در گفتگوی «بسیج» با یک اقتصاددان عنوان شد

نقش فتنه 88 ذر فراری دادن سرمایه گذاران خارجی از کشور

محمود کریمی بیرانوند گفت: فتنه گران 88 درصدد برآمده‌ تا کشورمان را فاقد امنیت لازم به خصوص امنیت سرمایه گذاری معرفی کنند لذا انگیزه و رغبت سرمایه گذاران خارجی را برای سرمایه گذاری در کشورمان کاهش دادند .
کد خبر: ۸۷۹۷۳۸۲
|
۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۷

محمود کریمی بیرانوند اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، با اشاره به خسارت‌های اقتصادی در فتنه 88 اظهار داشت: آسیب های اقتصادی بیشماری را می‌توان در فتنه 88 برشمرد، از جمله می‌توان به خساراتی که ناشی از واردکردن آسیب های فیزیکی و مالی به کشور توسط فتنه گران اشاره کرد.

وی گفت:  خسارت اقتصادی ناشی از فتنه 88، حدود 9 ماه تا یک‌سال کشورمان را درگیر این پروژه آسیب زننده کرد تا بتواند آسیب های فیزیکی و سرمایه‌ای  که به مملکت وارد شد اعم از تخریب بنا و ساختمان‌ها، بانک‌ها، اماکن عمومی را مرمت و احیا کند از اینرو هزینه مالی و اقتصادی فراوانی را  به کشور تحمیل کرد و شاید بتوان گفت این خسارت مالی فیزیکی از جمل آسیب سطحی از انواع خسارت کلی اقتصادی فتنه 88 محسوب می‌شود.

کریمی با بیان اینکه خسارت عمده ناشی از فتنه 88، آسیبی که به حیثیت نظام در جامعه بین المللی وارد کرد افزود: فتنه 88 موجب شد تا ادارات زیادی تعطیل شده در کار مالی و اداری بانک‌ها اختلالاتی ایجاد شد البته این فضاسازی مخرب اقتصادی در تهران شدت بیشتری داشته و فضاهای اداری بسیاری را دچار آسیب کرد. مردم قادر به انجام فعالیت‌های اداری نبودند و سیستم اداری ارباب رجوع دچار اختلالات عدیده‌ای شد و این یک آسیب ظاهری و بارزی بود که برای همه مشاهده شد مهم‌ترین نوع  آسیب، لکه دار کردن حیثیت نظام در جامعه بین المللی بوده است.

این اقتصاددان خاطر نشان کرد: فتنه گران 88 درصدد برآمده‌اند تا کشورمان را در افکار بین المللی، کشوری نشان دهند که علاوه بر اینکه آشوب شوندگانی دارد فاقد امنیت لازم به خصوص امنیت سرمایه گذاری است این در حالی است که انگیزه  و رغبت سرمایه گذاران خارجی را برای سرمایه گذاری در کشورمان را کاهش دادند .

کریمی بیان داشت: سران فتنه 88 با این هدف که نظام سیاسی با مردم همراهی ندارد به ایجاد سیگنال‌های مختلف در عرصه سرمایه  گذاری خارجی پرداختند؛ سرمایه گذاران خارجی همواره به دنبال  امنیت مالی، جانی هستند و شرایط آرام و بی‌سروصدا یی را می‌خواهند که قوانین به شکل خوبی اجرا می‌شود  که با سیگنال‌های وارده فتنه گران، آمار سرمایه گذاران خارجی در ایران به شدت کاهش پیدا کرد که آسیب جدی برای اقتصاد کشورمان را فراهم آورد.

وی تصریح کرد: یکی از سطوح اصلی آسیب اقتصادی این بوده است که لابی‌های فتنه گر خارجی و داخلی اقدام به عملیاتی کردن فتنه کردند و تحریم‌های اقتصادی شدیدتری بر علیه  کشورمان اعمال کردند؛ سختگیری و شدت بخشی تحریم‌ها تحت تاثیر فتنه 88 بود.

کریمی گفت:  فتنه گران درصصد برآمدند تا شرایط به شکل ظاهری را برای سقوط کشور فراهم کنند ، پس از اینکه متوجه شدند که آتش فتنه خوابیده است قطعنامه 1929 را تصویب کردند که آتش فتنه جدی تری را ایجاد کنند و از این طریق بتوانند نیروهای فتنه گر در داخل  نظام را احیا کرده و فشارهای بین المللی فراوانی وارد کنند در حقیقت می‌توان گفت در پی فرصت‌سازی برای جامعه جهانی که مخالف ایران هستند برآمدند؛ کشورهای محدودی که مخالف ایران هستند و  از قدرت خوبی هم برخوردار هستند  از این فرصت ایجاد شده استفاده کنند. به نظر می‌رسد علت اصلی تحریم‌های فراگیر همین فتنه 88 بوده است.

این اقتصاددان در ادامه اشاره کرد: برای تصویب قطعنامه  1929 بسیاری از لابی‌های ضد انقلاب با کمک نیروهای داخلی فتنه گر تلاش کرده و بارها به کاخ سفید رفت و آمد داشته و خواستار تصویب تحریم‌های سخت گیرانه و بی‌سابقه ای بر علیه منافع مردم شدند.

کریمی در خاتمه افزود:در حال حاضر خبرها حاکی از این است که لابی‌های فتنه گر داخلی و خارجی دوباره درصدد هستند تا با روی کارآمدن ترامپ درآمریکا، شرایط را علیه ایران تحریک کرده و مجدد فشارهای اقتصادی بر علیه کشورمان اعمال کنند این در حالی است که در مساله برجام  تیر نشانه‌گیری اهداف‌شان  به سنگ خورده است دوباره همچون برهه  فتنه 88 دنبال همین قضیه هستند تا باز هم  تحریم‌ها را شدت بیشتری بدهند لذا در مدت برجام هم شناخت بیشتری از اقتصاد کشورمان کسب کرده اند و عزم جدی دارند تا تجربه تلخ تحریم را به مردم بچشانند. امیدواریم مسوولان از قبل برنامه ریزی لازم را داشته تا با مشکلاتی که در فتنه 88 مواجه بوده ایم در شرایط مجددی که اتفاقاتی مشابهی رخ دهد دوباره با مشکلات گذشته مواجه نشویم .

ارسال نظرات
آخرین اخبار