مربی طرح کرامت عنوان کرد

رویکرد دینی در خانواده مهم‌ترین عامل و راهکار پیشگیری از اعتیاد

مربی طرح کرامت گفت: مهم‌ترین عامل و راهکار پیشگیری از اعتیاد رویکرد دینی در خانواده است و استحکام کردن پایه‌های خانواده با محبت کردن به همدیگر است.
کد خبر: ۸۹۴۵۷۴۱
|
۱۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۹

رویکرد دینی در خانواده مهم‌ترین عامل و راهکار پیشگیری از اعتیادبه گزارش خبرگزاری بسیج از ملایر، لیلا نگاهداری در نشست طرح کرامت در جمع والدین دانش‌آموزان واحد مقاومت مدرسه سعادت حوزه مقاومت حضرت زینب(س) سپاه ناحیه ملایر با تعریف اعتیاد اظهار داشت: وابستگی بیش از حد به هر چیز را اعتیاد گویند و چه اتفاقی رخ می‌دهد که دختران و پسران ما که از لحاظ روحی و جسمی و روانی سالم هستند رو به مصرف مواد می‌آورند
چه دلایلی و زمینه‌هایی هست که آنها را به مصرف مواد سوق می دهد، یکی از مهم‌ترین ریشه‌ها و دلایل به خانواده برمی گردد.

وی با اشاره به دلایل اعتیاد افزود: بی محبتی افراد خانواده نسبت به هم و بی محبتی والدین نسبت به فرزندان یکی از مهم‌ترین علل مصرف مواد در خانواده است.

این مربی طرح کرامت بیان داشت: پدر و مادر باید خانه را سرشار از محبت کنند و خانواده گرمی داشته باشند و آرامش در خانه وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه خانواده باید مأمن آرامش باشد، افزود: متاسفانه در برخی از خانواده‌ها این طور نیست و آرامش در این خانواده‌ها معنا ندارد.

نگاهداری ابراز داشت: شما والدین باید بدانید که فرزندانتان از شما الگوبرداری می‌کنند، بنابراین زمانی که به آنها قولی می‌دهید حتما به آن عمل کنید چراکه آثار آن بر ذهن آنها خواهد ماند و باید به طور نامحسوس رفتار فرزندانتان را کنترل کنید و بر آنها نظارت داشته باشید.

وی با اشاره به اینکه یک عامل دیگر در بحث اعتیاد نگرش مثبت به مواد مخدر است، بیان کرد: متاسفانه بسیاری از افراد فکر می‌کنند با یک بار مصرف دچار اعتیاد نمی‌شوند اما اگر از کسانی که آلوده به مواد مخدر شده‌اند سوال کنید، خواهند گفت که با یک بار مصرف به اعتیاد به مواد مخدر گرایش یافته‌اند.

این مربی طرح کرامت با بیان ینکه نباید به مصرف‌کنندگان مواد مخدر نگرش مثبت داشته باشید، گفت: درست است که مصرف کننده مواد یک بیمار است و باید درمان شود اما بر روی دیگر افراد اثرگذار است.

وی با بیان اینکه اعتیاد نابود کننده زندگی است و بهار زندگی را به خزان تبدیل می کند، افزود: یک مورد دیگر که بحث اعتیاد را به وجود می آورد بحث مهارت‌ها است و یکی از مهارت‌ها که بسیار مهم بوده مهارت «نه گفتن» است.

نگاهداری یادآور شد: اگر منشأ «نه گفتن» را بیابیم خواهیم دانست که متاسفانه ما از بچگی مهارت «نه گفتن» را در فرزندان خود سرکوب می کنیم، در صورتی که باید به فرزندانمان یاد بدهیم که در برابر بسیاری از رفتارها «نه» بگویند، چراکه اگر نتواند «نه» بگوید نمی‌تواند در برابر آسیب‌های جامعه نیز «نه» بگوید.

وی بیان کرد: شما باید قدرت انتخاب به فرزندانتان بدهید زمانی که چیزی را قبول نمی‌کنند او را مجبور به پذیرفتن نکنید چون قدرت نه گفتن را در او سرکوب کرده‌اید، بنابراین مهارت «نه گفتن» و تصمیم خوب گرفتن را به فرزندان بیاموزیم تا در آینده دچار مشکل نشوند.

این مربی طرح کرامت تصریح کرد: اولین جایی که تربیت فرزندان شکل می‌گیرد خانواده است اگر آنها را خوب تربیت نکنیم، زمانی که دچار مشکل شدند نباید دنبال مقصر باشیم.

وی با بیان اینکه شما باید فرهنگ دینی را به فرزندانتان یاد دهید، تصریح کرد: متأسفانه به دلیل تهاجمات  سال‌های اخیر دشمن ما از فرهنگ دینی فاصله گرفته‌ایم و هر قدر از دین فاصله پیدا کنیم مشکلات ما افزایش خواهد یافت.

نگاهداری عنوان کرد: آمارها نشان می‌دهد هر میزان سطح اعتقادات مذهبی و اسلامی افزایش می‌یابد سطح آسیب‌ها کاهش پیدا می‌کند، بنابراین اعتقادات مذهبی بسیار بر کاهش آسیب‌ها اثرگذار است.

وی یادآور شد: مهم ترین عامل و راهکار پیشگیری از اعتیاد رویکرد دینی در خانواده است و استحکام کردن پایه‌های خانواده با محبت کردن به همدیگر است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار