خبرهای داغ:
به منظور تسهیل در ارایه‌ خدمات حقوقی به ایثارگران:

تفاهم‌نامه بنیاد با کانون وکلای دادگستری استان منعقد شد

تفاهم‌نامه بنیاد شهید و امور ایثارگران با کانون وکلای دادگستری استان قزوین به منظور تسهیل در ارایه‌ی خدمات حقوقی به جامعه ایثارگران منعقد شد.
کد خبر: ۸۸۴۳۵۱۵
|
۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۲

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، غلامرضا حقایق‌پور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین با اشاره به مزایای تفاهم‌نامه بنیاد با کانون وکلای دادگستری استان اظهار کرد: این تفاهم‌نامه به منظور تسهیل در ارایه‌ی خدمات حقوقی به جامعه ایثارگران منعقد شده است.

وی با اشاره به اینکه طبق قانون متهم و شاکی می‌تواند وکیل معاضدتی درخواست کند، ابراز کرد: این وکیل در اختیار افرادی که فاقد بضاعت مالی برای گرفتن وکیل باشند، قرار می‌گیرد

این مسوول افزود: طبق قانون آیین دادرسی کیفری، دادگاه باید شرایط متقاضی را در اخذ وکیل معاضدتی بررسی کند، اگر صلاحیت داشته باشد، از طریق نامه به کانون وکلای دادگستری استان قزوین معرفی می‌کند.

حقایق‌پور افزود: به دلیل محدودیت وکیل و زیاد بودن متقاضی، دادگاه در معرفی وکیل معاضدتی مقاومت می‌کند، به همین دلیل بنیاد با هدف تسهیل در ارایه‌ی خدمات حقوقی به خانواده‌های شاهد و ایثارگر با کانون وکلای دادگستری استان تفاهم‌نامه‌ای منعقد کرده تا این قشر معظم جامعه فقط با معرفی نامه بنیاد بتوانند از خدمات وکیل معاضدتی بهره‌مند شوند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین ادامه داد: با تحقق این مهم دیگر نیازی نیست که ایثارگران به دادگاه برای اخذ وکیل معاضدتی مراجعه کنند، آنها می‌توانند از بنیاد معرفی‌نامه را دریافت و سپس به کانون مراجعه کنند و وکیل معاضدتی بگیرند.

این مسوول گفت: مسوولان بنیاد شهید و امور ایثارگران در دادن نامه شرایط ایثارگران را بررسی کرده و اگر صلاحیت اخذ وکیل معاضدتی را داشته باشند به کانون معرفی می‌کند تا این وکیل در اختیارش قرار بگیرد.
حقایق‌پور مطرح کرد: ارایه‌ی خدمات حقوقی و وکیل معاضدتی به جامعه ایثارگران در اولویت کانون وکلای دادگستری استان قرار گرفته و همچنین مقرر شده همه ایثارگرانی که بنیاد به این کانون معرفی می‌کند با توجه به مشکلات آنها وکیل معاضدتی بدون پرداخت هیچ مبلغی در اختیارشان قرار بگیرد.
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین اذعان کرد: همچنین بنیاد از ظرفیت‌های کانون استفاده کرده تا به ایثارگرانی که نیاز به عقد قرارداد وکالت دارند، این قرارداد با تخفیف ویژه‌ای انجام شود.
وی افزود: وکلا باید بابت عقد قرارداد وکالت ایثارگرانی که بنیاد به کانون معرفی می‌کند با حق‌الوکاله تعیین شده در تعرفه‌ی آیین‌نامه حق‌الوکاله، حق‌ مشاوره و هزینه سفر وکلای دادگستری یا با تخفیف 50 درصدی قرارداد طبق عرف وکالت اقدام نمایند.

حقایق‌پور به موضوع داوری و میان‌جیگری در این تفاهم نامه اشاره کرد و گفت: مهمترین حسن انتخاب داور این است که دیگر افراد به پیچ و خم دستگاه قضا وارد نمی‌شوند زیرا داور با طرفین صحبت کرده و سپس داوری می‌کند که نظرش عین رای دادگاه می‌باشد و شاکی می‌تواند برای اجرای حکم اقدامات لازم را انجام بدهد.

این مسوول با اشاره به اینکه در کانون وکلای دادگستری استان، یک نهاد داوری وجود دارد که افراد متخصص در حوزه‌های مختلف هستند، مطرح کرد: ایثارگرانی که تمایل دارند از طریق صلح و سازش مشکل‌شان برطرف شود با دریافت معرفی‌نامه از بنیاد می‌توانند از خدمات داوری این کانون برخوردار شوند.
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین افزود: در نهاد داوری کانون وکلای دادگستری استان، بهترین داوران برای رفع مشکلات ایثارگران می‌باشند زیرا متخصص و آشنا به قوانین و مقررات هستند و می‌توانند مشکلات آنها را برطرف کنند.

وی اضافه کرد: مشکلی که ممکن است بدون داور طی یک یا دو سال برطرف گردد با تعیین داور می‌تواند کمتر از دو ماه رفع شود زیرا داوران به صورت تخصصی برای رفع مشکلات، اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

حقایق‌پور به برگزاری همایش‌های مشترک بین بنیاد و کانون در طول سال اشاره کرد و تصریح کرد: در این همایش‌ها موضوع‌های مختلف از جمله نحوه‌ی اجرای قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران و نقاط ضعف و قوت آن، از نظر حقوقی بحث و بررسی می‌شود.
این مسوول ادامه: همچنین در این همایش‌ها مسوولان واحدهای حقوقی دستگاه‌های مختلف حضور می‌یابند و ضمن مطلع شدن از نحوه‌ی اجرای قوانین، به جامعه ایثارگران خدمات موثری را ارایه خواهند داد.
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین افزود: جامعه ایثارگران نیز در این همایش‌ها حضور دارند و از نحوه‌ی دریافت خدمات حقوقی مطلع می‌شوند و همین منجر به رفع مشکلات آنها در کوتاه‌ترین زمان می‌شود.  
وی متذکر شد: مسوولان مربوطه بنیاد شهید و امور ایثارگران در خصوص موضوع‌های تفاهم شده در تفاهم‌نامه بنیاد و کانون وکلای دادگستری استان با بهره‌گیری از راهکارهای مختلف مانند پیامک و فضای مجازی به خانواده‌های شاهد و ایثارگر اطلاع‌رسانی خواهند کرد.

1001/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها