی در جهت توسعه استان بهره برد، افزود: ارزش سرمایه‌گذاری در فناوری اطلاعات تأثیرات عملکردی در سطح کل اقتصاد و حتی در شرایط تحریم نیز موجه است.

نائب رئیس اتاق بازرگانی شیراز گفت: قلمرو فعالیت در این زمینه گسترده و شامل تمامی جنبه‌های اقتصادی است که ارزش تجاری این نوع کسب‌وکار را مهم ساخته است.

حمیدیان ادامه داد: تأثیر سرمایه‌گذاری در فناوری اطلاعات بر ارزش تجاری سازمان‌ها نشان داده است که نیاز هدایت سرمایه‌گذاران سنتی به این بخش با نرخ خوب خلق ثروت در آن باید موردتوجه بیشتر قرار گیرد و اتاق برای شناسایی و معرفی این فرصت‌ها عزم خود را جزم کرده است.

وی مطرح کرد: در دنیای امروز فناوری اطلاعات یکی از بخش‌های مهم در بخش اقتصاد است که صادرات در این بخش با درآمدزایی و سودآوری بالایی همراه است، لذا باید سرمایه‌گذاران را برای سرمایه‌گذاری در این زمینه‌ها در استان هدایت کرد.

این مقام مسؤول با اشاره به پتانسیل‌های مطلوب در بخش‌های زیرساخت، دانش فنی و نیروی انسانی در حوزه فناوری اطلاعات، تصریح کرد: در اتاق شیراز با همکاری دستگاه‌های متولی ازجمله دانشگاه‌ها، اداره کل فناوری اطلاعات و ارتباطات و تشکل‌های مربوطه به دنبال ایجاد سازوکاری برای شناسایی مزیت‌های موجود و تدوین نقشه راه سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری اطلاعات هستیم تا بتوانیم علاقه‌مندان در این حوزه را برای سرمایه‌گذاری جذب کنیم.

حمیدیان خاطرنشان کرد: در بحث سرمایه‌گذاری دو موضوع مزیت و خلق مزیت و امنیت در توسعه سرمایه‌گذاری حائز اهمیت است که بهره‌مندی از فنّاوری و نظام‌مندی از ویژگی‌های سرمایه‌گذاری خارجی است.

وی بابیان اینکه امنیت سرمایه مهم‌ترین مسئله در مقوله سرمایه‌گذاری است، افزود: در شرایط فعلی رقابت بین مزیت و امنیت می‌تواند سرمایه‌گذاری را به‌صورت مولد پیش برد که این نکته ویژگی اساسی این مبحث است.

مدیرکل  فناوری اطلاعات و ارتباطات استان فارس نیز گفت: فناوری اطلاعات نقش مهمی در اقتصاد جهانی دارد که با توجه به پتانسیل‌ها، کشور ایران و استان فارس نیز در این بخش حرف برای گفتن دارد.

مهرداد سهرابی بابیان اینکه سهم ایران در بخش فناوری اطلاعات در اقتصاد جهانی 2020 مشخص و سهم استان فارس شش درصد پیش‌بینی‌شده است، تصریح کرد: در حال حاضر 39 هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از فعالیت‌های اپراتورهای ارتباطی در کشور است که این میزان باید رشد داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه فارس از دیرباز تاکنون از ظرفیت‌های خوبی در حوزه فناوری اطلاعات برخوردار است، مطرح کرد: استان فارس می‌تواند در زمینه‌‌های گردشگری، پزشکی، کشاورزی، علمی و خدمات عمومی بر بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات فعال و وضعیت اقتصاد استان را بهبود بخشد.

ای مقام مسؤول ادامه داد: تصمیم‌گیری در چگونگی سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های فن‌آوری اطلاعات و سایر کاربردهای آن، هم از جنبه‌های نظری و هم عملی دارای توجیه است و از همه مهم‌تر آنکه در توسعه استان این موضوع همه‌ی فعالیت‌ها را شامل می‌شود.

سید علی‌اکبر صفوی استاد دانشگاه شیراز گفت: حوزه‌هایی مانند فناوری اطلاعات سرمایه‌گذاری کمتر و سودآوری مطلوب‌تری  دارد که در شرایط فعلی اقتصادی کشور باید این حوزه‌ها به‌عنوان یکی از بسترهای مناسب فعالیت اقتصادی موردتوجه بیشتر قرار گیرد.

وی افزود: علیرغم توانمندی ویژه کشور و استان فارس در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات تاکنون بهره کمی از این حوزه‌ها را داشتیم که بخش خصوصی باید در این زمینه فعال شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به شعار شهردار شیراز مبنی بر شهر هوشمند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر برای تحول در بخش فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات وضعیت طلایی برای استان فارس وجود دارد که باید از این فرصت استفاده مناسب شود.

صفوی ادامه داد: با انتخاب دقیق مخاطبان و به‌کارگیری ابزار معتبر تجزیه‌وتحلیل نتایج می‌توان به بینش درستی نسبت به تأثیرات فن‌آوری اطلاعات در همه ابعاد جامعه و منافع همه‌جانبه آن برسیم.

وی مصداق این موضوع را در تأسیس دفاتر آی‌سی‌تی روستایی برشمرد و بر جنبه‌های توسعه‌ای این فرایند تأکید کرد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها