نماینده سابق مجلس در گفتگو با «بسیج»:

واقعیت بازار مسکن رکود است نه رونق

علیرضا خسروی گفت: طبیعی است که باید واقعیت بازار مسکن را برای مردم مطرح کنند. از اینرو باید عینک های خوش بینی را عوض کرده و وضعیت مسکن را با جیب مردم ارزیابی کنند .
کد خبر: ۸۸۱۵۷۲۴
|
۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۶:۳۹

علیرضا خسروی نماینده سابق مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، درباره ادامه دار بودن رکود در معاملات بازار مسکن  اظهار داشت: طبیعی است که رئیس جمهور در جایگاه ریاست جمهوری موظف است واقعیت بازار مسکن را برای مردم مطرح کند. از اینرو عینک های خوش بینی را باید عوض کنند چنانچه افرادی که مدعی هستند از رکود مسکن عبور کردیم مسکن را با جیب مردم ارزیابی کنند .

وی با بیان اینکه بنگاه های مسکن رکود بازار را بارها اعلام کرده اند افزود: نکته مهم این است که وضعیت مسکن به شکل دقیق بررسی شود؛ عمده بانک ها در بخش مسکن سرمایه گذاری نمی کنند لذا املاک و مستغلات شان را به یک بانک دیگر عرضه می‌کنند و این فرایند واگذاری زمین به بانک‌های دیگر ادامه دارد.

خسروی در ادامه بیان داشت:  دولت باید بتواند دارایی‌های ملکی که در اختیار بانک‌ها قرار دارد را طی معاملات اقتصادی واقعی به فروش برساند. متاسفانه بانک‌ها درصدد این هستند تا هر چه بیشتر سود معاملات بانکی را افزایش دهند.

عضو بسیج مهندسین عمران خاطر نشان کرد: فروش دارایی های بانکی به نرخ واقعی می‌تواند تحریکی در بازار مسکن ایجاد کند و بخشی از قیمت مسکن کاهش پیدا کند.

خسروی گفت: یکی از مهم ترین معجزات اقتصادی دولت یازدهم این است که تنها به بررسی طرح جامع مسکن پرداخته است.

وی در خاتمه افزود:  یکی از دلایل عمده کاهش حجم معاملات مسکن این است که قدرت خرید مردم افت محسوسی داشته است. لذا مطابق با عرف معیشتی مردم نباید تغییری در قیمت مسکن ایجاد شود.  در حال حاضر اکثریت مردم قادر به خرید مسکن نیستند. تنها سیاست دولت هم ارائه وام مسکن بوده است تا از این طریق بتواند بازار مسکن را تحریک کند ولی چنین اتفاقی ایجاد نشده است.

شایان ذکر است که خرید و فروش مسکن از ریسک بالای بانکی برخوردار است. از یکسو شرایط فعلی اقتصادی کشورمان به گونه‌ای است که نرخ‌های بهره بانکی مردم در بانک ها در سطوح پایینی قرار گرفته و رکود اقتصادی به جوانب مختلف کشورمان سرایت کرده است و از سویی دیگر سطح عمومی هزینه‌ها افزایش یافته و گرانی به ارزاق عمومی رسیده و زیاندهی و ورشکستگی برخی از بانک‌ها موجب شده است تا ریسک‌های زیاد مالی در بازارهای مسکن ایجاد کند لذا تقاضای مسکن را به حداقل رسانده و وام مسکن هم نمی‌تواند اقتصاد و مسکن را تحریک کند و یا از بحران بیرون بکشد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار