عضو انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی دانشگاه امام صادق (ع) در گفتگو با «بسیج»:

افزایش سواد اقتصادی خانواده، پارامتر مهم در اقتصاد مقاومتی، است

محمود کریمی بیرانوند گفت: يکي از مهم‌ترين حوزه‌ها در اقتصاد مقاومتي، سواد اقتصادي است، سواد اقتصادی خانواده‌ها را افزایش می‌دهد تا بتوانند از طریق مدیریت اقتصادی خسارات احتمالی اقتصادی خانواده را کاهش دهند.
کد خبر: ۸۸۱۴۳۶۲
|
۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۷

 محمود کریمی بیرانوند عضو انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی دانشگاه امام صادق (ع) و کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: يکي از مهم‌ترين حوزه‌ها در اقتصاد مقاومتي، سواد اقتصادي است. الآن در جامعه، خانواده‌ها روي يکسري از آموزش‌ها براي بچه‌هايشان خيلي حساس هستند؛ مثلاً اين‌که بچه برود کلاس زبان و انگليسي ياد بگيرد، يا براي مذهبي‌ها، يادگرفتن و آموزش قرآن بسيار مهم است، اما به همين تناسب ياد گرفتن مسائل اقتصادي و آموزش سواد اقتصادي جدي گرفته نمي‌شود.

وی با بیان اینکه سواد اقتصاد مقاومتی مورد نیاز است افزود: اين در حالي است که بچه‌هاي ما به اين آموزش و سواد اقتصادي به‌شدت احتياج دارند و ‌فردا که فرزندان مان ۱۹ -۲۰ ساله مي‌شوند و مي‌خواهند وارد فضاي اقتصادي شوند، هيچ‌چيزي از اقتصاد و فضاي اقتصادي بلد نيستند. بنابراین باید آموزش مفاهيم و مهارت‌هاي اقتصادي جدي گرفته شود؛ مثلاً مهارت‌ها و مفاهيمي مثل «کارآفريني» يا «مدريت دخل و خرج» را بايستي به بچه‌هاي خود آموزش بدهيم تا فردا بتوانند در جامعه براي خود کسب و کاري فراهم کنند و اگر سرمايه‌اي دست آن‌ها سپرديم آن را تلف نکنند.

کریمی در ادامه بیان داشت: براي مثال موضوع بانک، مسئله‌اي بسيار مهم و فراگير است که کل اعضاي جامعه با آن درگير يا در آينده درگير خواهند شد. چقدر از ما، افزايش سوادمان در حوزه بانکي و بانکداري برايمان مهم است؟ اصلاً بعضي از مسائل بانکي و بانکداري در حکم مسائلي است که با عبادات ما درگير است. الآن خيلي از مراجع مي‌گويند که شبکه بانکي ما ربوي است. الآن چقدر از افراد مي‌دانند که چطور اين شبکه ربوي است و اگر ربوي است، چرا هنوز داريم در بانک پول مي‌گذاريم و پول مي‌گيريم و ... .

عضو انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی خاطر نشان کرد: آموزش هم وظيفه خانواده است و هم حاکميت؛ اما غير از فضاي دولتي و حاکميتي، خود خانواده بايد سواد و اطلاعات اقتصادي‌اش را افزايش دهد و اين اطلاعات را به فرزندان خود منتقل کند. ما در جامعه خانواده‌هايي را مي‌بينيم که مثلاً سواد فيزيک يا شيمي خود را بالا مي‌برند تا بتوانند مشکلات درسي فرزندانشان را در اين حوزه‌ها حل کنند ولي در فضاي اقتصادي با اين‌که موضوع بسيار مهم و مبتلابه است، اين قضيه برايشان مهم نيست.

وی در خاتمه افزود: رویکرد مهم در اقتصاد مقاومتی این است که سواد اقتصادی خانواده‌ها را افزایش می‌دهد تا خانواده‌ها بتوانند از طریق مدیریت اقتصادی خسارات احتمالی اقتصادی خانواده را کاهش دهند لذا یکی از اهداف انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی دانشگاه امام صادق(ع) این است تا بتواند سواد اقتصادی مردم و خانواده‌‌ها را افزایش دهد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار