خبرهای داغ:
یکی از اساتید حوزه مشاوره خانواده:

توسعه خدمات مشاوره در جامعه ضروری است

امروزه با دگرگونی جوامع در اثر پیشرفت روز افزون ارتباطات و تکنولوژی، آنچه مورد توجه و نیاز جامعه به شمار می رود بعد روحی و روانی انسان هاست که گاهی متاسفانه در رهگذر این پیشرفت و نوآوری، دست خوش تغییر می شود.
کد خبر: ۸۷۰۶۷۹۱
|
۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۳

امروز با پیشرفت علم، بعد روانی انسان با علم روانشناسی روز به روز مورد بررسی و مطالعه قرار می گیرد تا بتوان بر اساس روحیه هر فرد، افق آینده او را در این راستا ترسیم و توسط متخصصان این علم هدایت کرد.

مشاوره و امر مشورت نیز که در آیات قرآن به آن تاکید بسیار شده یکی از شاخه های مهم در این خصوص است که اهمیت ضرورت آن در زندگی انسان ها، امروزه بیشتر احساس می شود و باید به آن در جامعه توجه شود.

به همین منظور خبرنگار خبرگزاری بسیج در آذربایجان شرقی پای صحبت های یکی از مشاوران خانواده نشست تا به اهمیت و چند و چون آن بپردازد، آنچه می خوانید حاصل گفتگو با رزیتا فخیمی فرهادی؛ عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد واحد تبریز و روان شناس و مشاور خانواده است:

مشاوره در عصر حاضر چه ضرورتی دارد؟

امروزه به قدری تکنولوژی پیشرفت داشته که پرداختن به مشاوره در کنار آن امری بدیهی است و می توان با مشاوره درست، آگاهانه و منطقی، علاوه بر سلامت روانی، انسان ها را در مسیر پیشرفت هدایت کرد به طوریکه در جوامع پیشرفته غربی مشاور از همان دوران کودکی افراد جامعه را هدایت کرده و با توجه به هزینه بالای کار مشاوره، بیمه ها هزینه های آن را به طور کامل تحت پوشش قرار می دهند که امیدواریم با تحت پوشش رفتن خدمات مشاوره، میزان مراجعات در کشور نیز بیشتر شود تا از آسیب های احتمالی آینده جلوگیری شده و هزینه های زیادی به کشور تحمیل نشود.

میزان توجه مردم به مشاوره چگونه است

خوشبختانه در سال های اخیر با توجه به فرهنگ سازی که در این خصوص شده، مردم مشاوره و مراجعه به متخصصان این امر را مهم تلقی می کنند به طوری که در مراجعات افراد به خوبی احساس می کنیم که با آگاهی کامل خواستار راهنمایی در اموری که به آن نیاز دارند هستند و این حرکت مثبتی است.

مشاوره در چه زمینه هایی زندگی می تواند موثر باشد

امر مشاوره در امور کلی زندگی مورد نیاز بوده و جای بحث دارد، با توجه به روند جدید زندگی در اثر پیشرفت تکنولوژی و گسترش ارتباطات در جامعه، مشاوره امری حیاتی است که افراد برای رسیدن به شرایط ایده ال می توانند از آن بهره بگیرند، حالا فرقی ندارد که مشاوره در خصوص تحصیل، تربیت فرزند، همسرداری، روابط کاری و یا ازدواج باشد.

بیشتر چه طیفی از جامعه برای امر مشاوره مراجعه می کنند

بیشتر مراجعه کنندگان، زوج های جوان و جوانان در آستانه ازدواج هستند که این امر نشانگر اهمیت مشاوره در زندگی افراد است که تلاش دارند با گرفتن راهنمایی تصمیمات درستی در زندگی بگیرند.

مشاوره چگونه می تواند راه درست را پیش روی مردم بگذارد

آموزش و آگاهی دادن مهم ترین رکن در این خصوص است که مشاور تلاش می کند با آگاهی دادن و بیان تجربه های کاری در زمینه ای که افراد آن را مطرح می کنند بتواند موثر باشد.

کدام قشر بیشتر به شما مراجعه می کنند؟

بیشتر مراجعه کنندگان از اقشار تحصیل کرده و افرادی هستند که نسبت به جامعه دیدی روشن دارند ولی در میان آن ها افرادی هم هستند که تحصیلات بالایی نداشته و حتی از نقاط دوردست(روستاها) مراجعه می کنند که نشان می دهد مشاوره در جامعه برای خود جا باز کرده است.

بیشتر مراجعان شما زن هستند یا مرد؟

از آنجائیکه بانوان بیشتر احساس نگرانی کرده و نسبت به زندگی خود حساس هستند، بنابراین بیشتر مراجعات از این طیف است.

مراجعه آقایان نسبت به خانم ها کمتر است و اعتقاد زیادی به کار مشاوره ندارند و این بیشتر در مراجعه نخست آن ها بیشتر به چشم می خورد در حالی که باید این فرهنگ در جامعه نهادینه شود، همانطور که هنگام دندان درد به دندانپزشک مراجعه می کنیم، نیاز است در برخی از امور زندگی که با مشکل مواجه شده و روح ما را ازار می دهد باید به مشاور مراجعه کنیم.

نقش مشاور در زندگی افراد چیست؟

مشاور برای افراد در زندگی نقش پشتیبان و حمایت گر را ایفا می کند به طوری که با راهنمایی افراد به پیشگیری از برخی معضلات در زندگی کمک کرده و گاهی موجب تقویت برخی از جنبه های مثبت می شود.

چه توصیه ای برای مردم دارید؟

مردم به خصوص زوج های جوان و جوانان باید به موضوع مشاوره اهمیت داده و با کسب مهارت های زندگی بتوانند زندگی موفقی را در کنار مشکلات فراروی خود تجربه و مدیریت کنند.

رزیتا فخیمی فرهادی عضو هیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، عضو انجمن مشاوره و روان شناسی ایران، روان شناس و مشاور خانواده است که ترجمه کتاب «راهکارهایی برای آزاد زیستن» نوشته ریچارد کارلوس را در کارنامه کاری خود دارد.

گفتگو از: رقیه غلامی

ارسال نظرات
آخرین اخبار