خبرهای داغ:
رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند مطرح کرد
رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند گفت: 800 هکتار از مراتع نهاوند نیز زیر کشت گیاهان دارویی رفته است.
کد خبر: ۸۹۴۶۰۷۲
|
۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۲

800 هکتار از مراتع نهاوند زیر کشت گیاهان داروییاحمد باقری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در خصوص جایگاه گیاهان دارویی در نهاوند گفت: شهرستان نهاوند با دارا بودن آب و هوای معتدل کوهستانی، زمین‌های حاصلخیز و شرایط آبی مناسب به عنوان قطب کشاورزی استان همدان شناخته می‌شود که حدود 500 گونه گیاه دارویی در این شهرستان رشد می‌کند.

وی گفت: بر اساس داده‌های هواشناسی میانگین میزان بارش سالیانه در این شهرستان 379 میلیمتر و میانگین دمای سالانه 12.9 درجه سانتیگراد است.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند افزود: حداکثر میزان بارش نزولات جوی در شهرستان نهاوند در دهه دوم و سوم دی ماه و دهه اول بهمن رخ می‌دهد که نشان از شرایط مساعد این شهرستان برای کشت گیاهان دارویی دارد. پ

وی ادامه داد: از سویی با توجه به سکونت حدود 50 درصد از جمعیت شهرستان نهاوند در روستاها و امرار معاش آنها از طریق کشاورزی و همچنین بهره‌وری در منابع آب، کشت گیاهان کم آب‌بر با صرفه اقتصادی بالا به عنوان یکی از اهداف جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند در دستور کار قرار گرفته است.

باقری یادآور شد: با استقبال کشاورزان برخی گیاهان دارویی مانند زعفران، کاسنی، گل همیشه بهار، آرتیشو، اسطوخودوس، گل محمدی، موسیر و سیر در این شهرستان در سطح 47 هکتار از مزارع این شهرستان کشت می شوند که نسبت به سالیان گذشته بیش از 15 برابر افزایش یافته است، این در حالی است که 800 هکتار از مراتع نهاوند نیز زیر کشت گیاهان دارویی رفته است.

وی اظهار داشت: در سال هایی با بارش و نزولات جوی مناسب به طور متوسط از هر هکتار مراتع نهاوند، 250 کیلوگرم انواع گیاه دارویی خشک برداشت می شود.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند گفت: یکی از گیاهان دارویی نهاوند گل همیشه بهار است که از این گیاه برای درمان بیماری‌های پوستی ناشی از سوختگی به ویژه در کودکان استفاده می‌شود و علاوه بر آن انواع محلول‌ها، کرم‌ها و صابون‌های مختلف از آن به دست می‌آید که مورد توجه شرکت‌های دارویی قرار گرفته است.

وی بیان داشت: همچنین گل گاوزبان و زعفران نهاوند نیز از کیفیت بالایی برخروردار هستند که مورد استقبال فراوان مصرف کنندگان قرار گرفته است، همچنین کتیرای طبیعی نهاوند یکی دیگر از محصولات مراتع شهرستان محسوب می‌شود که از لحاظ مرغوبیت شهرتی جهانی دارد و در صنایع دارویی و چسب سازی کاربرد فراوان دارد.

باقری گفت: تنوع گونه های دارویی دارای ترکیبات ارزشمند، گیاهان دارای ارزش اقتصادی بالا مانند زعفران و گل محمدی و آب فراوان به واسطه وجود چشمه ها و سراب های متعدد از ظرفیت‌های مهم نهاوند جهت توسعه کشت و صنایع مرتبط با گیاهان دارویی است .

انتهای پیام/

ارسال نظرات