با حضور بیش از 10 هزار نفر :

آيين دو هزار ساله بيل گرداني در شهر نيم ور محلات برگزار شد

جشن شكرانه آب و باروري طبيعت يا آيين بيل گرداني كه دو هزار سال سابقه دارد، عصر روز جمعه با حضور با حضور بیش از 10 هزار نفر عموم مردم و مسئولان در شهر تاريخي نيم ور از توابع شهرستان محلات استان مركزي برگزار شد.
کد خبر: ۸۶۶۱۴۳۲
|
۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۸
خبرگزاری بسیج،مرکزی:گروه ورزشی

جشن شكرانه آب و باروري طبيعت يا آيين بيل گرداني كه دو هزار سال سابقه دارد، عصر روز جمعه 27 فروردین 95 با حضور رئیس و دبیر فدراسیون ورزش روستایی و بازی های بومی محلی ،نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی ،  معاون توسعه منابع انسانی و مالی اداره کل ورزش وجوانان،معاون ورزشی اداره کل ، رئیس هیات ورزش روستایی وبازی های بومی ومحلی استان مرکزی ، مدير كل میراث فرهنگی استان مركزي ، فرماندار محلات ، شهردار و رئیس شورای شهر نیم ور،برخی مسئولان محلي خبرنگاران کشوری و استانی و با بیش از 10 هزار نفر در شهر تاريخي نيم ور از توابع شهرستان محلات استان مركزي برگزار شد.

قدمت شهر نيم ور به دوران ساسانيان و اشكانيان باز مي گردد و اين شهر با داشتن سابقه تاريخي زياد داراي آداب و رسوم جالب و ديدني است كه در طول سال برگزار مي شودكه از جمله آنها آداب و رسوم لايروبي رود قمرود و مراسم بيل گرداني است.

اقشار مختلف مردم با حضور پرشور و خود جوش در آيين كهن ، پهلواني و منحصر به فرد بيل گرداني در خطه اي حاصلخيزكه به پايتخت گل ايران شهرت دارد، به استقبال كشت هاي بهاره مي روند.
جشن بيل گرداني نمادي از تشكر الهه آب بوده و ريشه در فرهنگ آب و آبياري مردم اين خطه حاصلخيز دارد و به اعتقاد مردم منطقه نيم‌ور اين آيين، به بركت و زيادي آب در فصل بهار كمك مي‌كند.

مردم شهر تاريخي نيم ور براي حفظ اين رسم معنوي هر سال در مواقعي كه مسير جوي‌هاي آب توسط گل و لاي و يا رشد گياهان و علفهاي هرز در ماه اسفند و اوايل فصل بهار مسدود مي‌شده و آبرساني به مزارع اين شهر به كندي انجام مي‌گرفته، با اعلام بزرگان شهر، با مشاركت و ياري يكديگر به پاكسازي حريم جوي مي‌پردازند.

پس ازلايروبي جويهاي آب، بيل گردانان شامل ورزشكاران منطقه به نوبت، هفت بيل مخصوص كه به تعبيري براي اسبار باغ هاي انگور به كار مي رفته است را در دو دسته چهار و سه تايي به يكديگر بسته و بيل گردانان اين بيل ها را با مهارت و قدرت در دو جهت مخالف به صورت ضربدري بالاي سر مي‌چرخانند.

ورزشكاران يا بيل گردانان بايد دو دسته بيل به وزن 32 كيلو گرم را بين پنج تا 30 بار بالاي سر خود مي چرخانند و در اين هنگام با دعا و نيت به حركت در آمدن هفت آسمان و نزول رحمت الهي قدرتمندي خود را براي مردم اين منطقه به نمايش مي‌گذارند.

اين جشن چندين روز طول مي‌كشد، و قبل از شروع مراسم بيل گرداني، لايروبان همراه با بيل‌هاي خود مراسم رژه را تا محل برگزاري جشن كه بر روي سكويي مخصوصي در مركز شهر نيم ور است، انجام مي دهند.

علی عشوری رئیس هیات ورزش روستایی وبازی های بومی و محلی استان مركزي در حاشيه اين مراسم اظهار كرد: آيين بيل گرداني شهر نيم ور محلات آييني منحصر به فرد است كه بيش از دو هزار سال قدمت دارد.

وی افزود: بيل‌گرداني جشني است مربوط به آب و آبياري كه منشاء آن جنگ ديرينه‌اي است كه بر سر آب بين انسان و طبيعت وجود داشته و بدليل اهميت آبياري در اين شهر اجرا مي شود.

عشوری اظهاركرد: مردم شهر نيم ور محلات با برگزاري اين مراسم سنتي براي حفظ رسم معنوي، تعاون،كار گروهي، آب و ورزش پهلواني تلاش مي كنند.

وي ادامه داد: در اين آيين 50 نفر از كشاورزان و ميرآبهاي شهر اوايل هر سال جوي ها ، نهرها و كانالهاي آب شهر كه در فصل پاييز و زمستان مملو از گل و لاي و گياهان مي شده را در يك مسير 18 كيلومتري با همكاري و كاري دسته جمعي و طاقت فرسا طي يك ماه از نيمه اسفند تا نيمه فروردين تميز مي كنند.

رئیس هیات ورزش روستایی وبازیهای بومی ومحلی استان مركزي گفت : پس از اتمام كار در اواخر فروردين ماه مراسم جشني را با نيت شكر گذاري از بركات نازل شده و قدرداني از اين كار ارزشمند بر پا مي كنند.

وي بيان كر د: سپس پهلوانان چهار بيل در دست راست و سه بيل ديگر در دست چپ، بسته به توان هر شخص از پنج تا 30 دور بالاي سر مي چرخاندند و در پايان برگزيده به عنوان پهلوان شهر انتخاب مي شود.

وي ادامه داد : جشن بيل گرداني هم اكنون از جمله ورزشهاي بومي محلي استان مركزي و نوعي ورزش باستاني و پهلواني نيز محسوب مي‌شود كه در سال 89 ثبت معنوي شده است.

عشوری گفت : اين مراسم با اجراي موسيقي محلي و برگزاري غرفه هاي سوغات محلي و صنايع دستي امسال برگزار شد.

شهر باستاني و تاريخي نيم ور در بخش مركزي شهرستان محلات از توابع استان مركزي در 25 كيلومتري محلات و در حد فاصل راه ارتباطي شهرهاي دليجان و محلات قرار گرفته است
ارسال نظرات