به مناسبت سالروز تشکیل شورا؛

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی وظیفه پاسداری از مناسبت ها دارد

بوشهرـ نقش کلیدی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در بزرگداشت مناسبت ها روشن و مناسبت هایی که موجب می شود انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی هویت و ماهیت خود را حفظ کند شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی وظیفه پاسداری از مناسبت ها دارد.
کد خبر: ۸۸۹۵۸۷۲
|
۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۷
به گزارش خبرگزاری بسیج؛ مناسبت ها و ایام الله در نظام جمهوری اسلامی نقش و جایگاه ویژه ای دارند. کما اینکه در همه ی کشورها روزهای خاصی وجود دارد که به تناسب و با توجه به وقایعی که در آن روز اتفاق افتاده مورد احترام است و آن را بزرگ می دارند. به نظر می رسد با توجه به ماهیت انقلاب اسلامی ایران مناسبت ها هم از نظر کمی و هم کیفی جایگاه و منزلت خاصی دارند. در جمهوری اسلامی که محتوای آن برگرفته از اسلام است مناسبت ها صرفاً جایگاهی تاریخی یا ملی ندارند که با بزرگداشت آن ها در همان قالب کار تمام شده تلقی شود بزرگداشت مناسبت ها علاوه بر آنکه تکریم موضوع مناسبت است هدفی اعتقادی، اخلاقی و تحول به سوی ارزش ها و کمالات انسانی نیز می باشد. حتی اگر مناسبت سیاسی یا تاریخی صرف نیز باشد باز هم محتوای بزرگداشت مناسبت براساس اهداف تعریف شده مد نظر است. از این رو در مناسبت هایی که با جشن و شادی مردم نیز همراه است باز هم توجه به هدفمندی و محتوای سالم برنامه ها مد نظر است.

به عنوان مثال روز 22 بهمن 1357  که به جشن بزرگ و ملی ایرانیان تبدیل شده است هر ساله با شکوه هر چه تمام تر در قالب راهپیمایی بزرگ و سراسری برگزار می گردد.

همراه این راهپیمایی سراسری برنامه های متنوع فرهنگی و هنری حتی جشن های خیابانی نیز برگزار می شود. آنچه که مسلم است محتوای بزرگداشت این روز است. معمولاً در سایر کشورها چنین روزی به عنوان روز ملی آن ها محسوب می شود و جشن ها و برنامه های خاصی دارند که از بعد محتوایی با آنچه در کشور ما برگزار می شود تفاوت دارد.

در خیلی از کشورها مراسمی رسمی با حضور مسؤولان مملکتی و مهمانان خارجی همراه با جشن های مردمی برگزار می شود. ولی در کشورما بزرگداشت روز بزرگی همچون 22 بهمن که می توان بر آن نام روز ملی کشور نیز گذاشت با سایر کشورها متفاوت است. این روز یک مانور بزرگ سیاسی و قدرت نمایی و حضور مردم در صحنه است. در هیچ جای دنیا سراغ نداریم که مردمی بعد از گذشت 38 سال از پیروزی انقلاب خود در سالروز پیروزی آن با همان انگیزه و حضور گسترده  بسان سال های آغازین پیروزی  شرکت کنند.

این حضو گسترده اختصاص به 22 بهمن ندارد. مراسم و مناسبت های دیگری نیز وجود دراد که مردم در برگزاری آن حضور پرشکوه دارند. این غیر از مراسم غیر مترقبه است که حضور مردم چشمگیر و خیره کننده است. مثل حماسه بزرگ 9 دی 1388 که درآن شرایط چشم فتنه را که موجودیت نظام اسلامی را نشانه گرفته بود کور کرد. بُعد دیگر در مورد مناسبت ها بُعد کمی است. شاید در کمتر کشوری این همه تعدد مناسبت ها وجود داشته باشد. این مناسبت ها در افزایش بینش سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و مذهبی مردم تأثیر گذار است.

نکته ی مهم و اساسی این است که نقش شورای هماهنگی تبلیغات در بزرگداشت این مراسم هم از جهت کمی و هم از جهت کیفی بسیار پر رنگ است. هر چند با توجه به محدودیت های مالی و امکانات، شورای هماهنگی نتوانسته همه ی مناسبت ها یا اکثریت آن ها را مدیریت کند ولی بدون تردید بزرگداشت مناسبت های کلیدی که نقش اساسی در تداوم و بقای نظام جمهوری اسلامی دارند مدیون هماهنگی ها و برنامه ریزی های شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی است.

از اینجا است که نقش کلیدی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در بزرگداشت مناسبت ها روشن می شود. مناسبت هایی که موجب می شود انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی هویت و ماهیت خود را حفظ کند. هر چه که بزرگداشت مناسبت های ملی و انقلابی پررنگ تر برگزار شود شور و هیجان انقلابی که متضمن حفظ نظام است بیشتر می شود؛ از این جهت است که تداوم انقلاب اسلامی با موجودیت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی ارتباط مستقیم دارد.

پرونده ی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی مشحون از تلاش ها و فعالیت های فرزندان انقلابی است که با تمام وجود برای حفظ و تداوم انقلاب اسلامی از خود مایه گذاشتند تا همچنان شاهد درخشش انقلاب اسلامی ایران باشند. افتخار شورای هماهنگی تبلیغات در این است که مخاطب آن یک قشر خاص نیست بلکه همه ی مردم است. مردمی که همواره درصحنه بوده اند و برای حفظ نظامشان از هستی خود مایه گذاشته اند. هیچ نهاد و سازمان و اداره و دستگاهی بسان شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی وجود ندارد که مخاطب آن همه ی مردم باشند. هر نهاد و سازمانی با قشر یا اقشار خاصی ارتباط دارد ولی در مجموعه ی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی همه ی اقشار حضور دارند. زن، مرد، کوچک، بزرگ، عوام، خواص، روشنفکر، بازاری، کشاورز، معلم، دانش آموز، مهندس، استاد، دانشجو، فقیر، غنی، پزشک، پرستار، مدیر، کارمند، هنرمند، و... به همین جهت باید گفت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی بی نظیر است، بی نظیر در تأثیر گذاری وبی نظیر در تنوع مخاطبین.

این شورا برای تداوم حیات خود نیاز به حمایت دارد، نیازمند است تا از گذشته چابک تر شود تا مأموریت سترگی را که بر دوش دارد بهتر به سر منزل مقصود برساند.

  نصرالله شفیعی رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان بوشهر   مرداد 1396


ارسال نظرات