خبرهای داغ:

«مهرنجون» در ممسنی فارس رونمایی شد

طی مراسمی از کتاب «مهرنجون» اثر محمد محمودی نورآبادی، نویسنده برتر جشنواره شهید غنی‌پور در شهرستان ممسنی فارس رونمایی شد.
کد خبر: ۸۶۶۱۵۲۵
|
۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۳
اهالی فرهنگ و هنر به ویژه آنان که دستی بر آتش انقلاب داشته و دارند سید مرتضی آوینی را آقا مرتضی خطاب می‌کنند، هر چند که وی را از نزدیک ندیده باشند اما مگر در طریقت عشق نزدیکی و دیدار مهم است؟ مگر نبود اویس قرنی که فرسنگ‌ها دور از پیامبر (ص) عاشقی می‌کرد تا اینکه پیامبر (ص) فرمود: بوی بهشت را از سمت یمن می‌شنوم.

نگاه نافذ و چهره مهربان آقا مرتضی این روزها گرمابخش تمامی محافل حوزه هنری استان فارس بوده است از صبح انقلاب در کنار شهدای گمنام تا مراسم رونمایی از کتاب «مهرنجون» اثر محمد محمودی نورآبادی.

حوزه هنری استان فارس در آخرین روزهای هفته گرامیداشت هنر انقلاب اسلامی به شهرستان‌ها رفته تا به همگان اعلام کند که قرار نیست همه اتفاقات ادبی و هنری در شیراز رقم بخورد و این استان در جای جایش هنرمندانی را دارد که دل در گرو این انقلاب دارند و به عشق مانایی این انقلاب قلم به دست می‌گیرند.

هنر اسلامی اندیشه‌ساز، انسان‌ساز و تاریخ‌ساز است

محمد کرم‌اللهی، رئیس حوزه هنری استان فارس، در مراسم رونمایی از «مهرنجون» اهالی فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی را اهل شناخت، معرفت و اندیشه‌ورزی دانست چراکه وی بر این باور است ابتدائی‌ترین اصل برای هنرمند اندیشه‌ورزی و تقویت و به کارگیری آن است.

آنطور که کرم‌اللهی می‌گوید: زیبایی‌شناسی، خلاقیت و نوآوری در سایه  ایمان و اعتقاد به خالق هستی دیگر اصولی است که یک اثر هنری را هنرمندانه و اسلامی می‌کند

به گفته وی زمانی که زیبایی‌آفرینی به همراه دیگر ویژگی‌ها در اثری هنری جمع شود می‌تواند هم ردیف رسالت انبیا که انسان‌سازی، اندیشه‌سازی و تاریخ‌سازی بوده است، قرار گیرد.

رئیس حوزه هنری استان فارس بر این باور است که هر تفکری که در قالب هنر نگنجد ماندنی نیست بنابراین اگر هدف ماندگار کردن آرمان‌های انقلاب اسلامی باشد باید در قالب هنر گنجانده شود و به وسیله هنر انتقال یابد.

کرم‌اللهی با گریزی به واقعه کربلا، زیبایی را در اتصال خالق و مخلوق و یکی شدن آن معنا کرد و گفت: آنچه در کربلا از باب اتصال و یکی شدن خالق و مخلوق و در نتیجه خلق زیبایی رخ داد در دفاع مقدس ما نیز دیده می‌شود و مردم نورآباد استان فارس با تقدیم بیشترین تعداد شهید در استان ثابت کردند که زیبایی آفرین هستند.

وی با اشاره به اثر محمد محمودی نورآبادی، مردمان این دیار را از تبار عاشقان خواند و حمایت از این هنرمندان را وظیفه و رسالت حوزه هنری بیان کرد.

مهرنجون؛ مستندات انقلاب و دفاع مقدس در قالب روایت داستانی

نام محمد محمودی نورآبادی برای آشنایان با ادبیات پایداری نامی آشناست، نامی که با «رُنج»، «خنده زار»، «گلابی‌های وحشی»، «نبرد هسجان» و امروز با «مهرنجون» همراه شده است.

«مهرنجون» بنا به گفته محمودی نورآبادی کتاب «مهرنجون» خاطرات خودش از دوران دفاع مقدس است که با محوریت روستای مهرنجون که روستای پدری روایت شده و درواقع مستندات انقلاب و دفاع مقدس در قالب روایت داستانی درآمده است.

به گفته محمودی نورآبادی روستائیان و عشایر دوش به دوش اهالی شهرها در دفاع مقدس شرکت کردند و علت اصلی نگارش مهرنجون نشان دادن نقش این افراد بوده است و اینکه روستایی بودن افتخار است. 

وی با تشکر از اکبر صحرایی، نویسنده دفاع مقدس استان فارس که وی را استاد خود می‌داند  به نخستین کتابش «گلابی‌های وحشی» گریزی زد و گفت: اکبر صحرایی بعد از «گلابی‌های وحشی» دست من را گرفت و وارد وادی داستان کرد.

این نویسنده توانمند دفاع مقدس نخستین کتابش را غمی بر دل مانده از کربلای ۵ اعلام کرد که رقص قلم بر صفحه کاغذ آن را تبدیل به «گلابی‌های وحشی» کرده و گفت: « گلابی‌های وحشی هرچند درباره روستا و محل زندگی‌ام است اما خدا می‌داند که برای لطیف طیبی نوشتم. وقتی در کربلای ۵ تیر شاهرگ گردنش را درید و به زمین افتاد، آرام گفت: «السلام علیک یا اباعبدالله» و من لطیف را برای همیشه دوست دارم».

وی از حسینی ارسنجانی خالق «چفیه‌های زخمی»، نواله دهقانی خالق « نخ عمر»، مسئولان شهرستان نورآباد و مسئولان حوزه هنری استان فارس که در این مراسم شرکت کرده بودند، تشکر و قدردانی کرد.

دهه نود باید یک موج و مکتب برای هنر انقلاب اسلامی ایجاد شود

بیژن کیا، کارشناس فرهنگی دانشگاه شیراز که خود دستی بر قلم دارد و خالق آثاری چون «آدمخوار،مرد خاکستری و...» هست، در این مراسم ابتدا به بیان سابقه هنر انقلاب اسلامی و تاسیس حوزه هنری پرداخت و گفت: در ابتدا گفتمانی با نام هنر و ادبیات انقلاب اسلامی ایجاد شد که با شروع دفاع مقدس وارد فضای دیگری شد.

وی که مدرس داستان‌نویسی و فیلمنامه‌نویسی است، دهه هفتاد را دهه تئوری‌پردازی‌ برای هنر و ادبیات انقلاب اسلامی دانست که مدتی است مورد غفلت واقع شده است. به گفته کیا دهه هشتاد دوره تثبیت و سبک فردی برای هنرمندان انقلاب اسلامی بود.

بیژن کیا معتقد است که دهه نود باید یک موج و مکتب برای هنر انقلاب اسلامی ایجاد شود و در این میان نقش دانشگاه‌ها خیلی تعیین‌کننده است چراکه با پژوهش و نگارش پایان‌نامه بر روی آثار حاضر و خلق مکتب هنر انقلاب اسلامی مقدمه‌ای بر جهانی شدن این هنر فراهم شود.

وی هنر و ادبیات انقلاب اسلامی را دارای ۴ بعد نبوی، علوی، حسینی و خمینی دانست که اگر در هر بعد غفلت شود به ادبیات و هنر انقلاب ضربه خورده است.

به گفته کیا بعد نبوی به بحث اخلاق می‌پردازد، بعد علوی کمک می‌کند تا درک و فهم ظرایف دینی  حاصل شود، در بعد حسنی فرهنگ پایداری و  شناخت حق و باطل گنجانده می‌شود و بعد خمینی به حرکت و رسیدن به آرمانشهر می‌پردازد.

در بخش دیگری از مراسم مهدی پارسایی معاون فرهنگی حوزه هنری فارس ضمن بیان تاریخچه ای مختصر از شهرستان ممسنی و نورآباد گفت:  نام این دیار از دیرباز در اسناد تاریخی مطرح بوده اما بالندگی و شکوفایی آن مرهون انقلاب اسلامی و عصر انقلاب اسلامی است.

وی کتاب مهرنجون را اثری ماندگار در ادامه سنت وقایع نویسی تاریخی خواند که از دیرباز وجودداشته و آن را نمونه‌ای قابل توجه در این حوزه دانست که جغرافیای روستا را به خوبی به مخاطب نشان می‌دهد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها