مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی خبر داد

توزیع 414 اصله نهال در استان مرکزی/چرای دام در استان مرکزی سه برابر، بیشتر از ظرفیت مراتع

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: 414 هزار اصله نهال به مناسبت هفته منابع طبیعی در بین دستگاه‌های اجرایی و هم استانی‌ها توزیع و کاشته می شود.
کد خبر: ۸۸۳۴۰۳۶
|
۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۵

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ یوسف یوسفی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی صبح امروز در نشست با اصحاب رسانه به مناسبت هفته منابع طبیعی و درختکاری با اشاره به اینکه 15 تا 21 اسفندماه هرساله به نام هفته منابع طبیعی نامگذاری شده است، گفت: در این هفته تلاش شده تا برنامه رویکرد فرهنگ سازی داشته باشد که این مهم را نیز در طول ایام دیگر سال مورد توجه قرار داده‌ایم.

وی افزود: سند ارتقای فرهنگ حفاطت از منابع طبیعی در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان با مشارکت 48 دستگاه استان در آبان ماه امسال با هدف افزایش مشارکت آگاهانه مردم و دستگاه های اجرائی برای حفاظت از منابع طبیعی، تحقق اصول قانون اساسی، دست یابی به اهداف افق پنج ساله، مشارکت آگاهانه در سطح ملی، ساماندهی منابع فرهنگی، مقابله با تخریب، نابودی و جلوگیری از تجاوز به اراضی طبیعی در استان مرکزی مصوب شد.

یوسفی با اشاره به روند تصویب این سند گفت: کار تدوین و تنظیم سند ارتقاء فرهنگ منابع طبیعی با تشکیل کمیته ارتقاء فرهنگ منابع طبیعی پس از سه سال کار اجرایی و برگزاری 120 نشست تخصصی در شهرستان‌های مختلف استان مرکزی انجام و به تصویب شورای فرهنگ عمومی استان رسیده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی تصریح کرد: فرهنگ سازی و افزایش مشارکت مردم و دستگاه‌های اجرایی کارآمدترین راهکار برای حفظ منابع موجود و جلوگیری از تخریب اراضی منابع طبیعی است و این سند نیز در همین راستا تهیه و تنظیم شده است.

یوسفی با اشاره به شعار امسال هفته درختکاری گفت: شعار امسال هفته منابع طبیعی را "همیار طبیعت باشیم" نامگذاری شده است که در استان مرکزی در این هفته 100 عنوان برنامه اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری برنامه‌های این هفته در استان گفت: برگزاری جشن روز درختکاری با محوریت اقتصاد مقاومتی در روستای بزیجان محلات، برپایی نمایشگاه توانمندیهای منابع طبیعی استان، برگزاری شورای قضایی منابع طبیعی استان، اجرای طرح های مرتع داری در زرندیه، همایش یافته های تحقیقاتی و توسعه درختکاری در دره گردو از مهمترین برنامه های پیش بینی شده در استان است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی تصریح کرد: فرهنگ حفظ منابع طبیعی باید از کودکی نهادینه شود در همین راستا برنامه های ترویجی متعددی در هفته منابع طبیعی در مدارس برگزار خواهد شد همچنین 12 هزار همیار طبیعت در برنامه های ترویجی و اجرایی منابع طبیعی این استان مشارکت خواهند داشت.

یوسفی از توزیع و کاشت 414 هزار اصله نهال در استان خبر داد و گفت: 414 هزار اصله نهال به مناسبت هفته منابع طبیعی در بین دستگاه‌های اجرایی و هم استانی‌ها توزیع و کاشته می شود.

وی افزود: نهال‌های توزیع شده از گونه مقاوم به خشکی بوده که بیشتر آنها در گونه‌های زیتون تلخ ،سنجد ،زبان گنجشک و آیلان که کم آب بر هستند در نظر گرفته و توزیع می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی تصریح کرد: سال گذشته میزان یک‌هزار و 709 هکتار از عرصه‌های مرتعی استان مرکزی در شهرهای شازند، اراک، خنداب و خمین طعمه حریق شدند.

یوسفی با اشاره به سنددار شدن بخشی دیگر ار اراضی ملی استان در طول سال جاری گفت: با مشارکت اداره ثبت اسناد تاکنون 35 هزار هکتار از سند اراضی ملی استان مرکزی به نام دولت تثبیت شده که این میزان معادل 94 درصد از تثبیت مالکیت اراضی ملی است.

وی افزود: میزان یک‌میلیون و 25 هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان مرکزی دارای سند هستند که شهرستان ساوه با دارا بودن 14 هزار هکتار عرصه ثبت شده رتبه نخست و شهرستان زرندیه با 11 هزار هکتار رتبه دوم را در این زمینه به خود اختصاص داده‌اند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی تصریح کرد: یک میلیون و 800 هزار هکتار از مراتع استان دارای مجوز چرای دام هستند و ظرفیت استاندارد چرای دام در مراتع استان میزان 464 هزار و 179 راس برآورد شده که متاسفانه اکنون میزان چرای دام در مراتع این استان بیش از سه برابر ظرفیت استاندارد است.

یوسفی با اشاره به برخورد با متخلفین در بحث چرای بی رویه دام گفت: سالانه با ورود تعداد 30 تا 40 هزار راس دام بر اساس ماده 47 قانون تنظیم، با ابلاغ تذکر برخورد می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات