خبرهای داغ:
خانقاه عرفان واقعی؛

بازی دراز قدمگاه شهدایی که اعتقادشان ایمان راسخ شان بود

ارتفاعات بازی دراز در شهرستان مرزی سرپل ذهاب از یادمان های دفاع مقدس، خانقاه واقعی عرفان و قدمگاه شهدایی است که اعتقادشان ایمان راسخ و استوارشان بود، در ایام تعطیلات نوروزی میزبان کاروان های راهیان نور، مسافران و گردشگران نوروزی است.
کد خبر: ۸۸۴۲۸۲۰
|
۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۳
به گزارش خبرگزاری بسیج از کرمانشاه، بازی دراز مجموع ارتفاعات پراهمیت و صعب‌العبور با میدان دید و تیر وسیع است که در ابتدای جنگ به دست مزدوران بعثی افتاد و رزمندگان مجاهد اسلام با فدا کردن جان پاکشان آن را از دشمن بازپس گرفتند و پرچم افتخار ایران اسلامی را بر قله‌های آن به اهتزار در آوردند.
این روزها بازی دراز آماده است تا به رسم سال‌های پیش پذیرای خیل مشتاقان وادی شهادت و ایثار باشد.
اردیبهشت ماه 1360 روزگاری در ارتفاعات بازی دراز به‌ واسطه دلیری جوانان وطن خاطراتی را رقم زد که کماکان در ذهن بازماندگان دوران دفاع مقدس باقیست و روایت فتح این مکان مهم برای نسل امروز ‌ها از زبان این بازماندگان شیرین و شنیدنی است.
برای نخستین بار که در دامنه این ارتفاعات قرار می‌گیرید حس عجیبی خواهی داشت، حسی که برایت غریب است، خیلی از مناطق عملیاتی جنوب را دیده‌ای، اما جنس حسی که در بازی دراز جبهه غرب داری با همه جا فرق دارد حتی با شلمچه و مجنون و فاو، چرا که به گفته شهید مظلوم بهشتی 'عرفان واقعی خانقاهش بازی دراز است'.
بازی دراز هنوز هم غریب است و نمی‌شود با آن قریب شد مگر این که اهل وادی شهادت باشی و درک کنی که راه شهید چیست و چرا شهدا جان شیرین خود را فدا کردند تا عزت و شرفش فدا نشود.
وقتی برای صعود به ارتفاعات بازی دراز آماده می‌شوی باید دلت هم آماده باشد، به یاد عملیات بازی دراز با رمز عملیات 'یا زهرا' و اینجاست که درک تو از رشادت و 'وزوایی‌ها'، 'پیچک‌ها' و 'شیرودی‌ها' بیشتر می‌شود.
سختی مسیر و فرط تشنگی امانت را می‌گیرد، یک لحظه به فکر فرو می‌روی که چگونه است که فاتحان گمنام بازی دراز زیر آتش خمپاره دشمن با تحمل سختی راه و با لب‌های خشک و امکانات محدود قله‌های 1050 متری و 1100 متری را از دشمن باز پس می‌گیرند، دنبال جواب که بگردی فقط یک چیز تو را قانع می‌کند، این که یقین خواهی یافت جنس ایمان شهدا به 'یدالله فوق ایدیهم' از جنس ایمان‌های پوشالی نبوده است.
صعود به سمت قله 1100متری و یادمان شهدا گمنام را که ادامه می‌دهی آنگاه است که می‌فهمی چرا خانقاه واقعی عرفان بازی دراز است.
عطش تشنگی تو را یاد مظلومان دشت کربلا خواهد انداخت و باید دریافت امنیت و آرامش و رفاه امروز ما مدیون خون پاک شهدا و دلیرمردی های رزمندگان اسلام در هشت سال جنگ تحمیلی است.
اسرار نهان در دل این ارتفاعات کم نیست و کم نیستند شهدایی که گمنام در بازی دراز آرمیده‌اند و نظاره گر هستند که بعد از آنان چه کرده‌ایم.
عملیات بازی دراز در محور سرپل ذهاب - ارتفاعات بازی دراز به صورت نیمه گسترده در تاریخ 1360/2/1 به فرماندهی مشترک انجام شد.
برای گرفتن این امتیاز مهم از نیروهای عراقی پس از سه ماه کار نیروهای شناسایی سپاه پاسداران، قرارگاه مقدم غرب سپاه پاسداران و ارتش نخستین عملیات نیمه گسترده را در این منطقه طرح ریزی کردند که با نام عملیات بازی دراز آغاز شد و به مدت هشت روز طول کشید و طی آن نیروهای ایرانی و عراقی بارها به تک و پاتک متقابل پرداختند.
نیروهای عراقی با استفاده از پشتیبانی هوایی ، یگان های خود را حمایت می‌کردند اما رزمندگان ایرانی از جاده و حمایت هوایی کافی و پشتیبانی آتش محروم بودند و در نتیجه نتوانستند روی تمام هدف‌ها مستقر شوند، با وجود این، از بین قله‌های منطقه سه قله آن را اشغال و تثبیت کردند و تنها در تثبیت قله 1150 و یکی از قله‌های 1100 ناکام ماندند.
در این عملیات هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران نقش بسزایی ایفا کرد و طی آن خلبان علی‌اکبر قربان شیرودی سرانجام پس از رشادت های فراوان شهید شد.
در عملیات بازی دراز، 54 دستگاه تانک و نفربر، سه فروند هواپیما، 2 فروند هلی‌کوپتر و 2 دستگاه ادوات مهندسی
نیروهای بعث عراق منهدم و 12 دستگاه تانک و نفربر و پنج دستگاه ادوات مهندسی توسط رزمندگان اسلام به غنیمت گرفته شد.
نیروهای بعث عراق در عملیات بازی دراز، متحمل یک هزار و 500 کشته شدند و 700 نیروی عراقی نیز توسط رزمندگان اسلام به اسارت گرفته شد.
ارسال نظرات