یک اقتصاددان در گفتگو با «بسیج» مطرح کرد

محرمانگی و عدم شفافیت اقتصادی در چهار ساله گذشته

بیژن عبدی گفت: از ابتدای دولت یازدهم، قراردادها را محرمانه تلقی کرده اند ؛محرمانگی و عدم شفافیت در اقتصاد کشورمان برای این است که افراد به ثروت های بالایی دست پیدا کنند و سرمایه کلانی را از این طریق کسب کنند
کد خبر: ۸۸۶۹۹۲۶
|
۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۴۸

بیژن عبدی اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: یکی از معضلات مهم اقتصادی در کشورمان این است که فرار از اقتصاد شفاف در بین مسوولان دیده می‌شود؛  اقتصاد شفاف یکی از مهم‌ترین روش‌های اقتصادی است که می‌تواند نقش بسزایی را در اثر بخشی اقتصاد داشته باشد.

وی با بیان اینکه شفافیت نقش انکار ناپذیری در اقتصاد کشورمان دارد افزود: شفافیت می‌تواند شناخت طرف‌های معاملای را در برداشته و احراز کامل نسبت به اوضاع و احوال شرایط حاکم و جلب توجه و اعتماد و ایجاد انگیزه برای معاملات و قراردادهای بعدی است. از اینرو شفافیت اقتصادی از جمله ابزارهایی است که می‌تواند رشد اقتصادی در کشورمان را افزایش دهد.

عبدی گفت: از ابتدای دولت یازدهم که قراردادها را محرمانه تلقی کرده اند در نظام بین الملل ، حوزه های خودرو، هواپیمایی، منابع نفت و گاز کشورمان دچار آسیب های استراتزیک اقتصادی شده است. این در حالی است که از بسیاری از قراردادهای انجام شده هم خبری نداریم و در جایی صدایی در می آید که نشان دهنده عمق فاجعه است که می‌توان به قراردادهای  2030 و  اف. ا. تی . اف اشاره کرد  که توسط مقام معظم رهبری افشا گردید.

وی در ادامه بیان داشت: محرمانگی و عدم شفافیت در اقتصاد کشورمان برای این است که  افراد به ثروت های بالایی دست پیدا کنند و سرمایه کلانی را از این طریق کسب کنند از اینرو باید ریشه یابی شود تا نسبت به منشا سرمایه‌ای چه حقیقی و چه حقوقی مشخص شود و اگر کسی خارج از قاعده  متعارف عمل می‌کند تحت نظر قرار بگیرد و باید چنین رویه شفافیتی در شبکه بانکی هم قرار بگیرد ؛ شفافیت  بهترین راه مبارزه و پیشگیری از ارتکاب به پول شویی است از اینرو دولت باید اراده لازم و کافی را داشته باشد تا موارد لازم جهت شفاف سازی حساب ها و سرمایه های مالی افراد را داشته باشد که در غیر اینصورت منشا فرارهای بزرگ مالیاتی و رانت خواری است.

این اقتصاددان در ادامه بیان داشت: عدم شفافیت همواره مشکلات فراوانی را برای اقتصاد کشورمان دارد زیرا تا زمانی‌که گزارشات و قراردادهای مشهود و محسوس نباشد چیزی برای اعتماد کردن وجود نخواهد داشت؛ از اینرو هنگامی که بتوان با اتخاذ روش هایی خدمات را محسوس نمود می توان انتظار داشت که فعالیت های اقتصادی ناشی از امضای قراردادها از اثر بخشی برخوردار است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار