خبرهای داغ:
مدیرفنی اتحادیه تعاونی تولید استان همدان خبر داد

پیش‌بینی تولید 3 هزار تن بذر گندم در کبودراهنگ/کبودراهنگ قطب تولید بذر گندم دیم استان همدان

مدیرفنی اتحادیه تعاونی تولید استان همدان گفت: براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته امسال بیش از 3 هزار تن تولید بذر گندم در شهرستان کبودراهنگ خواهیم داشت.
کد خبر: ۸۷۳۰۱۲۴
|
۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۴
سعید ملکی در گفتگو با خبرنگار بسیج در کبودراهنگ اظهار کرد: کبودراهنگ با وجود سه شرکت تولیدکننده فراوری بذر گندم و تولید بیش از 8 هزار تن بذر گندم فعالیت می‌کند.

وی گفت: کبودراهنگ با وجود اراضی حاصلخیز و گسترده و کشاورزان کاردان و باتجربه در امر تولید بذر، قطب تولید بذر گندم دیم استان است که در این راستا شرکت‌های بزرگ استان بذر گندم و جو خود را از این شهرستان تامین می‌کنند.

مدیرفنی اتحادیه تعاونی تولید استان همدان درخصوص شرکت تعاونی تولید که در سال 93 به منظور کنترل و گواهی بذر و نهال، افزایش تولید، شناسایی و ثبت ارقام جدید تشکیل شده است، افزود: فعالیت‌های تولیدی کشاورزی این شرکت کاملا تحت نظر جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات بوده و آموزش و ترویج کشاورزی رکن آن است.

وی با بیان اینکه شرکت تحت نظر هیات امنای است، گفت: این شرکت در اصل نشان دهنده سهم‌دار بودن تمام کشاورزان عضو تعاونی‌های سطح استان است و با پرهیز از نگاه شخصی به تعاونی، نگاهی عامل المنفعه و ترویجی و آموزشی دارد.

ملکی با اشاره به اینکه در سال 93 بیش از 550 تن و در سال گذشته بیش از یک هزار و 270 تن بذر گندم تولید شد، گفت: براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته امسال نیز بیش از 3 هزار تن تولید بذر گندم خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه تمام کارهای شرکت زیر نظر مرکز تحقیقات استان و کرج قرار دارد، افزود: در مرحله اول با بستن قرارداد با کشاورزان پیشرو، گزینش و انتخاب زمین بر اساس قوانین مرکز تحقیقات (تولید بذر)، بذر مادری را تحویل کشاورزان داده که کشت اصولی انجام گیرد.

مدیرفنی اتحادیه تعاونی تولید استان همدان با اشاره به اینکه از زمین‌های کشاورزی انتخاب شده در فصل بهار سه بار بازدید صورت می‌گیرد، اظهار داشت: این بازدیدها از مراحل مختلف رشد گندم تا رسیدن آن به هدف کیفیت و کمیت محصول است.

وی در خصوص مراحل مختلف این بازدیدها گفت: بازدید نوبت اول مرحله سبز محصول (پنجه‌زنی تا انتهای ساقه‌دهی) برای بررسی اطلاعات اولیه به ویژه سطوح کشت و سبز مزارع و خسارات احتمالی سرمازدگی و مصرف کود در صورت لزوم توصیه به مصرف علف کش و سم سن مادراست.

ملکی با بیان اینکه بازدید نوبت دوم نیز مرحله ظهور سنبله تا رسیدن فیزیولوژیکی است، گفت: بازدید دوم نیز برای بررسی وضعیت اختلاط با سایر ارقام و جو و چاودار و توصیه به عملیات مخروط کشی و نیز توصیه برای مبارزه با پوره سن است.

وی ادامه داد: بازدید مرحله سوم یا نهایی نیز برای اطمینان از پاک بودن مزرعه از علف‌های هرز غیرمجاز، بوته‌های سایر محصولات، بوته‌های ارقام و نیز نبود بیماری‌های بذر زاد مثل انواع سیاهک‌ها و... صورت می‌گیرد و در صورت قبولی توصیه به حمل بذر برای آزمایش انجام می‌شود.

مدیرفنی اتحادیه تعاونی تولید استان همدان خاطرنشان کرد: محصولات کشاورزان نیز 15-20 درصد بیشتر از قیمت سیلو خریداری می شود.

وی در خصوص هدف تشکیل تعاونی بذری گفت: از جمله این اهداف کامل کردن حلقه تولید از قبیل مراکز تحقیق، تعاونی بذر و کشاورزان زحمت‌کش برای تولید بهتر و بیشتر با انتقال یافته‌های جدید به ویژه بذور اصلاح شده و سایر نهادها است، که این امر کمک به اقتصاد کشاورزان و در کل اقتصاد کشور است.

انتها ی پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار