خبرهای داغ:

کاهش 60 درصدی آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی آذربایجان غربی

با حضور فعال و شبانه‌روزی نیروهای یگان حفاظت استان و مشارکت و اهتمام مردم، امسال بروز آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی آذربایجان غربی در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته 60 درصد کاهش یافته است.
کد خبر: ۸۷۲۳۷۵۲
|
۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۶
به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، امسال بروز آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی آذربایجان غربی در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته 60 درصد کاهش یافته که در این راستا تلاش بی وقفه نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان، تجهیز واحدهای یگان حفاظت به امکانات اطفای حریق و نیز اطلاع‌رسانی به موقع و مشارکت مردم در کاهش آتش‌سوزی در عرصه‌های مرتعی و جنگلی استان موثر بوده است.

راه‌اندازی پایگاه هوایی اطفای حریق در ارومیه برای اولین بار در استان

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی با بیان اینکه خوشبختانه امسال براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته روزانه سه اکیپ سیار در اداره کل به تعداد 15 نفر با سه دستگاه خودرو آماده امدادرسانی برای کلیه بخش‌های استان بوده، گفت: سال گذشته تعداد نیروهای آماده‌باش یک اکیپ بوده که امسال به سه اکیپ ارتقا یافته است.

سرهنگ یوسفعلی ابراهیم‌پور با تاکید بر اینکه امسال پیشگیری از حریق‌های احتمالی در عرصه‌های منابع طبیعی اولویت کاری یگان حفاظت و مورد تاکید سازمان قرار دارد، اظهار داشت: در این راستا برگزاری کلاس‌های آموزشی ترویجی از طریق اداره ترویج در مقایسه با سال‌های گذشته افزایش یافته است.

وی ادامه داد: کلاس‌های آموزشی برای دهیاران، بخشداران و اعضای شوراهای اسلامی روستاها جهت شرح وظایف پیشگیری و اطفای حریق برگزار و طی تفاهم‌نامه‌ای که بین سازمان آتش‌نشانی و یگان حفاظت صورت گرفته کارشناسان سازمان آتش‌نشانی در کلاس‌ها حضور یافته و آموزش‌های لازم به صورت تخصصی ارائه می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی با اعلام احداث پایگاه هوایی اطفای حریق در استان، متذکر شد: طبق هماهنگی‌های صورت گرفته برای اولین بار در استان پایگاه هوایی اطفای حریق احداث و عملیاتی می‌شود.

ابراهیم‌پور ادامه داد: طی تفاهم‌نامه مشترک بین مدیریت بحران، امور جنگل‌ها و مراتع کشور و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، برای اولین بار پایگاه هوایی اطفای حریق در شهرستان ارومیه به عنوان پایگاه مادر راه‌اندازی می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی به راهاندازی سه پایگاه فرعی اطفای حریق در استان اشاره کرد و افزود: با اختصاص اعتبارات لازم سه پایگاه فرعی اطفای حریق در شهرستان‌های سردشت، پیرانشهر و خوی راه‌اندازی خواهد شد.

برگزاری 4 مانور اطفای حریق منابع طبیعی در آذربایجان غربی طی سال جاری

ابراهیم‌پور خاطرنشان کرد: در راستای آمادگی کامل نیروها در مقابله با هرگونه بحران آتش‌سوزی طبق هماهنگی‌هایی صورت گرفته اسفند ماه سال گذشته مانور اطفای با حضور کلیه نیروهای یگان حفاظت برگزار شد.

وی با بیان اینکه در این راستا مانور اطفای حریق در شمال، جنوب و مرکز استان برای سال 95 برنامه‌ریزی شد، ادامه داد: مانور اطفای حریق منابع طبیعی شمال استان در شهرستان خوی به مساحت دو هکتار و با شرکت 300 نفر صورت گرفت.

ابراهیم‌پور افزود: مانور اطفای حریق منابع طبیعی جنوب آذربایجان غربی در شهرستان سردشت با حضور واحدهای یگان حفاظت شهرستان‌های مهاباد، شاهین‌دژ، پیرانشهر و سردشت جهت ایجاد هماهنگی بین نیروهای انسانی و تجهیزات مورد نیاز جهت اطفای حریق منابع طبیعی برگزار شد.

وی با اظهار اینکه براساس آمار استخراج شده 10 ساله شهرستان‌های مهاباد، پیرانشهر، سردشت و ارومیه بالاترین آمار آتش‌سوزی را در مقایسه با سایر شهرستان‌ها برخوردار بوده، اعلام کرد: طبق برنامه‌ریزی انجام شده اجرای مانور اطفای حریق منابع طبیعی در شهرستان‌های مهاباد و ارومیه نیز برگزار خواهد شد.

ابراهیم‌پور ادامه داد: مانور اطفای حریق منابع طبیعی در مهاباد با شرکت نیروهای یگان حفاظت شهرستان‌های تکاب، بوکان، میاندوآب و مهاباد جهت حفظ آمادگی و هماهنگی در شرایط بحرانی برگزار خواهد شد.

کاهش 60 درصدی آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی آذربایجان غربی

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی ابراز داشت: خوشبختانه امسال آتش‌سوزی در عرصههای منابع طبیعی استان در مقایسه با سال گذشته با توجه به تجهیز واحدها از لحاظ تجهیزات و امکانات اطفای حریق از کاهش برخوردار است.

وی با اشاره به کاهش بروز آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی استان، ادامه داد: امسال بروز آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی آذربایجان غربی در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته 60 درصد کاهش یافته است.

ابراهیم‌پور آموزش و ارتقای دانش عمومی را در کاهش وقوع پدیده آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی موثر دانست و تصریح کرد: ضرورت دارد گردشگران از روشن کردن آتش در سطح جنگل‌ها و مراتع خودداری و باید از خاموش نمودن آتش افروخته قبل از ترک محل در تفرجگاه‌ها و مناطق جنگلی اطمینان حاصل کنند.

وی ادامه داد: طی سال جاری پرتاب ته سیگار روشن یا چوب کبریت نیمه مشتعل در مناطق جنگلی و مرتعی و حاشیه جاده‌ها از علل اصلی وقوع آتش‌سوزی در عرصه های طبیعی در استان محسوب می‌شود.

ابراهیم‌پور با تاکید بر اینکه بروز آتش‌سوزی‌های احتمالی آسیبهای جدی بر عرصه‌های جنگلی و مرتعی استان وارد می‌کند، افزود: ضرورت دارد مردم ضمن رعایت موارد ایمنی در صورت مشاهده هرگونه تخلف مراتب را به یگان‌های حفاظت کل اطلاع‌رسانی کنند.

وی در پایان تصریح کرد: جهت حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی مردم استان می‌توانند هرگونه وقوع حریق در عرصه‌های جنگلی و مرتعی، تصرف اراضی ملی و نیز تخریب عرصه‌های منابع طبیعی نظیر قطع درختان، بوته‌کنی، ساخت و ساز و برداشت غیر مجاز در عرصه‌ها را از طریق شماره تلفن شبانه‌روزی 1504، سامانه پیام کوتاه حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی به شماره 100000001504 و یا پست الکترونیک به آدرس yeganwaz@mail.com اطلاع دهند.

.
ارسال نظرات
آخرین اخبار