خبرهای داغ:
یک گلخانه دار قزوینی:

دولت می‌تواند با حمایت حالت سکون در تولیدات‌گلخانه‌ای را رفع کند

خبرگزاری بسیج قزوین در گفت وگوی اختصاصی با یک گلخانه دار قزوینی از مشکلاتی که بر سر راه تولید گلخانه ای وجود دارد سخن گفت.
کد خبر: ۸۸۰۷۷۱۳
|
۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۸

کارگاه های تولید زود بازده از اهدافی هستند که در برنامه های اقتصاد مقاومتی دارای جایگاه ویژه ای هستند و از آنجایی که اکثر افرادی که به اینگونه بنگاه ها روی می آورند تنها به توانایی خود تکیه کرده اند لازم است که مورد توجه قرار گیرند، آنان که برای جامه عمل پوشندن به توصیه های رهبر گام در میدان عمل نهاده اند و برای پیشرفت خود و جامعه شان تلاش میکنند.

آقای سیاوش باباقصابها در زمینه تولیدات محصولات گلخانه ای قدم برمی دارد و تلاش های خود را صرف برپایی گلخانه و پرورش سیفی جات در این مجموعه کرده است که در ذیل گفت گوی خبرگزاری بسیج در قزوین را با ایشان می خواندیم.

آقای بابا قصابها خود را برای مخاطبان ما معرفی کنید و زمینه فعالیت خود را توضیح دهید.

سیاوش بابا قصابها هستم که تحصیلات خود را تا کارشناسی رشته کشاورزی ادامه داده ام، پس از فارق  التحصیلی برای آنکه بتوانم در رشته ای که در آن تحصیل کرده ام به کار مشغول شوم  اقدام به برپایی گلخانه نمودم، از سال 81 نیز عضو بسیج جهاد سازندگی شدم و فعالیت خود را همکاری این ارگان ادامه داد.

چه محصولاتی تولید می کنید؟

در گلخانه ها معمول معمولا محصولاتی که دذر همه فصول سال به دست نمی ایند کشت می شوند، سیفی جات بیشتر سایر سبزیجات رایج هستند، خیار، گوجه، فلفل در انواع آن و محصولاتی از این دست مورد کشت ما قرار می گیرند.

از اینکه کار تولید را آغاز نموده اید و بخشی تاز چرخه اقتصاد مقاومتی محصوب می شوید راضی هستید؟

اگر بخواهیم با توجه به زحماتی که در تولید متحمل می شویم و در عوض سود که به دست می اوریم توضیح دهیم در واقع جواب شما منفی است.

به خاطر برنامه ریزی های ناصحیح و عدم حمایت مسئولان هزینه های تولید به قدری بالا است که در پایان کهر سودی عاید نمی شود.

هزینه های تولید به چه صورت است؟

محصولاتی که تولید می کنیم، نظیر گوجه و خیار که هر کیلوی آن 1000 تا 1300 تومان برای ما هزینه یر می دارد، در حالی که همین محصلات با قیمت پایین طری از جنوب کشور برای استان ارسال می شود، مسئولان می توانند این موضوع را مدیریت کنند.

راهکار شما برای مدیریتی که به آن اشاره می کنید چیست؟

ببینید! مسئولان می توانند محصولات گلخانه را مورد حمایت قرار دهند و یا حتی آنها را از آنجا که ماندگاری بالاتری داارند به صادرات برسانند، کشورهای سردسیر مانند روسیه بازار خوبی برای ارائه محصولات گلخانه ای هستند.

چه مشکلاتی بر سر راه تولید شما وجود دارد؟

امروز تولید کننده هایی مانند ما بیشتر از آنکه نگران کیفیت محصول خود باشند به فکر بازار فروش هستند، این مسئله مهمترین دغدغه ما را تشکیل می دهد،پیشرفت در زمینه فعالیت کلا در این شرایط مطرح نیست.

مسائل و سختگیری های دولتی را هم به هه اینها بیافزایید.

منظورتان از سختگیری ارگان ها چیست؟

ما شمه ی از کمک ها و حمایت هایی که قرار بود با برنامه اقتصاد مقاومتی به میدان بیاید نمی بینیم، در واقع بیشتر چوب لای چرخ تولید وجود دارد، مثلا برای تمدید پروانه تولید که اقدام کردم انواع فیش ها را پرداخت کردم که هزینه ای بیش از 400 هزار تومان به همراه داشت.

بسیاری از گلخانه های قزوین به خاطر دلایلی همانند همین ها که گفته شد بسته شده اند و دیگر فعالیت نمی کنند.

به عنوان بخش آخر سولات، راهکاری هم برای خروج از این وضعیت دارید؟

اگر ارگان های دولتی بخواهند به واقع این امکان برایشان وجود دارد که حالت سکون در تولیدات گلخانه ای از بین ببرند، آنان می توانند بازار فروش را تضمین کنند و یا محصولات را بیمه نماینده.

همچنین این امکان هم وجود دارد که با حمایت از محصولات آنها را به عرصه صادرات برسانند، این محصولات زود بازده هستند و می توانند در زمان کم هزینه را برگردانند، امیدواریم که مسئولان توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند.

1005/ت30/ب

 

 

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها