ادامه پیگیری «بسیج» از بی عدالتی در اجرای قانون هدفمندی یارانه ها

سعیدی: دولت نباید نرخ گاز کم مصرف ها را افزایش دهد

محمد اسماعیل سعیدی گفت: به جرات می‌توان گفت که دولت نباید نرخ قیمتی گاز کم مصرف کننده ها را افزایش دهد و در قانون هدفمندی یارانه که در حداقل 14 ماده و چندین تبصره تشکیل شده است همه موارد لازم آمده است .
کد خبر: ۸۸۲۰۳۸۴
|
۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۸
محمد اسماعیل سعیدی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، درباره اینکه دولت بر خلاف قانون هدفمندی یارانه‌ها عمل می‌کند اظهار داشت: دولت در نظر دارد با مصوبه‌ای به افزایش قیمت گاز برای کم مصرف‌ها  بپردازد.

وی با بیان اینکه عدم رفتار کردن دولت مطابق با قانون هدفمندی یارانه ها بی‌عدالتی است افزود: دولت مکلف است که با رعایت قانون هدفمندی یارانه‌ها، قیمت حامل‌های انرژی را اصلاح کند. چرا که در قانون آمده است که اهمیت خاصی به خانواده‌های با درآمد پایین در نظر گرفته شود.

وی در ادامه بیان داشت: دولت مکلف است که قبوض آب، برق، گاز را با نرخ کمتری در اختیار خانواده‌هایی قرار دهد که در سطح پایین اقتصادی جامعه قرار دارند  . از اینرو افزایش قیمت گاز غیر منطقی است  جز در این مورد که بسهمیه یارانه بیشتری را به این افراد بپردازد. باید تعادل نسبت گرایی را مد نظر قرار دهد یعنی به هر میزان که در سطح پایین تری قرار دارند میزان پرداختی یارانه بیشتر باشد. از کم مصرف‌ها باید نرخ کمتری پرداخته شود. اگر بخواهند قبوض و کارکرد کم مصرف ها را اضافه کنند باید نسبت به این افراد در پرداخت یارانه‌ها نگرش جدیدی انجام دهد و میزان بیشتری در اختیارشان قرار بگیرد.

سعیدی اضافه کرد: دولت نباید یک گوشه را گران کند و  از گوشه دیگر غفلت کند چرا که فشار بیشتری به اقشار ضعیف و آسیب پذیر جامعه وارد می‌کند. لذا آنچه از دولت انتظار می‌رود این است که بتوانند عدالت را مد نظر داشته  و قیمت حامل‌های انرژی را به قیمت واقعی برسانند و از سوی دیگر هم دولت  درک درستی از اقشار کم درآمد و آسیب پذیر جامعه داشته باشد و تا حد ممکن برنامه های دولتی را در راستای اینکه اقشار کم درآمد جامعه آسیب بیشتری نبینند قرار دهد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در خاتمه افزود: پس به جرات می‌توان گفت که دولت نباید نرخ قیمتی گاز کم مصرف کننده ها را افزایش دهد و در قانون هدفمندی یارانه که در حداقل 14 ماده و چندین تبصره تشکیل شده است همه موارد لازم آمده است . بسیاری از افرادی که در روستا زندگی میکنند فاقد شرایط پرداخت قبوض به شکل عادی هستند حال چگونه دولت میتواند از این اقشار درآمدی را از طریق گران تر کردن قیمت گاز را انجام دهد؟
 

به گزارش خبرگزاری بسیج، محاسبه تعرفه گاز برای مشترکین تا پیش از این برای 8 ماه گرم سال بسته به میزان مصرف به صورت پلکانی تعیین می‌شد، اما از سوم مهر امسال قیمت پلکانی برای 8 ماهه نخست سال حذف و همه مشترکان اعم از پرمصرف و کم‌ مصرف به ازای مصرف هر مترمکعب گاز 150 تومان می‌پردازند. موضوعی که موجب افزایش قیمت گاز برای کم مصرفها و کاهش قیمت برای مشترکین پرمصرف خواهد شد که این امر، خلاف اقتصاد مقاومتی است.

هیئت وزیران در مصوبه خود در تاریخ 3/7/95 به نظر می رسد دولت با اجرای 57 روزه طرح جدید خود، افزایش قیمت گاز را برای ابتدای فروردین 96 که شروع 8 ماهه جدید فصول گرم ایران است، هدفگذاری کرده و برای آنکه نخواهد پاسخگوی افکار عمومی برای افزایش گازبها در سال 96 و در سال پایانی فعالیت دولت باشد، می خواهد عنوان کند که این افزایش قیمت نیست بلکه مشابه سال 95 است.

نمایندگان مجلس و به خصوص کمیسیون انرژی این اقدام دولت را خلاف قانون بودجه و منافع اقتصادی کشور ارزیابی کرده اند..
ارسال نظرات
آخرین اخبار