خبرهای داغ:
رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند عنوان کرد

توسعه کشت گیاهان دارویی همراه با ایجاد اشتغال و افزایش بهره‌وری

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند با بیان اینکه توسعه کشت گیاهان دارویی همراه با ایجاد اشتغال و افزایش بهره‌وری است، گفت: سطح زیر کشت گیاهان دارویی در استان همدان در سال 1395، 6 هزار و 877 هکتار بوده است که دارای رتبه سوم در کشور است.
کد خبر: ۸۹۴۶۶۴۵
|
۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۸

توسعه کشت گیاهان دارویی همراه با ایجاد اشتغال و افزایش بهره‌وریاحمد باقری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در نهاوند اظهار داشت: گیاه دارویی (Medicinal plant) به گیاهی گفته می‌شود که به طور مستقیم یا غیر مستقیم تمام یا اجزایی از آن به صورت تازه یا خشک شده و یا مواد موثر استخراجی از آن به منظور اثرات بهداشتی، پیشگیری و درمانی در بدن انسان، حیوانات و دیگر گیاهان به کار می رود.

وی گفت: امروزه داروهای شیمیایی به واسطه اثرات زیان بار و جبران ناپذیری که بر پیکره آدمی بر جای می گذارند کم کم جای خود را به داروهای گیاهی می سپارند.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند افزود: اگر چه نسبت داروهای گیاهی به داروهای شیمیایی در سطح جهان ناچیز است اما روند جایگزینی با سرعت بیشتری دنبال می شود به نحوی که در حال حاضر حدود 25 درصد از داروهای موجود دارای منشا گیاهی هستند.

وی تصریح کرد: از سویی طبیعت نمی تواند همواره جوابگوی نیاز انسان به این منابع ارزشمند باشد بنابراین باید برای کشت و پرورش این گیاهان اقدام کرد.

باقری عنوان کرد: بر اساس گزارش سازمان خواربار جهانی ارزش تجارت جهانی گیاهان دارویی طی سال‌های اخیر حدود 100 میلیارد دلار بوده است و پیش بینی می‌شود تا سال 2050 به 5 تریلیون دلار برسد در حالی که سهم کل کشور ما از تجارت این کالا تنها دو درصد است.

وی در ادامه به جایگاه گیاهان دارویی در ایران و استان پرداخت و گفت: جایگاه گیاهان دارویی در ایران و استان تعداد گونه های گیاهی شناخته شده در ایران حدود 8 هزار گونه برآورد می شود که از این بین حدود 2 هزار و 300 گونه از این گیاهان دارای خواص دارویی، عطری، ادویه ایی و آرایشی- بهداشتی هستند که این تعداد دو برابر تعداد گونه های موجود در قاره اروپا است.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند افزود: علاوه بر آن یک هزار و 728 گونه از این گیاهان اندمیک بوده و منحصرا در ایران رویش کرده که از این حیث ایران به همراه کشور ترکیه دارای غنی ترین منبع و تنوع گیاهان دارویی در دنیا است که به عنوان یک ظرفیت انحصاری محسوب می شود.

وی اظهار داشت: بر اساس سند ملی گیاهان دارویی دولت مکلف است کشت این گیاهان را تا پایان سال 1404 و برنامه ششم توسعه به 500 هزار هکتار برساند که انقلابی در کشت گیاهان دارویی است، بر اساس این هدف هم اکنون150  هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور به کشت گیاهان دارویی اختصاص دارد.

باقری با بیان اینکه توسعه کشت گیاهان دارویی همراه با ایجاد اشتغال و افزایش بهره‌وری است، گفت: سطح زیر کشت گیاهان دارویی در استان همدان در سال 1395، 6 هزار و 877 هکتار بوده است که دارای رتبه سوم در کشور است.

وی با بیان اینکه همدان در زمینه تولید گشنیز و رازیانه رتبه اول کشور را دارد، ابراز داشت: 19 قلم گیاه دارویی در استان همدان کشت می‌شود که برخی از آنها شامل گل‌ گاوزبان، سنبل الطیب، بابونه، آویشن، خاکشیر، نعناع فلفلی، ختمی، به لیمو و اسطوخودوس، آرتیشو یا کنگر فرنگی، گل همیشه بهار و کاسنی است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات