چندمصرفی موادمخدر چالش بزرگی در مواجهه با مساله اعتیاد است

قلیان‌های میوه‌ای معضلی هولناک‌تر از شیشه

مشاور رئیس سازمان پزشکی قانونی گفت: کشیدن قلیان، با تنباکوهای میوه‌ای که از بدترین و پست ترین نوع توتون تهیه می‌شود مصرف‌کنندگان قلیان بیش از سایر افراد، مستعد مصرف مواد مخدر هستند.
کد خبر: ۸۷۰۹۵۱۴
|
۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی، محمدرضا قدیرزاده ظهر امروز در همایش پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی که در کانون امام علی(ع) شهرستان اراک برگزار شد با اشاره به بررسی‌های صورت گرفته در سال 90 در سطح کشور گفت: بررسی‌ها نشان داد که 5.1 درصد دانش‌آموزان مورد بررسی یکی از والدینشان درگیر مصرف مواد مخدر بوده‌ و 1.9 دهم درصد دانش‌آموزان نیز یک بار مصرف تریاک را داشته‌اند.

وی افزود: سن 15 سالگی تمایل به مصرف مواد را داشته در سال 89 طی تحقیقات صورت گرفته میزان ریسک مصرف موادمخدر در دانش‌آموزان نیم درصد بوده و در مطالعه سال 1390 این میزان به یک درصد افزایش یافته است که روند روبه‌رشدی را نشان می‌دهد و جالب‌تر اینکه سه ماده اصلی مورد مصرف دانش‌آموزان و دانشجویان سیگار، قلیان و مشروب بوده است.

رئیس گروه مطالعات اعتیاد مرکز تحقیقات پزشکی قانونی با اشاره به اثرات سوء مصرف حشیش در میان مصرف کنندگان تصریح کرد: ماده مخدر حشیش به شدت روی حافظه اثر می‌گذارد و اختلالات حافظه و سندروم بی‌انگیزگی را سبب می‌شود و از سوی دیگر تداوم مصرف آن عامل مهمی در افزایش نازایی است.

قدیرزاده درباره شیوع ماده مخدر جدیدی به نام گل یا ماری‌جوانا گفت: مصرف این ماده مخدر در کنار سه ماده اصلی سیگار، قلیان و مشروب بیشترین میزان اعتیاد کشور را به خود اختصاص داده است این ماده مخدر اثرات قوی‌تری نسبت به حشیش داشته و مصرف مداوم آن موجب اعتیاد روانی فرد می‌شود.

وی افزود: حشیش، مشروبات الکلی و سیگار دروازه‌های ورود به اعتیاد هستند از این‌رو از مواد اعتیادآوری محسوب می‌شوند که باید درباره مصرف آن آگاه‌سازی شود، متاسفانه بخشی از آمار تصادفات مربوط به مصرف مواد مخدر و اعتیادآور است.

مشاور رئیس سازمان پزشکی قانونی تصریح کرد: مواد مخدر طیف وسیعی از تبعات جسمانی و روحی را برای معتادان به همراه دارد و این تبعات روحی و اجتماعی آن خانواده و نزدیکان این افراد را نیز دچار مشکل می‌کند و حتی متاسفانه برخی از عوارض مصرف مواد مخدر تا پایان عمر مبتلایان به اعتیاد را درگیر می‌کند.

قدیرزاده با اشاره به افزایش آمار مصرف‌کنندگان موادمخدر صنعتی گفت: اثرات ناشی از مواد مخدر صنعتی به مراتب بدتر و فراگیرتر از مخدرهای سنتی است چراکه این دسته از مخدرها مستقیما ساختار مغز را تحت تاثیر قرار داده و آثار سوء ماندگار به جای می‌گذارند.

وی در ادامه با اشاره به مصرف مشروبات الکلی گفت: هم‌اکنون در کشور ما مصرف مشروبات الکلی نیز رقم بالایی را به خود اختصاص داده که این مشروبات الکلی به هیچ عنوان استاندارد نبوده و دارای الکل 70 درصد هستند.

دو سوم مشروبات الکلی تولید داخل هستند

رئیس گروه مطالعات اعتیاد مرکز تحقیقات پزشکی قانونی تصریح کرد: در سال 90 براساس تحقیقات صورت گرفته 50.5 درصد مصرف‌کنندگان مواد در کشور تریاک، 26‌ درصد شیشه و 21 درصد الکل استفاده قرار می‌دهند که نشان می‌دهد بسیاری از معتادان چند گانه سوز هستند و امروزه چندمصرفی موادمخدر چالش بزرگی در مواجهه با مساله اعتیاد است.

مشاور رئیس سازمان پزشکی قانونی گفت: اثر الکل روی مغز مانند مواد مخدر است و بیشتر این نوع الکل‌ها تولیدات داخلی هستند و می‌توان گفت دو سوم مشروبات الکلی تولید داخل و مابقی از خارج از کشور و به صورت قاچاق وارد می‌شود که متاسفانه الکل ساخت داخل کشور نیز استاندارد نیست.

وی ادامه داد: بیش از 200 نمونه از مشروبات الکلی در پزشکی قانونی مورد سنجش قرار گرفته که 40 درصد دارای الکل کم و 60 درصد این مشروبات علاوه بر دارا بودن 60 درصد الکل حاوی ترامادول، متادون و دیازپام نیز بوده‌اند و متأسفانه در زمینه مصرف مشروبات الکلی مشکل فرهنگی وجود دارد و بیشتر خانواده‌ها چون مشروبات الکلی را ماده مخدر نمی‌دانند و مصرف الکل را کلاس اجتماعی می‌دانند به راحتی از آن در مجالس استفاده می‌کنند.

قدیرزاده با تاکید بر عوارض مشروبات الکلی با اشاره به مصرف قلیان به ویژه در میان قشر جوان جامعه گفت: مصرف قلیان باعث وارد شدن فلزات سمی و سنگین به خون فرد می‌شود که این مسئله سلامتی فرد را تحت الشعاع قرار داده و با این تفکر که قلیان مضر نیست به مصرف قلیان روی آورده‌اند.

مشاور رئیس سازمان پزشکی قانونی تصریح کرد: تنباکوهای میوه‌ای از کشور مصر با مجوز وزارت بهداشت وارد کشور می‌شوند و می‌توان گفت که این تنباکوها از ضایعات تنباکو هستند که افزودن اسانس‌های شیمیایی به آن ابتلا به انواع سرطان‌ها را افزایش می‌دهد و با وجود اینکه قانون جمع‌آوری قلیان از سفره خانه‌ها دنبال می‌شود ولی متاسفانه به شکل موثر نبوده چراکه جمع‌آوری قلیان منافع عده‌ای را به خطر می‌اندازد و این مسئله مانع از اجرای کامل این قانون شده است.

وی افزود: مصرف مواد مخدر در بین زنان نیز شیوع پیدا کرده و ترامادول نیز به عنوان اعتیاد خاموش مصرفش در کشور روبه افزایش است، همچنین ریتالین هم دارویی است که دانش‌آموزان و دانشجویان به منظور افزایش تمرکز و کاهش خواب در شب‌های امتحان استفاده می‌کنند که آن هم مضر است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات