دبیر قرارگاه فرهنگی اقتصادمقاومتی استان مرکزی خبر داد

برگزاری همایش اقتصادمقاومتی با حضور دکتر عباسی/احیای مبانی و محورهای اقتصاد اسلامی از اهداف قرارگاه فرهنگی اقتصادمقاومتی

دبیر قرارگاه فرهنگی اقتصادمقاومتی استان مرکزی گفت: همایش اقتصادمقاومتی با حضور دکتر حسن عباسی و مسئولین در روز 28 آذرماه ساعت 14 در سالن ستارگان برگزار خواهد شد.
کد خبر: ۸۷۸۷۹۸۸
|
۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۳

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ منصور کاظمی دبیر قرارگاه فرهنگی اقتصادمقاومتی استان مرکزی در نشست خبری با رسانه‌های استان مرکزی با یادآوری اصل ۲۱ از سیاست‌های کلی اقتصادمقاومتی و بیان تاکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب اسلامی در چندین سال گذشته پیرامون گفتمان‌سازی در این حوزه گفت: تبیین ابعاد اقتصادمقاومتی در محیط‌های رسانه‌ای، علمی و فرهنگی، با توجه به نفوذ تئوری‌های دشمن در محیط‌های دانشگاهی، یعنی ورود به عرصه جنگ، جنگ برای بیرون راندن دشمن از حوزه‌های اشغالی، جنگی اقتصادی در بُعد نرم ضروری است.

وی افزود: در این منازعه تلاش مضاعف و همکاری حداکثری تمام ارگانها و موسسات در راستای مقابله با آنچه که در سالیان متمادی به عنوان الگوی پذیرفته شده به مردم معرفی شده، ضروری و البته دشوار است بالاخص اگر این مقابله در حوزه تفکری و در جهت تغییر پارادایم‌ها باشد.

کاظمی در مورد چگونگی روند کار قرارگاه فرهنگی که به تازگی در استان شروع به کار کرده است، گفت: همانطور که از نام قرارگاه پیداست، تمام هم و غم جمعی از دلسوزان انقلاب اسلامی بر آگاهی‌بخشی مردم استان حول گزاره‌های فرهنگی موکد در کلام رهبر و علما و شناساندن پتانسیل و بنیه‌ی تفکری ملی و مذهبی است که تا به حال مورد غفلت واقع شده است.

دبیر قرارگاه فرهنگی اقتصادمقاومتی استان مرکزی تصریح کرد: در راستای نشر داشته‌های موجود، تمام سعی و کوشش‌مان برای تحلیل و نقد نظریه‌های شکست خورده فعلی با برگزاری جلسات سخنرانی در محیط‌های دانشگاهی، علمی و تبیین گزاره‌های دینی و بومی با نشر مقاله‌هایی در محیط‌های رسانه‌ای، چاپ و پخش بروشور در مراکز فرهنگی استان بوده و برای درک بهتر مباحث کرسی آزاد اندیشی برای شفاف‌سازی مباحث مطرح شده تشکیل می‌شود.

کاظمی ضمن توضیح پیرامون مشکلات و موانعی که بر سر راه کارهای فرهنگی قرار دارد بر لزوم استقامت و پشتکار در این حوزه تاکید کرد و افزود: برای ساختن اقتصاد مقاوم نیاز به مردمی مقاوم داریم که این صفت ابتدا باید در خودمان بروز عینی پیدا کند که علی‌رغم وجود تمام کمبودها و مشکلات به کار خود ادامه دادیم چون به " ان الله یبسط الرزق لمن یشاء" و برکت کار خود ایمان داریم.

وی افزود: با وجود تمامی مشکلات سعی در هموار کردن مسیر برای برگزاری همایشی با موضوع «ما و فرهنگ کدآمایی، بازگشت به فرهنگ زنان کدبانو و مردان کدخدا» است که مشخصا به ریشه‌های شکل‌گیری اقتصادی مقاوم می‌پردازد. این همایش در روز 28 آذرماه ساعت 14 در سالن ستارگان برگزار خواهد شد.

دبیر قرارگاه فرهنگی اقتصادمقاومتی استان مرکزی تصریح کرد: برنامه همایش مدنظر در ادامه روند پیش‌بینی شده برای تبیین ابعاد مختلف یک اقتصاد مقاوم است. اگر قرار است کار بنیادی انجام گیرد که منتج به یک شکوفایی در زمینه اقتصاد شود گام ابتدایی، بررسی وضع موجود و تبیین وضع مطلوب است سپس با بررسی فاصله بین این دو وضعیت تمام تلاش باید بر روی کم کردن این فاصله و رساندن وضع موجود به وضع مطلوبِ مدنظر باشد. 

کاظمی ادامه داد: رهبر انقلاب صراحتا از اقتصاد آدام اسمیت نام می‌برند و از فروپاشی دیکتاتوری اقتصاد سخن به میان می‌آورند. ایشان به خلط شدن مفاهیم اسلامی و غربی اشاره داشته اند حال وظیفه ما اینجا روشن می‌شود؛ جدا کردن این مفاهیم از ریشه و بنیاد که این کار در مرکز بررسی‌های دکترینال انجام شده و به ۲ الگوی بومی و اسلامی رسیده‌اند.

وی افزود: الگوی معیشت بومی "کدآمایی" و الگوی اقتصاد در اسلام به نام "بیع". کدآمایی با ۲ مولفه کدخدا و کدبانو که به تنظیم نیازها با منابع در دسترس می پردازند، تعریف می شود در کل کدآما با اتکا به منابع داخلی به مدیریت معیشت خود و دیگران می پردازد و این یعنی عدم وابستگی و مقاوم شدن در برابر تکانه‌های اقتصاد غرب. اما مدل بیع که ذکر آن رفت در مقابل دست نامرئی بازاری که آدام اسمیت به آن اشاره می‌کند مطرح می‌شود.

دبیر قرارگاه فرهنگی اقتصادمقاومتی تصریح کرد: در روند همایش پیش‌رو سعی در تبیین الگوهای مطرح شده داریم که با چه سازوکار و با چه زمینه‌ای قادر به پیاده‌سازی و بهره‌برداری از آن هستیم. اقتصاد مقاوم تنها با اقتصاد صنعتی سنجیده نمی‌شود اقتصاد مقاوم یعنی اقتصادی که در تئوری‌هایش مقاوم باشد از اساس و بنیاد مطابق با مذهب و فرهنگ کشور باشد که در غیر این صورت پیاده کردن تئوری‌های غربی همان ثمره‌ای را خواهد داشت که اکنون غرب دچار آن است و مثال عینی آن اقتصاد به زانو در آمده یونان و شهر صنعتی دیترویت آمریکاست.

کاظمی در تشریح اینکه ورود یک صنعت لزوما به معنای رفع مشکلات نیست ادامه داد: وضعیت شهر دیترویت به عنوان شهری صنعتی که اصلی ترین صنعت آمریکا یعنی خودروسازی را در خود داشت به خوبی این مسئله را روشن می‌کند که پس از دوران طلایی این شهر چرا در سال۲۰۱۳ اعلام ورشکستگی کرد و اکنون با مهاجرت مردم تقریبا به شهر متروکه‌ای تبدیل شده است یعنی این صنعت در دیترویت با وجود کارخانه‌های جنرال موتورز، فورد و کرایسلر به این وضع گرفتار شده و نه تنها این صنعت راه نجاتی برای مردم شهر نبوده که شرایط نابودی را نیز فراهم کرده. اما اگر نگاهی به وضعیت صنعت استان خودمان بیاندازیم و اتفاقات اخیر کارخانه هپکو و اعتراضات کارگران کارخانه، مسائل مطرح شده را ملموس تر می‌کند. این کارخانه تا چند سال پیش حدود ۸۵ درصد تولید غلتک‌های کشور را در اختیار داشت اما اکنون قادر به پرداخت حقوق کارگران خود نیست!

وی با اشاره به اهداف قرارگاه فرهنگی اقتصاد مقاومتی گفت: هدف قرارگاه ابتدأ احیای مبانی و محورهای اقتصاد اسلامی با شاخصه‌های زکات، خمس، انفاق، برکت و بیع و ... می‌باشد در گام دوم به احیای صنایع مادر در استان می‌پردازد و گام بعدی احیای کشاورزی استان است.

دبیر قرارگاه فرهنگی اقتصادمقاومتی استان مرکزی در پایان خاطرنشان کرد: براساس فرموده رهبر معظم انقلاب یکی از برنامه‌های استکبار جهانی علیه ملت ایران جنگ اقتصادی است و مسئولین محترم به این امر به خوبی واقف هستند و تمام تلاش‌ها بر تحقق این مهم متمرکز شده تا ان شاءالله به فضل الهی بهترین نتیجه از این برنامه‌ی پیش رو برسیم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات