خبرهای داغ:

کارگروه اقتصاد مقاومتی در شورای شهر شیراز تشکیل شد

با رأی اکثریت اعضا، کارگروه اقتصاد مقاومتی در شورای اسلامی شهر شیراز تشکیل شد.
کد خبر: ۸۶۶۹۷۲۰
|
۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰

دوشنبه‌شب در یکصد و پنجاه و چهارمین جلسه شورای شهر شیراز و در جریان بررسی مفاد طرح دوفوریتی اقتصاد مقاومتی و همچنین مفاد مصوبه شورای عالی استان‌ها در این زمینه استفاده از انرژی‌های نو مانند انرژی خورشیدی برای تأمین روشنایی معابر و پارک‌ها، افزایش بهره‌وری و سهم منابع در حوزه‌های شهری و افکار سازی و مدیریت افکار عمومی برای تحقق اقتصاد مولد و شکوفا مورد تأکید قرار گرفت.

همچنین خرید و استفاده از موتورسیکلت، اتوبوس و تاکسی برقی به‌جای وسایل نقلیه با سوخت‌های فسیلی، خرید و استفاده از کالاهای ایرانی در بخش‌های عمرانی، اجرایی و خدماتی، ممنوعیت خرید کالاهای خارجی در شهرداری، عدم تبلیغ کالاهای خارجی در تابلوها، بیلبوردها، استندها و پل‌ها و تلویزیون‌های شهری، استفاده از فناوری‌های نوین در تبدیل پسماند به انرژی و کود و تدوین راهکارهای مناسب در راستای وصول مطالبات شهرداری از بخش‌های خصوصی و دولتی از دیگر بندهای طرح اقتصاد مقاومتی بود که در این جلسه مورد بررسی و تبادل‌نظر قرار گرفت.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی در مورد این طرح گفت: ما درگذشته شبیه این طرح را داشته‌ایم و به‌ویژه کمیسیون خدمات شهری شورا تاکنون چندین مورد از این‌ دست را در صحن تصویب کرده است.

محمدرضا دیهیمی افزود: مناسب این طرح‌ها و برنامه‌ها اجرایی شود که در غیر این صورت تصویب طرح‌های چندگانه که به مرحله عمل و اجرا نرسد سودی نخواهد داشت.

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورا نیز با تأکید بر ضرورت توجه به مفاهیم اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: در مورد سوخت، باغات و یا روشنایی معابر ما مصوبه داشته‌ایم.

زین‌العابدین عرب افزود: باید مشخص شود که شهرداری می‌خواهد با این طرح چه‌کاری انجام دهد و آیا در مورد آن برنامه بلندمدت یا کوتاه‌مدت ارائه می‌کند یا لایحه اجرایی در مورد کل بندها به شورا ارائه می‌دهد.

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورا تصریح کرد: به نظر می‌رسد باید همزمان با این طرح، کمیته پژوهش شورا نیز در مورد مفاد اقتصاد مقاومتی کار تحقیقی کند تا این‌گونه نباشد که طرحی بدهیم و بعد از چندی در مسیر اجرا به فراموشی سپرده شود.

نایب‌رئیس کمیسیون خدمات شهری شورا نیز در این جلسه با بیان این‌که تنها وظیفه کمیسیون فرهنگی ساخت مسجد نیست، بیان کرد: تمام این مسائل را کمیسیون فرهنگی باید مدنظر قرار داده ابعاد مختلف اقتصاد مقاومتی و راهکارهای اجرا را تبیین کند.

محمد حق نگر افزود: اقتصاد مقاومتی در حال حاضر اصلی‌ترین اولویت کشور است و کمیسیون فرهنگی باید در این زمینه به فرهنگ‌سازی بپردازد.

رئیس کمیسیون تلفیق در این زمینه گفت: تمام بندهای 12 گانه این طرح در دستور کار شهرداری است و مصوبه دارد و به‌جای طرح جدید باید شهرداری در مورد اقدامات پیشین خود در این حوزه‌ها گزارش دهد.

محمدتقی تذروی ادامه داد: مسئله صرفه‌جویی، درآمد پایدار، انتقال فاضلاب برای استفاده در فضای سبز و سایر موارد همه در گذشته مصوب شده و شهرداری موظف بوده اینها را انجام دهد.

سید محمدکاظم دستغیب دیگر عضو شورا، در مورد یکی از بندهای این طرح بیان کرد: با توجه به اینکه شهرداری بیلبوردها و پل‌های مکانیزه خود را در اختیار بخش خصوصی قرار می‌دهد تا بخش خصوصی با پرداخت مبالغی از این فضای تبلیغی استفاده کند ممنوعیت تبلیغ هرگونه کالای خارجی در اجرا دچار مشکل می‌شود.

وی افزود: بحث کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در مصرف انرژی باید در شورای شهر نیز محقق شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورا نیز در این جلسه گفت: ما در 6 ماهه دوم سال 92 در کنار طرح جامع فرهنگی، طرح جامع اقتصادی را نیز مطرح کردیم و این موضوع با ابلاغیه اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری همزمان شد که مصوب کردیم مبنای طرح جامع اقتصادی شهر شیراز، ابلاغیه اقتصاد مقاومتی رهبری باشد و از این رو دو سال است این طرح ابلاغ‌شده و در شمار نخستین طرح‌های شورای چهارم است.

محمدرضا هاجری افزود: ما نباید با دوباره‌کاری زحمات شورای چهارم را زیر سؤال ببریم و تنها نیاز است کارگروهی متشکل از اعضای شورا و شهرداری برای عملیاتی کردن این طرح تشکیل شود.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری بحث اقدام و عمل را مطرح کردند و بنابراین ما نباید در سخن و طرح بمانیم و به‌سرعت باید موارد را اجرایی کنیم که البته شهرداری در این مباحث اقداماتی را انجام داده که بحث استفاده از فاضلاب در فضای سبز، تولید انرژی از پسماند و برخی موارد دیگر انجام‌شده است.

بیژن زارعی دیگر عضو شورا بود که با اظهارنظر در این مورد یادآور شد: برخی از موارد این طرح در حال اجرا است چنانکه در بحث درآمد پایدار هفته گذشته، شهرداری طرح پیشنهادی خود را به کمیسیون بودجه ارائه داد و بحث آبیاری تحت‌فشار و کاشت گیاهان کم آب‌بر اجرایی شده است.

وی متذکر شد: باید مواردی که مصوبه دارد را جدا کرده و تنها برای مواردی که مصوبه ندارد طرح جدید به تصویب برسانیم.

عباس افراسیابی عضو دیگر شورا بود که در این مورد بیان کرد: نوشتن مصوبه بر روی کاغذ بسیار ساده است و این بر عهده شورا است که مصوبه‌ها را تا پیگیری نتیجه پیگیری و نظارت کند.

رئیس کمیسیون گردشگری شورا عنوان کرد: بسیاری از این موارد مانند مدیریت و صرفه‌جویی در هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری از یک سال پیش در شهرداری آغازشده و نباید دوباره مصوبه برای آن تصویب شود بلکه باید به شهرداری کمک کنیم که برنامه‌های خود را با قوت اجرایی کند.

ابراهیم شعرا رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری شورا در همین مورد اظهار داشت: شهرداری یک مجموعه برنامه تنظیم کرده و حتی در بودجه سال قبل گنجانده اما نتیجه آن در بعد اجرا مشخص نیست.

تشکیلات و اتاق و هزینه جدید با روح طرح تناقض دارد

زین‌العابدین عرب رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورا بار دیگر متذکر شد: مناسب است دو فوریت طرح تصویب و در کمیسیون تلفیق با حضور کارشناسان و روسای کمیسیون‌ها موارد به تفکیک بررسی و راهکارهای اقدام و عمل مصوب شود.

وی خاطرنشان کرد: بهتر است توجه کنیم که افزودن تشکیلات و هزینه با روح اقتصاد مقاومتی در تناقض است و مناسب است به جای آن که مانند مصوبه امربه‌معروف و نهی از منکر یا تحقیق و تفحص و موارد دیگر، تشکیلات و اتاق جدید به اجرای این طرح اختصاص دهیم، کمیسیون تلفیق اجرایی شدن این موارد را که جداگانه در کمیسیون‌ها به تصویب رسیده پیگیری کند.

محمدرضا دیهیمی رئیس کمیسیون شهرسازی شورا متذکر شد: تشکیل کارگروه جدید نیاز به نیروی جدید و دبیرخانه و رئیس دفتر و منشی دارد و در نهایت باز باید کار را به کمیسیون‌های شورا ارائه دهند و از این رو مناسب است کار در کمیسیون تلفیق بررسی و پیگیری شود.

محمدرضا هاجری رئیس کمیسیون فرهنگی اما در پاسخ به این اظهارات بیان کرد: آنچه ما خواستار آن هستیم این است که کارگروهی مسئول پیگیری و گزارش ماهانه شود چراکه اگر این موضوع وارد رویه‌های اداری و آمیخته با دیگر وظایف کمیسیون‌ها شود به نتیجه مطلوب منتهی نخواهد شد.

بهزاد علی ثابت سروستانی مدیر حراست شهرداری شیراز نیز در این مورد یادآور شد: کارگروه اقتصاد مقاومتی در شهرداری تشکیل و همچنین مواردی توسط وزارت کشور به شهرداری تکلیف شده و بهتر است اعضای شورا در کارگروه موجود حضور یافته و نقطه نظرات خود را اعلام کنند.

به گزارش فارس، در پایان اعضای شورا با ارجاع طرح اقتصاد مقاومتی به کمیسیون تلفیق موافقت نکردند و بر این اساس مقرر شد کارگروهی در این زمینه با حضور سه عضو شورا تشکیل شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها