مدیر طرح و برنامه نداجا تاکید کرد

حضور مقتدرانه نیروی دریایی در آب‌های آزاد

مدیر طرح و برنامه نداجا گفت: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور مقتدرانه و با ایمان و اعتقاد توانسته با این پدیده شوم مبارزه کند و نیازی به حضور این همه کشورهای فرامنطقه‌ای ندارد.
کد خبر: ۸۷۸۳۰۰۱
|
۰۵ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۸

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ ناخدایکم محمدرضا غمخوار ظهر امروز در سخنان پیش از خطبه نماز عبادی سیاسی جمعه کلانشهر اراک با اشاره به هفتم آذر و روز نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران به نقش نیروی دریایی در دوران دفاع مقدس پرداخت و گفت: در دوران دفاع مقدس حماسه آفرینان نیروی دریایی بر عرشه ناو همیشه قهرمان «پیکان» با حمله‌ای برق‌آسا به سکوهایعظیم نفتی به نامهای «البکر» و «الامیه» واقع در مصب اروندرود سیلی محکمی به نیروی دریایی دشمن بعثی وارد کرد.

وی افزود: در عملیات مستقل مروارید که توسط نیروی دریایی جمهوری اسلامی در دوران دفاع مقدس انجام شد اولین پیروزی مدافعین انقلاب اسلامی در مقابل دشمن رقم خورد و موجب تقویت روحیه رزمندگان برای انجام عملیات‌های هوایی و زمینی شد.

ناخدا یکم غمخوار انهدام کامل سکوهای نفتی رژیم بعث عراق را ضربه محکمی به بخش اقتصادی عراق دانست و گفت: در عملیات مروارید اقتصاد عراق فلج شد و از سوی دیگر حفظ صیانت از آب‌های خلیج فارس و دریای عمان تا پایان جنگ تحمیلی از دیگر دستاوردهای این عملیات بود.

مدیر طرح و برنامه نداجا تصریح کرد: عملیات اسکورت، پشتیبانی و حمایت از یگان‌های تجارتی و نفتکش‌هایی که حامل محموله‌هایی به سمت ایران بودند و از آنجا که اقتصاد کشور در آن مقطع زمانی به نفت وابسته بود، نیروی دریایی در این مورد نقش بسزایی داشت و بیش از 10 هزار نفتکش در بیش از 150 عملیات توسط اسکورت نیروی دریایی حمایت شدند.

وی ادامه داد: بیش از 300 میلیون تُن کالا وارد بندر امام خمینی(ره) شد چراکه نیروی دریایی عراق تا پایان جنگ زمین گیر شد اگرچه توسط نیروهای فرامنطقه‌ای حمایت می‌شدند ولی در حملات هوایی و موشکی خود موفق نشدند در دریا صاحب امتیاز شوند.

ناخدا یکم غمخوار با بیان اینکه عملیات مروارید و اسکورت نفتکش‌ها و کشتی‌های ایرانی و غیرایرانی را دو عملیات مستقل نیروی دریایی در دوران دفاع مقدس بیان کرد و گفت: عملیات‌های دیگری در کنار نیروهای بسیج، نیروی زمینی، نیروی هوایی انجام داد از جمله حمساه مراقبت 34 روزه تکاروان نیروی دریایی از خرمشهر، کوی ذوالفقار، عملیات بیت‌المقدس، والفجر 8، بدر و خیبر و...

مدیر طرح و برنامه نداجا با اشاره به نقش نیروی دریایی در حال حاضر گفت: مقام معظم رهبری فرمودند «نیروی دریایی برای ما به معنای واقعی یک نیروی راهبردی است که وسط میدان است» تامین امنیت خطوط مواصلاتی دریایی و مبارزه با دزدان دریایی از جمله ماموریت‌های نداجا است.

وی با اشاره به اینکه 44 ناوگروه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تا امروز در شمال اقیانوس هند، خلیج باب‌لمندب و خلیج عدن حضور مقتدارانه‌ای در این آب‌ها برای مقابله با دزدان دریایی داشته است، گفت: در مجموع 3 هزار کشتی تجاری ایرانی و غیرایرانی مورد حمایت این ناوگروه‌ها قرار گرفته‌اند.

ناخدایکم غمخوار تصریح کرد: 218 مورد درگیری در این مدت با دزدان دریایی داشتیم که در هیچ یک از این درگیری‌ها دزدان دریایی موفق به ربایش کشتی دریایی و تصاحب آن نشده‌اند.

مدیر طرح و برنامه نداجا تصریح کرد: کشتی‌های تجاری هیچ گونه سلاحی برای دفاع از خود ندارند، سایر کشورهای فرامنطقه‌ای نظیر آمریکا از ساحل کشورهای دیگر به اقیانوس هند وارد شده اند و بنیانگذار پدیده شوم تروریسم دریایی و دزدان دریایی هستند و بهانه برقراری امنیت در دریاها را دارند.

وی ادامه داد: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور مقتدرانه و با ایمان و اعتقاد توانسته با این پدیده شوم مبارزه کند و نیازی به حضور این همه کشورهای فرامنطقه‌ای ندارد.

مدیر طرح و برنامه نداجا تصریح کرد: ساخت ناوشکن جمهوری اسلامی ایران نظیر دماوند و جماران، ناوچه‌های دریایی از جمله اقدامات درخور توجه نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران است.

ناخدا یکم غمخوار با تاکید بر اینکه بایستی از ظرفیت‌های دریا بیش از این بهره گرفت، گفت: کشورهای غرب قبل از انقلاب ما را از دریا دور نگه داشته‌اند بیشتر شهرهای مدرن در کنار دریا واقع شده‌اند در حالی که ما از ظرفیت غفلت کرده‌ایم.

وی نقش نیروی دریایی را برای بهره‌گیری از ظرفیت منابع دریایی مهم دانست و گفت: درصدد هستیم درخصوص سواحل «مکران» اقدامات ارزنده‌ای را انجام دهیم و در این حوزه اراک می‌تواند به عنوان یک قطب صنعتی و اثرگذار در این سواحل نقش آفرین باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات