خبرهای داغ:
استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد

نقش اثرگذار زنان در تربیت و تعالی فرزندان صالح

استاد حوزه و دانشگاه گفت: حضور زنان در تربیت و تعالی فرزندانی صالح بسیار تاثیرگزار است و در پیشبرد اهداف نظام اسلامی می‌تواند تاثیر بسزایی از خود برجای گذارد.
کد خبر: ۸۷۶۱۶۳۱
|
۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۲
به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، حجت‌الاسلام حبیب‌الله شعبانی در تجمع رهروان زینبی که در امامزاده عبدالله(ع) همدان ضمن تبیین نقش زن به عنوان مربی و تربیت کننده نسل اظهار داشت: حضور زنان در تربیت و تعالی فرزندانی صالح بسیار تاثیرگزار است و در پیشبرد اهداف نظام اسلامی میتواند تاثیر بسزایی از خود برجای گذارد.

وی با بیان اینکه خداوند تمام موجودات، بلکه همه هستی را برای رشد و تکامل ابعاد وجودی انسان آفریده است، افزود: خداوند متعال به عنوان آفرینندگی انسان‌ها نقش ربوبیت و تربیت انسان‌ها را برعهده دارد، به این معنا که صرف آفرینش انسان، هدف ذاتی خداوند نیست؛ بلکه مقدمه‌ای برای تربیت انسان و زمینه‌ساز رشد و تکامل معنوی اوست.

این استاد حوزه و دانشگاه ضمن اشاره به صفت «رب» خداوند گفت: خداوند مربی انسان و تربیت کننده اوست و فراوانی بسیار بالای واژه «رب» در قرآن، در مقایسه با دیگر واژگان، می‌تواند شاهدی بر این ادعا باشد.

وی مهم‌ترین صفات خداوند را به منزله مربی انسان دانست و بیان داشت: خداوند، هم آفریدگار انسان است و هم مربی او بنابراین انسان را آفریده است تا به بهترین وجه تربیتش کند وانسان مسیر هدایت را درست طی کند و به سعادت برسد.

شعبانی ادامه داد: اگر کسی توانست در این دنیا خود را با حرف خدا منطبق سازد و در زندگی شخصی خانوادگی و جامعه خود خداوند را در راس همه امور ببیند و در مسیر هدایت که خداوند مشخص کرده گام نهد این انسان تربیت می‌شود.

وی درادامه در معنی تربیت تصریح کرد: وقتی یک مربی کار تربیت را انجام می‌دهد در واقع می‌خواهد ظرفیت‌ها، استعدادها و توانایی‌هایی که خداوند متعال به انسان عطا کرده را به فعلیت برساند.

این استاد حوزه و دانشگاه با معرفی انسان به عنوان موجودی که در بالاترین مرتبه هستی قرار دارد، گفت: اگر انسان ظرفیت‌ها و استعدادهای وجودی خود را به فعلیت برساند، می‌تواند به مرتبه فراتر از ملائک بلکه معلم ملائک الله برسد.

شعبانی با اشاره به هدف خلقت انسان برای رسیدن به رشد، تکامل، کمالات و سعادت است، گفت: خداوند به عنوان مربی قرار است انسان را تربیت کند و این تربیت کردن به صورت شفا دادن است.

وی با بیان اینکه شفا دادن خداوند در این مورد با دعا کردن محقق نمی شود، افزود: برای شفا یافتن و تربیت شدن باید اسباب و زمینه شفا یافتن را فراهم کرد، به این صورت که اسباب و زمینه شفا یافتن را باید خود انسان خلق کند و به آنها توجه کند.

استاد حوزه و دانشگاه مهم‌ترین اسباب تربیت را انبیاء و اولیاء الهی معرفی کرد و بیان داشت: خداوند متعال وقتی می‌خواهد انسان را هدایت و تربیت کند با اسباب تربیت می‌کند و اولیاء و معصومین(ع) اسباب تربیت تمام هستی است.

وی اضافه کرد: خداوند انسان را به وسیله امام معصوم(ع) تربیت و هدایت می‌کند و کسی غیر از امام معصوم(ع) نمی‌تواند ظرفیت‌های وجودی انسان را بشناسد و به فعلیت برساند و انسان را مسیر مستقیم هدایت کند و در عالم هستی در انتهای جاده به خداوند برساند.

شعبانی ادامه داد: ائمه معصومین(ع) که سبب هدایت انسان‌ها هستند یکی از مهم‌ترین وظایف تربیت‌گری را به بانوان واگذار کرده‌اند و در اخرت از بانوان به عنوان یک زن و به عنوان یک فردی بیشترین اثرگذاری را در جامعه و خانواده دارد بازخواست می‌کند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه تربيت فرزند، از همه شغل‌ها بالاتر است، ابراز داشت: حضور زنان در تربیت و تعالی فرزندانی صالح بسیار تاثیرگزار است و در پیشبرد اهداف نظام اسلامی می‌تواند تاثیر بسزایی از خود برجای بگذارد.

وی با اشاره به اینکه زنان باید به نقش تربیت‌کنندگی خود آگاه باشند، خاطرنشان کرد: نقش جریان کربلا و عزاداری‌ها به خاطر این است که زنان به نقش خود آگاه باشند در اصلاح جامعه اسلامی گام بردارند و موثر واقع شوند.

شعبانی ادامه داد: زنان جامعه باید بدانند که پرچم هدایت از یازدهم محرم به دست حضرت زینب(س) است و وقتی امام حسین(ع) در جریان کربلا به شهادت رسید پیام‌رسانی ها، تبلیغات، مبارزه با ظلم، کنار زدن یزید و خطبه خواندن به عهده زینب کبری است.

وی در ادامه به تبیین نقش زن در تربیت نسل پرداخت و یادآور شد: ائمه معصومین(ع) نقش تربیت‌کنندگی را به زنان واگذار کرده‌اند و اگر خداوند مربی است، انسان هم یک مربی است و نقش تربیت به زنان واگذار شده که مظهر اسم حق تعالی است.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه ضمن اشاره به نمونه‌های تاریخی نقش زنان در کربلا گفت: یک زن می‌تواند همسر، خانواده و جامعه را با تربیت خود به سمت بهشت و سعادت سوق دهد و هم توانایی این را دارد که به سمت جهنم سوق دهد چراکه قدرت تربیت کنندگی را خداوند به زنان داده و باید باور کنیم که زنان قدرت کیمیا گری و اصلاح و فساد جامعه را دارند.

وی ادامه داد: یکی از وظایفی که خداوند در قرآن به عهده والدین گذاشته این است که حواسشان باشد که نگذارند فرزندانشان جهنمی شود.

شعبانی امام حسین(ع) و عزاداری‌ها و سینه‌زنی‌ها را از اسباب هدایت و تربیت معرفی کرد و بیان داشت: حضور در مراسم‌های مذهبی فرصتی است که انسان خود را تربیت کند و باید در این مجالس خود را رشد دهد تا به سمت انسانیت و سعادت پیش رود.

وی ادامه داد: باید زنان در منزل به عنوان اسباب تربیت داستان شهادت امام حسین(ع) را بازگو کنند و فرزندان خود را با مکتب حسینی آشنا سازند و در این روزگار فتنه‌ها و آشوب‌ها فرزندان خود را به سوی راه و هدف امام حسین(ع) سوق دهند.

این استاد حوزه و دانشگاه ضمن اشاره به فتنه‌ها و آشوب‌های جامعه اضافه کرد: در خانه‌هایی که امروزه یاد امام حسین(ع) و مسائل مذهبی بیرون رفته و ماهواره جای آن را گرفته بسیار خطرناک است و ظرفیت‌های وجودی آنها را آلوده می‌کند و در نتیجه آن فرزندان به سمت جهنم هدایت می‌شوند و زنان باید در قیامت نسبت به این امر باید پاسخ گو باشند.

وی با بیان اینکه جهنمی شدن فقط مختص به عالم آخرت نیست، ادامه داد: اگر تربیت صحیح رخ ندهد مشکلات خانوادگی، اعتیاد، بدبینی در خانواده‌ها، طلاق و بسیاری از مشکلات دیگر در این دنیا زندگی را برای فرزندان جهنم می‌کند.

شعبانی خاطرنشان کرد: زنان باید با حضور در محافل مذهبی و افزایش بصیرت و تربیت صحیح به عنوان مهم‌ترین وظیفه زن، خود و فرزندانشان را رشد دهد و نقش مربیگری خود را به نحو احسن ایفا کنند.

وی در پایان یادآور شد: امروز افراد جامعه ما باید با حفظ حجاب و عفت خود مجلس امام حسین(ع) را تا قیامت بیمه کنند و در باقی ماندن مکتب حسینی موثر باشند و با تربیت‌کنندگی که همراه با شعور و معرفت است مکتب اسلام را نگهدارند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات