خبرهای داغ:
در یک قرن اخیر رخ داده است:

21 زلزله با مقیاس بالای 7 ریشتر در ایران

در صد سال اخیر بیش از 21 زلزله قدرت مند رخ داده است که تلفات سنگینی درپی داشته و خسارت های آن با یک جنگ تمام عیار در بسیاری از مواقع برابری کرده است. ایران بر روی گسل هایی قرار گرفته که بیش از 95 درصد ایران ظرفیت وقوع زلزله های مرگبار را دارد.
کد خبر: ۸۹۴۷۴۳۷
|
۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۰
به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، ایران به دلیل قرار گرفتن بر روی گسل‌های فعال همیشه با این پدیده دست به گریبان بوده، اما این دغدغه همیشگی هیچ گاه به برنامه ریزی منجر نشده است، بعد از زمین لرزه آه و افسوس است و زمین لرزه وقوع زلزله در سال ۱۲۸۸ در منطقه سیلاخور لرستان، زمین لرزه‌ای به بزرگی ۷،۴ ریشتر بوقوع پیوست که هشت هزار کشته و ۶۴ تخریب روستا را به همراه داشت همچنین در سال ۱۳۰۹ زمین لرزه با بزرگی ۷،۴ ریشتر سلماس در آذربایجان غربی را لرزاند که در این زلزله بزرگ نیز ۲ هزار و ۵۱۴ نفر کشته و ۶۰ روستا نیز تخریب شد.

دیگر زلزله‌ای که در سال ۱۳۳۹ با ۶،۷ ریشتر شهر لار استان فارس را لرزاند نیز ۴۰۰ نفر کشته به دنبال داشت و تخریب ۷۵ درصدی این منطقه را به دنبال داشت زمین لرزه بوئین زهرا نیز با شدت ۷،۲ ریشتر در سال ۱۳۴۱ با حدود ۱۰ هزار نفر کشته به وقوع پیوستدر سال ۱۳۴۷ نیز زمین لرزه‌ای به بزرگی ۷،۴ ریشتر دشت بیاض در استان خراسان را لرزاند که منجر به کشته شدن ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر و تخریب ۶۱ روستا شد.

دیگر زلزله‌های اخیر در سال ۱۳۵۱ منطقه قیر در استان فارس با ۶،۹ ریشتر و چهار هزار کشته، در سال ۱۳۵۶ خورگو در استان هرمزگان با شدت هفت ریشتر و با ۱۲۸ نفر کشته، زلزله طبس با شدت ۷،۷ ریشتر در سال نیز ۱۹ هزار و ۶۰۰ کشته و تخریب ۱۶ روستا را به دنبال داشت و درسال ۱۳۵۸ هم قائن در استان خراسان جنوبی با شدت ۷،۱ ریشتر لرزید که دراثر آن ۱۳۰ نفر جان باختند.

یکی دیگر از زلزله‌های بزرگ در سال ۱۳۶۰ منطقه سیرچ استان کرمان با شدت ۷،۴ ریشتر که براثر آن یک هزار و ۳۰۰ نفر کشته و ۸۵ درصد شهر تخریب شدزلزله رودبار و منجیل در سال ۱۳۶۹ با شدت ۷،۴ ریشتر با ۳۵ هزار کشته یکی از بزرگترین زلزله‌ها در کشور به شمار می‌رود و در سال ۱۳۸۲ زلزله بم با قدرت تخریب بالا بیش از ۴۲ هزار تلفات داشت و مردم ایران را داغدار کرد.
قرار گرفتن غرب کشور بر روی گسل‌های زاگرس و فعال شدن لایه‌های زمین خطر فاجعه برای کلان شهر‌ها را در پی دارد که مسئولان امر باید علاج واقعه قبل از وقوع کنند.
۱۰۰۲/ت ۳۰/ب
ارسال نظرات
پر بیننده ها