بیمارستان صحرایی یک کار جهادی است

غربالگری 50 هزار نفر توسط بسیج جامعه پزشکی در شازند

مسئول بسیج جامعه پزشکی سپاه روح‌الله گفت: در فاز اول برپایی بیمارستان صحرایی 38 هزار نفر جمعیت بخش زالیان شهرستان شازند و 12 هزار نفر شهر مهاجران مورد غربالگری بهداشتی درمانی قرار گرفتند.
کد خبر: ۸۷۳۷۰۲۴
|
۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۷
دکتر صابر جباری در گفت‌وگو با خبرنگار بسیج استان مرکزی، از برپایی دومین بیمارستان صحرایی در شهرستان شازند خبر داد و گفت: دومین بیمارستان صحرایی با هدف محرومیت‌زدایی در راستای تأکیدات مقام‌معظم رهبری در شهرستان شازند توسط بسیج جامعه پزشکی و با همکاری شبکه بهداشت و درمان، بیمارستان تامین اجتماعی و سایر دستگاه‍‌های مرتبط برپا می‌شود.

وی افزود: امسال بیمارستان صحرایی در منطقه محروم بخش زالیان شازند برپا خواهد شد که در این راستا از اردیبهشت‌ماه طرح غربالگری در منطقه را با کمک بسیج جامعه پزشکی شهرستان شازند آغاز کردیم و روز شانزدهم شهریور ماه شاهد برپایی این بیمارستان در منطقه هستیم.

مسئول بسیج جامعه پزشکی سپاه روح‌الله تصریح کرد: این چهارمین بیمارستان صحرایی است که در این مدت به همت بسیج جامعه پزشکی استان برپا می‌شود ولی یک تفاوت عمده با بیمارستان‌های صحرایی برپا شده دارد اینکه دو رویکرد بهداشتی و درمانی را توام با یکدیگر دیدیم.

دکتر جباری با اشاره به رویکرد درمانی گفت: در بحث رویکرد درمانی که در دیگر بیمارستان‌های صحرایی به آن نیز توجه داشتیم نزدیک به 38 هزار نفر جمعیت بخش زالیان شهرستان شازند غربالگری شدند که در این غربالگری ویژیت تخصصی برای چهار هزار نفر از بیماران به عنوان یک ضرورت دیده و اقدامات بعدی صورت گرفت.

وی افزود: ارتوپدی، قلب، جراحی، زنان، اطفال، عفونی، چشم پزشکی، دندانپزشکی، روانپزشکی، مغز و اعصاب، ، گوارش و غدد بیماران دسته بندی شدند تا خدمات درمانی را به شکل کامل و رایگان دریافت کنند.

اعلام آمادگی 60 پزشک برای ارائه خدمات در بیمارستان صحرایی

مسئول بسیج جامعه پزشکی سپاه روح‌الله با اشاره به مشکلات درمانی در بخش زالیان شازند گفت: در غربالگری صورت گرفته مشخص شد که نیاز بیماران در این منطقه محروم در بخش بیماری‌های داخلی، غدد، روانپزشکی، چشم‌پزشکی و سایر رشته‌های تخصصی است.

جباری در ادامه به فعالیت 60 پزشک متخصص و فوق تخصص اشاره کرد و گفت: تاکنون 60 پزشک متخصص و فوق تخصص برای ارائه خدمات درمانی به بیماران در بیمارستان صحرایی اعلام آمادگی کرده‌اند که پیش بینی می‌کنیم این تعداد به 80 نفر افزایش پیدا کند.

انجام خدمات غربالگری بهداشتی در شهر مهاجران

وی با اشاره به ارائه خدمات در بخش بهداشت گفت: در بخش بهداشت در شهر مهاجران دو هزار نفر را از نظر بیماری‌های غیرواگیر مورد غربالگری قرار دادیم که افرادی را که نیاز به ویزیت تخصصی دارند در مدت این چهار روز که بیمارستان برپاست از خدمات تخصصی‌تر بهره‌مند می‌شوند.

مسئول بسیج جامعه پزشکی سپاه روح‌الله تصریح کرد: 91 نفر از این بیماران که مورد غربالگری قرار گرفتند نیازمند خدمات در بخش سونوگرافی بودند که در این هفته برای آنان انجام و پس از این مرحله تشخیص به پزشک مربوطه برای تکمیل دوره درمان ارجاع خواهند شد.

جباری یادآور شد: شهر جدید مهارجران با جمعیتی بیش از 17 هزار نفر فاقد خانه بهداشت است چرا که شهری کوچک بوده که از مجموع جمعیت آن پنج هزار نفر تحت پوشش بیمه درمانی صنعت نفت هستند و مابقی آنگونه که بایسته و شایسته است از خدمات مرکز جامع سلامت شهری کمتر برخوردار نیستند.

وی با اشاره به اهداف رویکرد بهداشتی گفت: پیشگیری کمتر از درمان هزینه بر جامعه تحمیل خواهد کرد ضمن اینکه ممکن است در بسیاری از مواقع نمی توان در بخش درمان اقدام مناسب را برای بیمار انجام داد.

فعالیت 15 اکیپ درمانی و بهداشتی برای بیمارستان صحرایی شازند

مسئول بسیج جامعه پزشکی سپاه روح‌الله بیان کرد: کادر بهداشتی درمانی شهرستان شازند طرح غربالگری را انجام دادند و خوشبختانه از ظرفیت دیگر نواحی یا استان‌ها در این بخش استفاده نکردیم چراکه پاسخگوی منطقه بودیم.

دکتر جباری ادامه داد: پنج اکیپ اقدامات خدماتی بهداشتی و ده اکیپ غربالگری پزشکی از اردیبهشت‌ماه فعال شدند و خوشبختانه کار را تا به امروز به خوبی به پیش بردند.

وی افزود: هزینه برپایی بیمارستان بر عهده بسیج بوده و هزینه‌ها را تامین کرده‌اند؛ در مجموع برای برپایی یک بیمارستان صحرایی که شامل دارو، تجهیزات، فرایند اجرا بیش از 500 میلیون تومان هزینه در بر خواهد داشت.

مسئول بسیج جامعه پزشکی سپاه روح‌الله در پایان ماهیت بیمارستان صحرایی را متفاوت از کار کلینیکی دانست و گفت: بیمارستان صحرایی یک کار جهادی است که روال خود را می‌طلبد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات