دعای عرفه میراث کلام دل‌نشین اربابمان حضرت اباعبدالله الحسین(ع)/عرفه؛ روز تضرع به جانب خداست

حاجیان در روز عرفه در سرزمین عرفات وقوف کرده و نغمه «ربنا» به لب جاری می‌سازند. و از برترین اعمال این روز قرائت دعای عرفه است، دعایی که میراث کلام دل‌نشین اربابمان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است.
کد خبر: ۸۹۱۱۳۳۸
|
۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۸

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ نهم ماه ذی‌الحجه روز عرفه است. روزی که حق تعالی بندگان خویش را به عبادت و طاعت خود خوانده و احسان خود را برای ایشان می‌گستراند. روز عرفه روزی است که شیطان خوار و حقیرتر و رانده‌تر خواهد بود.

حاجیان در روز عرفه در سرزمین عرفات وقوف کرده و نغمه «ربنا» به لب جاری می‌سازند. و از برترین اعمال این روز قرائت دعای عرفه است، دعایی که میراث کلام دل‌نشین اربابمان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است.

دعایی که ابتدا اوصاف پروردگار مطرح می‌شود و نعمت‌های گوناگون و فراوان الهی در خلقت و رشد و حیات انسان یاد می‌شود که همه زندگی او را در همه ابعاد در بر گرفته و موهبت‌هایی که از سوی خداوند عطا شده و در جسم و جان انسان متجلی است.

بخش عمده آغاز دعای عرفه یادآوری نعمت‌های بی‌شماری است که عجز انسان از سپاس نعمت‌ها، زمینه خضوع و خشوع او را به پیشگاه پروردگار فراهم آورده است.

در دعای عرفه انسان بامعرفت با خدای خود عاشقانه حرف می‌زند، خاشعانه صدایش می‌کند، کوتاهی‌ها و غفلت‌های خود را به یاد می‌آورد، ملتمسانه خود را در دامن رحمت الهی می‌افکند و به وسیله توبه به سایه غفران خدا پناه می‌برد.

حجت‌الاسلام صفر قربانپور مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج استان مرکزی به مناسبت روز عرفه گفت: یکی از اعمال حج وقوف در صحرای عرفات است که جایگاهی مانند روز محشر دارد چراکه همه با یک لباس خاص و یک شکل در کنار یکدیگر و در محضر پیشگاه پروردگار عالم حاضر می‌شوند.

وی افزود: شرایط ویژه عرفانی و ارتباطی وقوف در این صحرا و در محضر خداوند از جهت پاکسازی درونی و معنوی برای همگان پندآموز است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی تصریح کرد: امام حسین(ع) در این دعا با تمام وجود خدا را می‌خوانند و طلب حاجت می‌کنند. ما هم باتوجه به اینکه از شیعیان ایشان هستیم چنانچه با تمام وجود از خدا درخواست کنیم از فیض لقاء الله بهره‌مند خواهیم شد.

حجت‌الاسلام قربانپور با تاکید بر اینکه کسی که در روز عرفه به شناخت خود و اولیاء خدا دست پیدا کند، به شناخت ذات باری تعالی دست می یابد، گفت: عید قربان یعنی انسان برای تقرب به پروردگار عالم از همه محبوب‌های غیر خدایی و تمام نعماتی که در اختیار بشر قرار گرفته است، بگذرد و در پیشگاه خداوند به قربانگاه ببرد.

وی خاطرنشان کرد: مقدمه قربانی و تقرب به خداوند، معرفت، شناخت، ایصال و اتصال است تا بشریت پله‌های ترقی را با استفاده از الگوهایی مانند اهل بیت(ع) طی کند تا به هدف خلقت بنابر آیه ششم سوره انشقاق که می فرماید؛«يَا أَيُّهَا الْإِنْسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَى رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَاقِيهِ؛ اى انسان حقا كه تو به سوى پروردگار خود به سختى در تلاشى و او را ملاقات خواهى كرد» به ملاقات پروردگار عالم برسد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات