مسوول بسیج سازندگی استان هرمزگان در گفتگو با «بسیج»:

فتنه 88 موجب تشدید تحریم اقتصادی علیه کشورمان شد

نصیب شناسی گفت: فتنه 88 موجب تشدید تحریم اقتصادی علیه کشورمان شد و تحریم‌ها هم به نوبه خود اختلاف شدیدی بین تولید کننده و مصرف کننده ایجاد کرد
کد خبر: ۸۷۹۷۸۲۵
|
۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۸

نصیب شناسی مسوول بسیج سازندگی استان هرمزگان و کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، با اشاره به خسارات اقتصادی فتنه 88 اظهار داشت: تحریم‌ها از جمله خسارت‎های فتنه 88  به ایران بود البته سوء مدیریت فعلی مهم ترین عامل تحریم‌های داخلی است که خسارتی بیشتر از تحریم خارجی را به کشورمان وارد کرد.

وی با بیان اینکه تحریم داخلی، تخریب اقتصادی را بهمراه داشت افزود:تحریم‌های داخلی بیش از تحریم‌های خارجی بر اقتصاد کشور تاثیر گذاشته است تحریم داخلی استفاده  از شیوه های نادرست و سوء مدیریت در اقتصاد است که موجب می‌شود ذهنیت مردم نسبت به حیثیت نظام خدشه دار و تخریب شود. یک سری عوامل برای اینکه اقتصاد کشورمان را دچار اختلالات کند وارد جامعه ما شد تا مردم از فعالیت‌های اقتصادی روی گردان شوند و به بهانه تحریم فعالیتی را  انجام ندهند؛ تحریم عامل تخریب روحیه مردم در جهت توسعه اقتصاد کشور است.

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه بیان داشت: تحریم‌های خارجی واردات کالاهای مواد اولیه را دچار محدودیت کرد، مواد اولیه می‌تواند سازنده قطعات ماشین محسوب شود و این علت باعث می‌شد که قیمت خودروهای داخلی چندبرابر افزایش پیدا کند و تورم اقتصادی شدیدی را به بار آورد که مهم ترین ضربه اقتصادی به قشر کم‌درآمدبود، کارمندان درجه 4  از تورم صورت گرفته زیان بسیاری بردند و تورم باعث شد تا رشد اقتصادی از بین برود و تساوی حقوقی از بین برود.

مسوول سازندگی استان هرمزگان بیان داشت: فتنه 88 موجب تشدید تحریم شد و تحریم‌ها هم به نوبه خود اختلاف شدیدی بین تولید کننده و مصرف کننده ایجاد کرد از اینرو تولیدکننده اقدام به خرید و واردات کالاهای مورد نیاز خود از خارج می‌کرد این در حالی است که منابع اصلی یا همان کالاهای اولیه که متناسب  با نیاز کارخانه بود قبل از تحریم‌ها با نرخ دلار به قیمت  1200 تومان یا کمتر خریداری می‌شد. فتنه 88  موجب تغییر و تحولات اقتصادی شد نوسانات نرخ دلار را بهمراه داشته و موجب مشکلات فراوانی  برای بخش‌های خصوصی بویژه تولیدکنندگان داشته است.

وی در ادامه گفت: فتنه 88 و خسارات اقتصادی که بر کشورمان تحمیل کرد بیشترین تاثیر منفی به مردم و اقشار متوسط و فقیر جامعه بهمراه داشته بسیاری از بخش‌های خصوصی و صنایع کوچک و متوسط تعطیل شدند و نیروهای کارگری زیادی اخراج و بیکار شدند. از سوی دیگر هم صنایع بزرگ هم دچار‎ خسارت شدند.

نصیب شناسی بیان داشت:  اعمال تحریم و فشار اقتصادی  برای این بوده است تا مانع از پیشرفت اقتصادی در کشورمان شوند. در زمان تحریم دستاوردهای خیلی خوبی را از طریق خودکفایی بدست آوردیم؛ تحریم باعث شد تا هر چه بیشتر به سمت اقتصاد مقاومتی برویم و اقتصاد خودمان را از درون رشد دهیم.بسیاری از تحلیلگران اقتصادی اعتقاد دارند که تحریم‌ها باعث رشد درون‌زایی در اقتصاد کشورمان شد.

این کارشناس مسائل اقتصادی خاطر نشان کرد: پس از اینکه دشمنان نظام نتوانستند اهداف مزبور خود از تحریم‌ها علیه کشورمان را کسب کنند برجام را مطرح کرده تا بتوانند رشد اقتصادی حاصله را از بین ببرند، کشورهای استعمارگری که قدرت جهانی را با ترفندهای مختلف در دست گرفته‌اند پی بردند که این تحریم‌های اقتصادی نتیجه معکوس در اقتصاد کشورمان داشته و نه تنها اقتصاد کشورمان را متوقف و وابسته نکرده بلکه موجب رشد و رونق اقتصادی، دستیابی به تکنولوژی را فراهم آورده است.

وی در خاتمه تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی از تاکیدات موکد رهبری معظم  است و بارها مطرح کرده‌اند اقتصادی که  از درون فوران نداشته باشد و بر پایه جوشش درونی و مردمی نباشد راه  به جایی نخواهد برد در دوران تحریم به جای عقب ماندگی اقتصادی، رشد اقتصادی را بدست آوردیم، شکست فتنه 88 و تحریم‌های وارده  موجب شد تا مستکبران در پی طرح ریزی و برنامه نویسی طرح دیگری به نام برجام باشند  تا از این طریق بتوانند آمار رکود اقتصادی، نرخ بیکاری جوانان تحصیلکرده و تعطیلی صنایع کوچک و متوسط، واردات بی‌رویه کالاهای خارجی بدون کیفیت را داشته باشند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار