خبرهای داغ:
مدیرکل تامین اجتماعی آذربایجان شرقی:

کارگران نقش بسزایی در تحقق اهداف کشور دارند

خبرگزاری بسیج: مدیرکل تامین اجتماعی آذربایجان شرقی گفت: کارگران به عنوان نیروهای مولد جامعه و سرمایه های انسانی بخش تولید، نقش بسزایی در تحقق اهداف کشور در همه ابعاد اقتصادی، فرهنگی، و سیاسی داشته و دارند.
کد خبر: ۸۶۶۴۹۸۹
|
۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۷

به مناسبت هفته کار و کارگر و روز قشر بسیج کارگری خبرگزاری بسیج گفتگویی با جعفر سمساری؛ مدیرکل تامین اجتماعی آذربایجان شرقی ترتیب داد که متن زیر حاصل آن گفتگوست؛

با توجه به نامگذاری سال 95 از سوی رهبر فرزانه انقلاب، نظر جنابعالی در خصوص چگونگی اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی چیست؟

با توجه به ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری و ترسیم نقشه راه کشور و همچنین نامگذاری سال جاری به عنوان سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل برای اجرایی کردن برنامه های اجرایی کشور در راستای تکمیل سیاست ها و دیدگاه‌های مقام معظم رهبری در رابطه با اقتصاد، سازمان تأمین اجتماعی تلاش دارد با اتکا به مبانی و اصول مرتبط با حوزه تامین اجتماعی نظیر اشتغال، امنیت شغلی، بهره‌وری نیروی انسانی، شاخص های عدالت اجتماعی، توزیع مناسب و سهم بری عادلانه ثروت در زنجیره تولید، ارتقای سطح خدمات تامین اجتماعی و معیشتی مردم، درمان، تعمیم و فراگیری نظام بیمه ای، ارتقای کیفی سطح خدمات بیمه ای و ... اقدام به شناسایی بسته های سیاستی خدمات اجتماعی و شناسایی ابعاد موضوع اقتصاد مقاومتی کرده و با تاکید بر بازشناسی تحلیل عملکردها و فرایندها و متغیرهای اجرایی گذشته و چالش های محیطی و تعیین وضعیت موجود و نیز استفاده از ظرفیت های علمی و پژوهشی، بهترین راهکار اجرایی را برای تحقق سیاست های مدنظر در حوزه اقتصاد و فرهنگ به نمایش گذارد.

نقش استکبار جهانی در تحمیل جنگ اقتصادی تمام عیار علیه کشور چیست؟ چه راهکارهایی در این خصوص پیشنهاد می کنید؟

شرایط اقتصادی همواره تحت تاثیر مناسبات درونی و بیرونی بوده بنابراین اعمال تحریم های ظالمانه در قالب جنگ اقتصادی با ایران از جانب استکبار جهانی موجب ایجاد محدودیت های در فضای تولید و تجارت برای کشور می شود که برای مقابله با این شرایط و بحران های مشابه در ادوار مختلف اتکا به سیاست های اقتصادمقامتی بسیار راه گشا خواهد بود چراکه اقتصاد مقاومتی مشتمل بر اقتصاد کارآفرینی و ریسک‌پذیر و نوآور است و با تشخیص حوزه‌های فشار و تلاش برای کنترل و بی اثر کردن و در شرایط آرمانی تبدیل چنین فشارهایی به فرصت، با تکیه برباور و مشارکت همگانی و اعمال مدیریت های عقلایی و مدبرانه، یک اقتصاد فعال و پویا را ترسیم می کند.

چه عواملی برای تقویت تولید ملی و کار ایرانی تاثیر گذارند؟

با ایجاد شرایط رونق اقتصاد و کاهش تحریم‌های ظالمانه علیه ایران اسلامی، در راستای تقویت تولید ملی و کار ایرانی، بهره‌مندی از مدیریت دانش و کارآمد و نیز سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بسیار راهگشا بوده و خواهد توانست با ارتقای بهره‌وری نیروی کار و کاهش هزینه‌های تولید، زمینه ایجاد رقابت در مزیت‌های نسبی اقتصاد کشور را فرآهم آورده و ضمن ایجاد اشتغال پایدار، رشد اقتصادی و تولید ملی را سبب شود.

بدون شک کارگران در پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی نقش بسزایی داشته‌اند. در این خصوص اگر صحبتی دارید بفرمایید.

کارگران به عنوان نیروهای مولد جامعه و سرمایه‌های انسانی بخش تولید، نقش بسزایی در تحقق اهداف کشور در همه ابعاد اقتصادی، فرهنگی، و سیاسی داشته و دارند و در جهت تحقق منویات مقام معظم رهبری و تحقق شاخص های اقتصاد مقاومتی نیز این قشر از جامعه خواهد توانست با ایفای نقش موثر خود زمینه خروج کشور از رکود و تبدیل تهدیدها به فرصتها را فراهم کند.

به نظر جنابعالی، کارگران و کارآفرینان واحدهای تولیدی و صنعتی در جنگ اقتصادی پیش‌رو و تحقق اقتصاد مقاومتی چه وظایفی برعهده دارند؟ نقش دولت در این خصوص چیست؟

با ابلاغ سیاست های کلی نظام تامین اجتماعی در زمینه اقتصاد مقاومتی یکی از نظام هایی که باید به موازات اقتصاد مقاومتی تقویت شود، نظام تامین اجتماعی است. بستر توسعه و تکمیل این نظام نیز باید همسو و در کنار دیگر بخش های اقتصادی فراهم شود.

انتظار بر آن است به موازاتی که دولت همه نیروی خود را در بخش‌های اقتصاد بسیج می کند، در بخش تامین اجتماعی نیز مجموعه دست اندرکار، برنامه‌ای به منظور شکل‌گیری نظام تامین اجتماعی چندلایه فراگیر، جامع و با کفایت تدوین گردد استقرار نظام جامع تأمین اجتاعی چند لایه با لحاظ حداقل سه لایه مساعدت اجتماعی، بیمه اجتماعی و بیمه های مکمل، تدوین نمایند. چرا که این نظام خواهد توانست در زمان بحران های مالی به کمک کشور بشتابد و مانع تبدیل بحران‌های مالی به بحران‌های اجتماعی شود.

بسیج کارگری در خصوص تحقق شعار سال بویژه در شرایط فعلی در جهت ارتقای بهره‌وری و تولید ملی چه نقشی می تواند ایفا کند؟

ارتقا و افزایش بهره‌وری نیروی انسانی شاغل، استفاده خوب، به هنگام و بهینه از امکانات و دانش اقتصاد محور، بازنگری، تنقیح و تلطیف قوانین و مقررات، توجه به اشتغال پایدار و همسو با اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی، تأکید بر عوامل تولید و بهره وری نیروی کار، سامان بخشی مراکز اقتصادی و شرکت‌های فعال خواهد توانست محوری‌ترین مقوله های اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی را تحقق بخشید و در این راستا نیز شرکای اجتماعی سازمان از جمله بسیج کارگری می تواند با همراهی و همدلی خود و انعکاس مطالبات حوزه کارگری و پیگیری مطالبات متقابل کارگران به سازمان ها و نهادهای ذیربط از از جمله سازمان تأمین اجتماعی، زمینه رشد بهره وری و تولید ملی را فراهم آورد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار