خبرهای داغ:
رییس دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره):

فیلترینگ فضای مجازی گزینه ی مناسب نیست

رییس دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) گفت: به جای کنترل اجباری و فیلترینگ شبکه های مجازی باید تهدیدها و فرصت های فضای مجازی برای خانواده ها و جوانان تبیین شود.
کد خبر: ۸۹۶۸۲۶۵
|
۰۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۳

دکتر سید ابوالحسن نائینی در گفت و گو با خبرگزاری بسیج از قزوین با اشاره به حمایت های دولت و رییس جمهوری از دسترسی آزاد مردم به اطلاعات و فضای مجازی و مخالفت آنها با فیلترینگ، اظهار کرد: برخورد با این تهدیدها با ابزار فیلترینگ گزینه مناسبی نبوده زیرا ماهیت فناوری های نوین با توجه به پیشرفت قابل توجه در دهه‌های آتی که با گستره پوشش وسیعی همراه بوده و خواهد بودریال کارایی نخواهد داشت.
رییس دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) افزود: به منظور رفع آسیب های فضای مجازی، بهره‌گیری از ابزارها و سیاست‌های مناسب و فرهنگ‌ سازی در راستای بهره گیری بهینه و مطمئن از این فضا باید در سطح آموزش و پرورش و دانشگاه ها مورد توجه ویژه قرار بگیرد.
وی خاطرنشان کرد: در این راستا به جای کنترل اجباری و فیلترینگ شبکه های مجازی باید تهدیدها و فرصت های فضای مجازی برای خانواده ها و جوانان تبیین شود.
نائینی ادامه داد: در این راستا آینده پژوهی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، برنامه ریزی و سیاست گذاری فرهنگی مختص فضای مجازی، تعریف و به کارگیری ابزارهای فرهنگ سازی، آموزش ارتقای سواد رسانه ای و فناوری و اتخاذ سیاست‌هایی که به شدت آسیب های فضای مجازی را کاهش دهند باید مورد بررسی و تحقیق قرار بگیرد.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: همان گونه که در تعابیر مقام معظم رهبری نیز مشهود است دغدغه‌های معظم له در این موضوع بیشتر معطوف به استفاده بهینه از این فضا و حفظ اصول و ارزش‌های اسلامی و سعادت بشری است که این امور نگرانی افکار عمومی و خانواده‌ها نیز می باشد بنابراین باید در مسیر رفع آنها قدم برداریم و از سویی نیز از استفاده حداکثری از ظرفیت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدیریت و توسعه جوامع بی‌بهره نمانیم.
این مسئول اضافه کرد: موضوع فیلترینگ شبکه های اجتماعی در شورای عالی فضای مجازی که با دستور رئیس جمهوری به عنوان رئیس این شورا متوقف شده باید به خوبی موشکافی شده تا به دنبال آن با یک تصمیم عجولانه و سریع شاهد چالش بزرگ در فضای اطلاعات و ارتباطات کنونی نباشیم.
وی با بیان اینکه این موضوع دیدگاه‌های مختلفی را از جنبه فرصت و تهدید مطرح می‌کند،اضافه کرد: بر اساس منطق آزادی اطلاعات در راستای حقوق شهروندی و شفاف‌سازی و با توجه به جایگاه تمرکززدایی و محدودیت زدایی فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی حضور فعالانه و موثر در فضای مجازی نوعی مشارکت همدلی و همراهی مسئولان و مردم را به همراه خواهد داشت و به نوعی تکریم افکار عمومی و اهمیت به نقش آنها در یاری رساندن به بدنه دولت را ملموس می کند که همه این موارد به توسعه جامعه و روشنگری کمک زیادی خواهد کرد.
نائینی همچنین با اشاره به سخنان رئیس جمهوری مبنی بر الزام وزاری علوم و آموزش و پرورش به دخالت ندادن افراد غیر مسئول در امور این وزارتخانه ها گفت: یکی از اهداف و ماموریت های مهم دولت تدبیر و امید ایجاد فضای مناسب و با نشاط سیاسی و فرهنگی در جامعه دانشگاهی بوده و فعالیت ها و تشکل های دانشجویی نیز بر همین اساس شکل گرفت که شایسته است تا حمایت و پشتیبانی شوند.
این مسئول ادامه داد: البته چنانچه مشکلاتی پیش آید قوانین و مقررات کافی برای رسیدگی به مسائل پیش آمده در خود دانشگاه ها وجود دارد بنابراین نیازی به برخورد و حضور نیروهای خارج از مجموعه دانشگاه وجود ندارد که در این صورت عواقب نامناسبی برای جامعه دربرخواهد داشت و شرایط امن دانشگاه جای خود را به امنیتی کردن دانشگاه‌ها خواهد داد.
وی افزود: البته ما هنوز از دخالت در امور دانشگاه رنج می‌بریم و امیدواریم که همه به قانون احترام گذاشته و اجازه دهند که دانشگاه بر اساس ضوابط و مقررات قانونی که وجود دارد بدون تنش در راستای توسعه و پیشرفت و بهره وری بیشتر دانشگاه حرکت کند.
دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)هم اکنون با ۱۱۴هزار و ۲۵۰متر مربع فضای آموزشی ،کمک آموزشی،رفاهی و خوابگاهی،اداری و پژوهشی دارای هشت هزار و ۱۶۴دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی می باشد.
9001/ت30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها