خبرهای داغ:
مدیرکل دفتر امور تشکل‌هاي کشاورزي کشور خبر داد

تشکیل انجمن ملی خبرگان بخش کشاورزي

مدیرکل دفتر امور تشکل‌هاي کشاورزي کشور با تأکید بر تقویت شبکه نخبگان بخش کشاورزي در کانون‌ها و انجمن‌ها از تشکیل انجمن ملی خبرگان بخش کشاورزي در راستای بومی شدن دانش خبر داد.
کد خبر: ۸۶۹۰۱۳۴
|
۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۲
 به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، دکتر عبدالرضا مسلمی در گردهمایی بررسی جایگاه نظام صنفی کشاورزی که با حضور مدیران تعاون روستایی‌هاي شهرستان‌هاي همدان در سالن جلسات اداره تعاون روستایی استان همدان برگزار شد، اظهار داشت: فعالیت‌هاي سازمان نباید تنها معطوف به فعالیت‌هاي اقتصادي باشد.

وی افزود: سازمان باید براي جامعه هدف که همان کشاورزان هستند مانند یک سکه دورو داشته باشد،که یک روي آن اقتصادي و یک روي اجتماعی- فرهنگی دارد.

مدیرکل دفتر امور تشکل‌هاي کشاورزي تصریح کرد: مسئولیت‌ها و فعالیت‌هاي سازمان اثر اقتصادي روي فعالیت‌ها می‌گذارد اما به طور مستقیم در این زمینه فعالیت نمی‌کند.

وی با بیان اینکه بزرگ‌ترین مسئولیت سازمان، حمایت از جامعه روستایی است، گفت: این حمایت با پشتیبانی و آموزش و هدایت امکانپذیر است.

مسلمی در ادامه سخنانش عنوان کرد: کار ما تولید، حفظ منابع و دارایی‌هایی است که از طریق حوزه کشاورزي در اختیار داریم و باید به این امر توجه داشته باشیم.

وی یکی از مشکلات سازمان را عدم حضور بیش از 90 درصد اعضا در مجامع عنوان کرد و افزود: دلیل آن نیز وجود دو شکاف اصلی است که یکی شکاف بین منافع تعاونی با اعضا و دیگری شکاف بین اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها است.

مدیرکل دفتر امور تشکل‌هاي کشاورزي براي حل شکاف اول ایجاد جذابیت هاي بیشتر براي کشاورزان را خواستار شد و افزود: براي رفع شکاف دوم نیز حمایت هرچه بیشتر اتحادیه‌ها از تعاونی‌ها با توجه به اینکه هدف اساسی شکل‌گیري اتحادیه‌ها،حمایت از تعاونی‌ها

بوده راهکاري موثر است.

وی ادامه داد: بر اساس آمارهاي انجام شده، در سال‌هاي اخیر، بیشترین سهم در نرخ رشد اقتصادي را، بخش کشاورزي به خود اختصاص داده است که دفتر کل امور تشکلها براي رشد هر چه بیشتر در این زمینه برنامه هایی را در دست اجرا دارد.

مسلمی با اشاره به برنامه‌ها اضافه کرد: پیگیري مطالبات اقتصادي کشاورزان، ایجاد جذابیت‌هاي اجتماعی و فرهنگی در بخش کشاورزي براي جلوگیري از مهاجرت روستاییان به شهر و تقویت شبکه نخبگان بخش کشاورزي در کانون‌ها و انجمن‌ها با تشکیل انجمن ملی خبرگان بخش کشاورزي در راستای بومی شدن دانش از جمله این برنامه‌ها است.

وی با تأکید بر تنظیم تولید، بازار و ... گفت: یکپارچه شدن سیستم صدور پروانه و ملی شدن کدگذاري‌ها و تشکیل اتحادیه‌هاي صنفی- محصولی نیز از دیگر برنامه‌ها است که با این کار، نظام صنفی شهرستان تبدیل به اتحادیه‌هاي صنفی- محصولی شده و جاي نظام صنفی را اتاق اصناف می‌گیرد.

مدیرکل دفتر امور تشکل‌هاي کشاورزي با اشاره به طرح عضویت اعضاي تعاونی‌ها در نظام صنفی براي ترغیب کشاورزان به عضویت در نظام صنفی ابراز داشت: این طرح تصویب شده و به زودي ابلاغ خواهد شد.

وی در ادامه انتظارات خود را از مدیران تعاون روستایی اینگونه بیان کرد: استفاده از مشارکت دوستان در انجام امور روزمره، هموار کردن تعامل بین دوستان با شبکه‌هاي اقتصادي و ایجاد تعامل با مجموعه دستگاه‌هایی از قبیل وزارت نیرو، بانک‌ها، بیمه‌هاي اجتماعی و... که منافع کشاورزان در آنها گره خورده است.

مسلمی در ادامه با بیان اینکه پروژه‌ها را باید با قدرت ایجاد همگرایی در جامعه عملیاتی کرد، افزود: همگرایی باعث احساس امنیت در کشاورزي می‌شود و تمام کارهایی که در نظام صنفی انجام شده به منظور افزایش همگرایی بوده است.

وی با اشاره به پروانه‌های فعالیت عنوان کرد: در خصوص به رسمیت شناخته نشدن پروانه فعالیت و عدم پذیرش آن توسط بانک ها و سایر ارگان‌ها تلاش‌هاي بسیاری صورت گرفته و اقدامات لازم انجام شده که امید است به نتیجه برسد.

مدیرکل دفتر امور تشکل‌هاي کشاورزي خاطرنشان کرد: هدف ما نهادینه کردن نظم پذیري در بخش کشاورزي است .

* عضویت 7 هزار و600 نفر در نظام صنفی کشاورزی استان همدان

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزي همدان نیز با اشاره به عملکرد نظام صنفی از عضویت 7 هزار و600 نفر در نظام صنفی استان خبر داد و اظهار داشت: بیشترین اعضا مربوط به شهرستان‌هاي ملایر با یک هزار و800 نفر، بهار با یک هزار و 600 نفر، همدان یک هزار و300 نفر، رزن 997 نفر و کمترین آمار مربوط به شهرستان‌های کبودراهنگ ، فامنین و اسد آباد است .

ثریا شعبانی افزود: در زمینه آموزش، شهرستان رزن بسیار خوب و موفق عمل کرده و رتبه اول را به خود اختصاص داده و رتبه دوم مربوط به شهرستان همدان است.

وی ادامه داد: بیمه تامین اجتماعی کشاورزان، معافیت وانت بارها در دارایی، آموزش، مشاوره‌هاي حقوقی، تعامل با بانک ها در خصوص پذیرش پروانه ‌های فعالیت و... نیز از دیگر خدمات ارائه شده است.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزي همدان با اشاره به مشاوره امور اراضی تصریح کرد: مشکلات حقوقی کشاورزان بیشتر به صورت مذاکرات صلح و سازش توسط هیئت داوري رفع شده و معرفی به قاضی نداشته ایم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات