خبرهای داغ:
استاد دانشگاه‌های قزوین:

شیخ فضل‌الله نوری از طرفداران مشروطه مشروعه بود

استاد دانشگاه‌های قزوین اذعان کرد: آیت‌الله شیخ فضل‌الله نوری از طرفداران جایگزینی مشروطه مشروعه به‌جای مشروطه مطلقه بود.
کد خبر: ۸۷۲۰۶۳۶
|
۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۲

محمد امیدی استاد دانشگاه‌های قزوین در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری بسیج در قزوین، به مناسبت سالروز شهادت آیت الله شیخ فضل الله نوری پیرامون تاثیر این شخصیت در انقلاب مشروطه اظهار کرد: آیت‌الله شیخ فضل‌الله نوری از سردمداران انقلاب مشروطه بودند که با همکاری دیگر علماء همچون آیت‌الله طباطبایی و آیت‌الله بهبهانی گردهمایی‌های تاثیر گذاری همچون تحسن مردم را رهبری کردند.

وی ادامه داد: در مقطع زمانی که انقلاب مشروطه به وقوع پیوست، علماء تنها گروه سیاسی غیر وابسته به حکومت بودند، از همین رو مردم متدین جامعه از علما پیروی می‌کردند ضمن اینکه در همان زمان در مقابل یک جریان روشن فکری و غرب‌زده به تازگی شکل گرفته بود و تلاش می کرد تا خوراک ذهنی جدیدی را وارد افکار جامعه نماید.

 امیدی بیان کرد: پس از پیروزی انقلاب مشروطه که در سال 1285هجری شمسی توسط مظفرالدین شاه به تصویب رسید جریان روشن فکری و غرب‌گرا به‌دنبال برپایی حکومت سکولار بودند که کاملا مطابق با حکومت‌‌ها در کشور‌های غربی بود.

وی افزود: روشن فکران معتقد بودند برای پیشرفت و ترقی باید کاملا و بدون هیچ تغییری همانند کشور‌های غربی رفتار کنیم از همین رو قانون اساسی را از ترجمه قانون اساسی فرانسه و بلژیک تدوین کردند.

این استاد دانشگاه تشریح کرد: در این هنگام علما به اعتراض برخاستند که این قوانین بدون در نظر گرفتن مذهب مردم در جامعه اسلامی ایران قابل اجرا نمی‌باشد و مشروطه مشروعه را به جای مشروطه مطلقه پیشنهاد دادندو شعار سر دادند که ما انقلاب نکردیم که اسلام را کنار بگذاریم به همین دلیل قانونی تصویب شد که پنج تن از علماء مصوبات مجلس را با قوانین شرع تطبیق دهند.

با وجود تمام تلاش ها در دوران نهضت مشروطه و پس از‌آن، به‌دلیل پایین بودن سطح آگاهی مردم،نهضت مشروطه از جهت درست خود منحرف شد و از پیامد‌های ننگین آن می‌توان به تن دادن به حکومت استبدادی رضاخان اشاره کرد که این امر موجب شد ایران به مدت57 سال از پروسه پیشرفت عقب بماند. 

1101/30ت/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها