خبرهای داغ:

سونامی جشن های حاشیه دار/واکاوی علل انحراف جشن های دانشجویی

نقش دانشگاه در ایجاد فضای شاد و با نشاط، تنها با برنامه های مقطعی پررنگ نمی شود و حتی با این روش نتیجه مثبتی نخواهد داشت، برنامه هایی مانند اردوهای مختلط یا برگزاری کنسرت های مختلط یک ایده غلط است
کد خبر: ۸۷۱۲۱۲۴
|
۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۱
به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، نقش دانشگاه در ایجاد فضای شاد و با نشاط، تنها با برنامه های مقطعی پررنگ نمی شود و حتی با این روش نتیجه مثبتی نخواهد داشت، برنامه هایی مانند اردوهای مختلط یا برگزاری کنسرت های مختلط یک ایده غلط است همانطور که بنابر فرمایشات مقام معظم رهبری اینگونه کارها (برگزاری کنسرت در دانشگاه ها) به بهانه نشاط بخشی دانشجویی جز غلط ترین کارهاست، برخی مراکز با دادن آمار غلط در خصوص افسردگی بالای دانشجویان و جوانان صرفا هدفشان بهانه ای است کذب جهت تجویز آزادی های مبتذل.
دانشجویان، آینده‌سازان، برنامه ریزان فردای جامعه، مدیران و تصمیم گیرندگان، نویسندگان، هنرمندان، مهندسین، سیاستمداران و…..جامعه خواهند بود از این رو نباید از کنار آنان به سادگی و بی تفاوت گذشت. بنابراین پرداختن به آنان و حل مشکلات آنان برای هر جامعه ای امری ضروری است.
اساسا شادی و نشاط در دانشگاه ها در صورت مدیریت مناسب، در چارچوب شئونات اخلاقی و فرهنگی جامعه اسلامی ایران، می تواند به تحقق این امر کمک و عاملی جهت تسریع کسب علم جوانان باشد و کارکردهایی چون سرزندگی، دلبستگی به دانشگاه و مسئولیت پذیری در قبال جامعه و در نتیجه کاهش آسیب های اجتماعی پر هزینه خواهد بود.
سالیان متمادی است که مقوله پوشش و حجاب به عنوان یک دغدغه مهم و اساسی، ذهن مسئولین کشور را به خود مشغول نموده است و هر کدام از دولت ها با رویکرد خاص خود سعی نموده اند این دغدغه را رفع نمایند. لیکن آنچه امروز در سطح جامعه شاهدیم این است که متاسفانه موضوع بدحجابی به عنوان یک معضل، بروز و ظهور جدیدی پیدا نموده و فرهنگ دینی و ملی ما را به چالش جدی می کشد. این مشکل در دانشگاه ها به عنوان جایگاهی برای حضور و تجلی نسل جوان بیشتر خود را نشان می دهد زیرا می تواند کارکرد اصلی دانشگاه در تولید علم را با چالش جدی مواجه نماید.
در سال‌های اخیر خواسته یا ناخواسته ترویج اباحی‌گری شکل جدیدی به خود گرفته؛ از صدور بخشنامه برای برگزاری اردوی مختلط، برگزاری مراسم با موسیقی‌های تند، برخورد نکردن با بدحجابی و منفعل کردن حراست دانشگاه و همچنین برگزاری مراسم رقص در دانشگاه، همه و همه از جمله اقداماتی است که برای به انحراف کشیدن دانشگاه و ترویج اباحی‌گری انجام می‌شود و متأسفانه سونامی جشن های حاشیه دار مدت‌هاست در برخی دانشگاه‌‌های کشور اوج گرفته و نهادهای فرهنگی به هشدارهای دلسوزان فرهنگی و پیامدهای اجتماعی آن بی توجه هستند.
در آستانه هفته عفاف و حجاب، سراغ چند دانشگاه در سطح کشور رفتیم تا با نگاهی آسیب شناسانه به وضعیت برنامه‌ها و جشن‌های به ظاهر فرهنگی برخی دانشگاه‌ها بیاندازیم.
جشن‌هایی با سبک رقص و پایکوبی در دانشگاه‌ها
– جشن خوابگاه‌ها که همه‌ساله هفته آخر اردیبهشت ماه برگزار می‌شود امسال نیز در سطح دانشگاه‌های سراسر کشور برگزار شد؛ اما برگزاری این جشن در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین بیشتر به مانند یک مهمانی مختلط بهمراه موسیقی و رقص و اختلاط دانشجویان دختر و پسر بود.
نکته قابل تأمل در این جشن حضور ریاست دانشگاه و معاونت‌های دانشجویی و فرهنگی در این مراسم بود که گویی اعتراضی به این رفتارهای هنجارشکنانه نداشتند و تنها نظاره گر بودند.
– جشن فارغ‌التحصیلی دانشگاه مازندران، جشنی که قرار بود با لباس فارغ‎التحصیلی و گرفتن دانش‌نامه به پایان برسد، در محضر اساتید به کلاس رقص و پارتی مبدل شد و جالب‌تر اینکه هم سرپرست و هم معاون فرهنگی دانشگاه مازندران با دیدن این صحنه‌ها هیچ اعتراضی نکردند.
دانشجویان که گویی در این چهار سال تحصیل فراگیری رقص را پیشه کرده بودند، عنان از کف دادند و با حرکات موزون فضای سالن را با سالن‌های پارتی و عروسی‌های مختلط اشتباه گرفتند و در محضر سرپرست و معاون فرهنگی دانشگاه حرکات نامناسب و موزون را به‎صورت مختلط از خود بروز دادند.
– جمعیت اسلامی دانشگاه آزاد، کانون خیریه دستان بهاری صنعتی بیرجند و کانون جهاد دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی جشن خیریه‌ای را به طور مشترک در دانشگاه آزاد بیرجند برگزار کردند.
به گفته شاهدان اما بیش از آنکه این برنامه جشن خیریه باشد به محلی برای اجرای حرکات موزون تبدیل شد وحتی با اعتراض برخی دانشجویان نیز کار به جایی نرسید و مسئولان حاضر تنها نظاره گر این برنامه بودند.
– همایش جشن دانش‌آموختگی دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه دولتی آیت‌الله‌العظمی بروجردی در استان لرستان که با توجه به اسم ‌و رسم آن که باید مملو از کار فرهنگی برنامه‌ریزی‌شده‌ باشد اما از این تدابیر در برگزاری این همایش خبری نبود.
بی‌توجهی دانشجویان به نوع پوشش خود که بیشتر در دانشجویان دختر این دانشگاه با آرایش‌های آن‌چنانی نمود پیدا کرده بود حاشیه‌ای پررنگ‌تر از متن بر این همایش افزوده بود تا بار دیگر این سؤال در ذهن مطرح شود که دانشگاه محل علم و اخلاق آموزی است یا محل نشان دادن تجملات و قیافه‌های به‌ اصطلاح مُد روز.
حال باید دید پشت‌پرده این برنامه‌های به ظاهر فرهنگی چه کسانی هستند/ نظر مسئولین و تشکل‌های دانشجویی در ایجاد چنین معضلاتی چیست؟
برگزاری جشن‌های فارغ‌التحصیلی باید مطابق اصول و چارچوب ضوابط صورت گیرد
مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران با انتقاد به برگزاری چنین برنامه‌هایی عنوان کرد: مسئولان دانشگاهی در اجرای برنامه‌های مختلف باید به دور از سلیقه فردی، طبق قوانین موجود در آموزش عالی اقدام کنند. در برنامه‌های دانشگاهی هم مثل جشن‌های فارغ التحصیلی باید شئونات رعایت شود و اگر غیر از این عمل شود اشتباه است.
وی علل ممنوعیت برگزاری مراسم‌های فارغ التحصیلی با موسیقی و پایکوبی را اینگونه توصیف کرد: شادی برای نسل جوان بخصوص در دانشگاه‌ها خوب است، اما نه تنها در دانشگاه‌ها بلکه در همه اماکن موجود حدی دارد و باید مطابق اصول و چارچوب ضوابط صورت گیرد تا به ارزش‌های جامعه خدشه وارد نکند.
سرسنگی شادی کردن مطابق ارزش‌ها را صحیح دانست و افزود: کسی با اصل شاد بودن در دانشگاه‌ها مخالف نیست و خصوصا در شرایط فعلی، دانشگاه‌ها به سرزندگی و شادابی احتیاج دارند و از این حیث باید روحیه نشاط را افزایش دهیم.
دانشگاه ها در برگزاری جشن های حاشیه دار تجدید نظر کنند
محمدرضا محقق عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی قزوین، از جمله نیازهای روحی یک دانشجو داشتن امید به آینده، انگیزه، اعتماد به نفس و حس مفید بودن دانست و گفت: حال اگر این نیازهای روحی یک دانشجو که داشتن امید به آینده، انگیزه، اعتماد به نفس و حس مفید بودن است از طریق درست برطرف نگردد دانشجو برای ایجاد آرامش روحی و یا فراموشی ناآرامی ممکن است به مواد افیونی و توهم زا روی بیاورند تا دیگر با عدم توجه به نیازهای روحی به آرامش موقتی برسند.
وی عنوان کرد: دانشگاه هایی که با پدیده جشن های دانشجویی همراه با موسیقی های کذایی مواجه هستند باید در برنامه های خود تجدید نظر کنند زیرا که موسیقی درمان بیکاری، بی انگیزه گی، نبود اعتماد به نفس و نبود امید نیست و اگر کسی دارای روحی متعادل بود به فکر خارج شدن از این حالت نیست بنابراین دانشگاه هایی که مجوز برگزاری چنین مجالسی را می دهند یا به افیون بودن موسیقی اعتقادی ندارند یا می خواهند با گسترش این افیون سرپوشی بر عدم فعالیت های خود بگذارند و در مواردی که می گویند دانشجویان افسرده اند باید از آنان پرسید مگر شما مرده بودید که دانشجو افسرده شده است؟ و حال خود برای او افیون فراهم می کنید.
مسئولان فرهنگی دانشگاه امام خمینی پاسخگوی اهمال خود در مراسم جشن خوابگاه ها باشند
مهدی برزگرمسئول بسیج دانشجویی استان قزوین با انتقاد از برگزاری مراسم جشن خوابگاه ها در دانشگاه امام خمینی(ره) قزوین که به محفل رقص و پایکوبی تبدیل شد گفت: مسئولین فرهنگی دانشگاه باید پاسخگوی این اهمال و کم کاری خود باشند که بر اساس کدام دغدغۀ فرهنگی حرکات موزون و رقص باید در محیط دانشگاه امری طبیعی شود؟ گر چه که نقطۀ آغاز این روند از اجرای موسیقی غیر قابل کنترل در دانشگاه شروع و به صورت یک سناریو در حال تکمیل پازل تهاجم فرهنگی دشمن است.
وی ادامه داد: عملکرد این جریان خزنده خاموش ضد فرهنگی که متاسفانه با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید رشد مضاعفی پیدا کرده است برگزاری این قبیل مراسمات در دانشگاه‌هایی نظیر دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) که توسط مقام معظم رهبری به عنوان آبروی نظام نامبرده شده، با رقص و حرکات موزون در قالب جشن خوابگاه ها توسط اعضای شورای صنفی یا حتی تشکل های دیگر قابل قبول نیست.
مسئولین فرهنگی دانشگاه نباید با برگزاری جشن های خارج از عرف و قانون، باعث زیر پا گذاشتن حدود شوند
محمد جواد جرستانی پور، دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه اصفهان و علوم پزشکی با اشاره به حواشی جشن اخیر در خوابگاه های دانشگاه اصفهان و ابراز استقبال از برگزاری برنامه های مفرح و شاد سالم در محیط خوابگاه های دانشجویی گفت: شادی کردن دارای التزامات و چارچوب خاصی می باشد و رعایت این چارچوب ها و حدود در جلسات شادی ضروری است؛ چرا که ممکن است میزان اندکی از افراد از فضا سوء استفاده کنند و یقینا این سوءاستفاده ها فضای دانشگاه را به جای تبدیل به یک فضای شاد سالم، به یک فضای ضد فرهنگی و ضد شادی تبدیل می کند.
وی تاکید کرد: ما به هر قیمتی نباید خودمان را خوب جلوه دهیم و مسئولین فرهنگی دانشگاه نباید با برگزاری این چنین جشن هایی حدود را زیر پا بگذارند؛ چرا که این گونه برنامه ها مورد تایید هیچ کس نیست.
دانشجویان انقلابی، نقش انقلابی و اصیل خود را انجام دهند
حجت‌الاسلام و مسلمین عبدالکریم عابدینی امام جمعه قزوین با اشاره به نقش مطالبه گری دانشجویان از مسئولان اظهار کرد: اتفاقاتی نظیر آنچه در جشن خوابگاه ها رخ داد نشان داد که باید دانشجویان انقلابی بیش از گذشته نقش مطالبه گری خود را انجام دهند.
وی ادامه داد: اگر کانون ها، نهاد رهبری، بسیج دانشجویی و دانشجویان انقلابی، نقش انقلابی و اصیل خود را انجام دهند دیگر شاهد چنین اتفاقاتی در فضای یک دانشگاه و فضای علمی نخواهیم بود.
امام جمعه قزوین با انتقاد از اینکه چرا باید فضای جامعه و دانشگاه ها به سمتی رود که هر کس هر غلطی که خواست انجام دهد گفت: نهادهای انقلابی چه می کنند که افرادی فتنه جو چنین کارهایی را در فضای یک مرکز علمی انجام می دهند؟!
وی با بیان اینکه اگر دانشجویان به وظایف انقلابی خود عمل کنند دشمنان را به سبب بیداری و تاثیری که آنها در جامعه خواهند داشت عصبانی خواهند کرد عنوان کرد: اگر زمانی فتنه جویان و دشمنان از ما عصبانی نشدند باید نگران شویم که چه اتفاقی رخ داده که آنها بی تفاوت از کنار ما گذشته اند.
چنین جشن‌هایی از طرف مقامات بالاتر برای اجرا انشاء می شود
آبتین عزیزی دبیر جامعه انجمن اسلامی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین با اشاره به اتفاقی که در جشن خوابگاه ها به مانند اتفاق سال های گذشته تکرار شد اظهار کرد: این جشن از طرف مقامات بالاتر انشاء می شود برای اجرا. مجوزی هم که بر این اساس به مرجع برگزار کننده مراسم داده می شود حسب ضوابط و با تذکرات لازم داده می شود و اینکه مواردی که باید اجرائی نمی شود به عهده برگزار کنندگان است که غالباً به خاطر شور زیاد و پیشنهادهای دوستانه مراسم به چنین فضائی تبدیل می شود.
عزیزی تصریح کرد: باید موکداً اشاره داشت اتفاقی که پیشامد کرد فاجعه نیست، فاجعه آن است که دانشجویان ارزشی، افراد مدعی امت حزب الله، هیات رئیسه دانشگاه و … توان آموزش و برگزاری جشن های سالم را نداشته و از این بابت جوانان ما با برگزاری چنین مراسمی اوقات خود را پر می کنند، پس باید انتظار چنین شرایطی را داشت.
وی ادامه داد: تنها راه صحیح آموزش دادن نیروهایی ویژه برگزاری مراسم و جشن هاست، به مانند سایر دوره های فوق برنامه. در آن موقع می توان مشاهده کرد که جوانان ما میل به کار تخریبی و ساختار شکن ندارند، تنها در فضائی هستند که نیازمند تفریح هستند و اتفاقاً آنها سالم ترینِ تفریح ها را بر می گزینند.
سخن آخر؛
آنچه در کلام مسئولان دانشگاه ها و تشکل های دانشجویی قابل مشاهده است لزوم بررسی و برنامه ریزی مناسب برای جلوگیری از چنین جشن هایی است که نتیجه ای جز انحراف و چالش به دنبال ندارد.
باید تعریفی جامع از جشن های سالم همراه با نشاط و شادی و سرگرمی ارائه نمود تا در چارچوب آن و متناسب با ضوابط و قوانین شرع و عرف برنامه های مناسب ارائه شود و دانشجویان و نسل جوان بتوانند از آن برنامه ها استفاده وافی را ببرند.
کسی با اصل شاد بودن در دانشگاه‌ها مخالف نیست و خصوصا در شرایط فعلی، دانشگاه‌ها به سرزندگی و شادابی احتیاج دارند و از این حیث باید روحیه نشاط را افزایش دهیم اما باید مراقب بود که دشمن همیشه در تدارک نفوذ است و خواهان به انحراف کشیدن نسل جوان تا از کنار سوء استفاده برخی افراد گاه نا آگاه و گاه مغرض فضای دانشگاه به جای تبدیل به یک فضای شاد سالم، به یک فضای ضد فرهنگی و ضد شادی تبدیل شود.



9001/پ30/ب
ارسال نظرات
پر بیننده ها