خبرهای داغ:
مدیرکل بهزیستی قزوین:

۲۹۰۰ سالمند قزوینی از حمایت‌های بهزیستی بهره‌مند هستند

مدیرکل بهزیستی استان قزوین از بهره‌مندی سه درصدی سالمندان قزوینی از خدمات و حمایت‌های این اداره‌کل خبر داد و گفت:بیش از دو هزار و ۹۰۰ سالمند در بهزیستی استان قزوین دارای پرونده هستند.
کد خبر: ۸۸۶۷۲۰۱
|
۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۷

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، علیرضا وارثی از بهره‌مندی سه درصدی سالمندان قزوینی از خدمات و حمایت‌های اداره‌کل بهزیستی استان خبر داد و اظهار کرد: بیش از دو هزار و ۹۰۰ سالمند در بهزیستی استان دارای پرونده هستند.

وی با بیان اینکه حدود هفت درصد از جمعیت فعلی کشور را افراد سالمند و حدود چهار درصد آن را افراد دارای معلولیت تشکیل می‌دهند، اضافه کرد: زندگی در یک جامعه سالم و عاری از آسیب‌های اجتماعی مستلزم توجه وافر به عموم مردم و مطالبات اجتماعی آنان بوده که در این میان آسیب‌پذیر بودن معلولان و سالمندان از اولویت خاصی برخوردار است.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین با اشاره به اینکه سالمندان در جامعه امروز از گروه‌های بزرگ اجتماعی به شمار می‌آیند و طبق اعلام  سازمان جهانی بهداشت بیشترین خدمات بهداشتی، درمانی را به خود اختصاص می‌دهند، عنوان کرد: در حال حاضر ۶ مرکز شبانه‌روزی نگهداری از سالمندان، سه مرکز روزانه و یک مرکز ویزیت در منزل سالمندان در استان فعال است که به  حدود ۵۰۰ سالمندان خدمات مستقیم ارائه می‌کنند.

وارثی تشریح کرد: بیش از دو هزار و ۹۰۰ سالمند در بهزیستی استان قزوین دارای پرونده هستند که از خدمات بهزیستی استان شامل مستمری ماهیانه، لوازم توانبخشی واکر، ویلچر، عصا، سمعک، باطری سمعک و غیره، کمک هزینه درمان، صدور دفترچه بیمه و تمدید آن، کمک‌های موری و غیره بهره‌مند می‌شوند.

وی یادآور شد: سال گذشته اداره‌کل بهزیستی استان قزوین بالغ بر ۹ میلیارد و ۷۲۰ میلیون ریال به عنوان یارانه به مراکز سالمندان استان پرداخت کرده است.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین با بیان اینکه طرح توانمندسازی سالمندان در استان در حال اجرا است، افزود: سالمندان قزوینی در راستای حفظ استقلال و توانمندی فردی، دفع موانع در محیط زندگی و تأمین ابزارهای کمک حرکتی تحت پوشش این طرح هستند.

وارثی مناسب‌سازی فضای زندگی سالمندان را از اقداماتی دانست و بیان کرد: در راستای ایجاد محیط‌های دوستدار سالمندان در دستور کار سازمان بهزیستی قرار گرفته است.

وی در خصوص خدمات ارائه شده در مراکز شبانه‌روزی تصریح کرد: خدمات قابل ارائه در مراکز سالمندان  شامل فیزیوتراپی، کاردرمانی، ویزیت پزشک عمومی، خدمات مشاوره‌ای، برگزاری اردوهای تفریحی، سیاحتی و زیارتی، برگزاری برنامه‌های متناسب با مناسبت‌ها و ایام خاص، آموزش مهارت‌های زندگی، آموزش بهداشت و مراقبت فردی است.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین در خصوص خدمات ویزیت در منزل تأکید کرد: خدمت ویزیت در منزل برای سالمندانی که توانایی جسمی جهت خروج از منزل و مراکز درمانی، فیزیوتراپی و کاردرمانی ندارند، ارائه می‌شود که تیمی متشکل از پزشک، فیزیوتراپیست، کاردرمانگر، گفتار درمانگر، پرستار، روانشناس، مددکار و کارشناس فنی ارتوپدی به منزل سالمند مراجعه کرده و به ارزیابی اولیه سالمند و طراحی برنامه درمانی و خدماتی وی می‌پردازند.

وارثی با اشاره به سه مرکز روزانه بانوان سالمندان در سطح استان قزوین مطرح کرد: یک مرکز روزانه سالمندان در شهرستان البرز و دو مرکز دیگر در شهرستان قزوین فعال است که خدماتی شامل خدمات پرستاری، فیزیوتراپی، کاردرمانی و مشاوره، آموزش شیوه زندگی سالم، مهارت‌های زندگی، کلاس‌های آموزشی خیاطی، صنایع دستی، بافندگی، قرآن، سوادآموزی، موسیقی ارائه می‌دهند.

وی در پایان ضمن تأکید بر اینکه حدود ۳۰ درصد از سالمندان زیر پوشش هیچ ارگانی از جمله بهزیستی، تأمین اجتماعی، کمیته امداد و سایر ارگان‌ها نیستند، ادامه داد: رویکرد سازمان بهزیستی بر گسترش شغل‌های غیردولتی از جمله بنیاد فرزانگان برای بهبود خدمات این حوزه است.

1001/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها