"21 درصد مصرف‌کنندگان موادمخدر در حوزه‌های کارگری و صنعتی"

80 درصد بهبودیافتگان به آغوش اعتیاد بازمی‌گردند

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: بر اساس آمار موجود حدود 80 درصد بهبود یافتگان مواد مخدر برای بار دوم به مصرف اعتیاد روی می‌آورند که برای ممانعت از این امر، ایجاد برای اشتغال بهبودیافتگان باید مورد توجه قرار گیرد.
کد خبر: ۸۶۵۷۷۹۳
|
۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۱

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی، دکتر علیرضا جزینی در شورای هماهنگی مراسم تودیع و معارفه دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان مرکزی با اشاره به اولویت‌های سال جاری وزارت کشور اظهار داشت: مبارزه با موادمخدر و اقتصادمقاومتی از اولویت‌های وزارت کشور برای سال جاری است.

وی افزود: دو مبحث اعتیاد و اقتصادمقاومتی بی‌ارتباط با یکدیگر نیستند چراکه سالیانه در معاملات مواد مخدر در جهان، حدود یک هزار تا یک هزار و ۶۰۰میلیارد دلار پول جابجا می‌شود که از این میان ۶۰۰ میلیارد دلار سود این تجارت غیرانسانی است.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور تصریح کرد: سهم قاچاقچیان ایرانی از ۶۰۰میلیارد دلار ذکر شده، بیش از 3 میلیارد دلار در سال است و این مساله به اقتصاد جهان و به تبع آن به اقتصاد کشور زیان کلانی وارد می‌کند که نیازمند اقدامات اساسی در این راستا است.

جزینی با اشاره به گزارشات ارائه شده از سوی "یوروپل" گفت: جمعیت دانمارکی، بریتانیایی و فرانسوی بیشترین آمار مصرف موادمخدر را به خود اختصاص داده‌اند، در سال 2014 تنها 600 ماده مخدر جدید اعلام و کشف شده است که این مواد کشف شده و موضوعات مطرح شده در چارچوب موضوعات مواد مخدر در سازمان ملل تحت کنترل در می‌آید، البته در اجلاس برگزار شده اخیر هفت ماده مخدر دیگر تحت کنترل درآمده است.

26 درصد مصرف‌کنندگان در کشور به شیشه اعتیاد دارند

وی افزود: در سال ۲۰۱۴تعداد ۶۰۰ ماده جدید مخدر در دنیا شناسایی و اعلام شده که حدود ۵۵ درصد افزایش این مواد در حوزه روانگردان‌ها است که در کشور از یک‌میلیون و 400 هزار نفر 26 درصد مصرف کنندگان شیشه و روانگردان‌ها هستند.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور تصریح کرد: اولین ماده مخدر مصرفی در کشور تریاک و دومین ماده شیشه است، اقتصادمقاومتی در اینجا نقش اساسی دارد، باید در زمینه کوتاه کردن دست خرده فروشان، توسعه پایدار به معنای واقعی، برخورد با سر شبکه‌های مواد مخدر و کوتاه کردن دست رانت‌خواران و وارد کنندگان گام برداشته شود.

جزینی با اشاره به رویکردهای اساسی ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: اجتماعی کردن و افزایش مشارکت مردم در مبارزه با مواد مخدر از رویکردهای اساسی در این ستاد قلمداد می‌شود.

وی افزود: مبارزه با اعتیاد در سال جاری با برنامه خاص پیگیری خواهد شد، علاوه بر بحث مقابله با مواد مخدر، باید مقابله با مباحث اخلاقی، حاشیه‌نشینی، نقاط بحرانی و طلاق پنج اولیوت اصلی برای اسمال هستند ولی مبارزه با مواد مخدر باید در رأس برنامه‌ریزی‌ها و اولویت‌های استانداران باشد.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور تصریح کرد: فعالیت‌ها در بحث مبارزه با موادمخدر بر چند پایه استراتژیکی استوار بوده که بر گرفته از سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است و به 5 بند مهم از جمله پیشگیری، درمان، کاهش آسیب، مقابله و حمایت اجتماعی تقسیم می‌شود که به عنوان یک استراتژی متوازن در برنامه‌های مبارزه با مواد مخدر باید مورد توجه قرار گیرد.

جزینی در ادامه گفت: با توجه به سیاست‌های ابلاغی برنامه ششم توسعه از سوی مقام‌معظم رهبری کاهش 25 درصدی اعتیاد پیش بینی شده که به این معناست که می‌بایست سالانه کاهش 5 درصدی را در برنامه‌های خود پیگیری کنیمف آنچه در برنامه ششم تدوین کرده‌ایم که امسال به شکل پایلوت به عنوان مقدمه برنامه ششم اجرایی خواهد شد.

وی افزود: در برنامه اول، دوم و سوم توسعه جایی برای این ستاد در نظر گرفته نشده بود، اما در برنامه پنجم و ششم توسعه نگاه به این مقوله در نظر گرفته شد، که ما معتقدیم که این استراتژی باید به صورت متوازن اجرا شود که موضوع پیشگیری در این زمینه بسیار مهم است.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور تصریح کرد: اولین اقدام پیشگیرانه موضوع محیط‌های آموزش است که سال گذشته طرحی را به صورت پایلوت در برخی از استان‌ها با عنوان طرح پیشگیرانه چهره به چهره بین دانش‌آموزان، معلمان و والدین دانش‌آموزان در چند استان اجرایی ساختیم که در قم به عنوان پایلوت اجرا شد و خوشبختانه با نظر سنجی‌های قبل و بعد از آزمون طرح بسیار موفقی بود و امسال نیز در دستور کار قرار دارد.

جزینی با اشاره به جامعه هدف در سطح نظام آموزشی گفت: مقطع پیش دبستانی و سه سال اول مقطع ابتدایی همچنین مقاطع اول و دوم متوسطه نظام آموزش جامعه هدف ما هستند گام دوم حوزه دانشجویی است که آموزش سبک زندگی سالم در بین زوج‌های در شرف ازدواج در دانشگاه‌ها و آموزش دانشجویان ورودی دانشگاه‌ها، اختصاص دو واحد درسی در تمامی رشته‌ها و عدم دسترسی به مواد مخدر در اطراف دانشگاه‌ها، مدارس و پارک‌ها از دیگر برنامه‌های این ستاد در راستای طرح پیشگیرانه است.

وی افزود: یکی از موضوعات مهم در امر پیشگیری، کنترل دسترسی یا تحقق عدم دسترسی در اطراف مدارس، دانشگاه‌ها و پارک‌هاست که توسط نیروی انتظامی این کنترل انجام می‌شود.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور تصریح کرد: به طور میانگین نزدیک به 21 درصد مصرف کنندگان در حوزه کارگری قرار دارند و با توجه به اینکه استان مرکزی یک استان صنعتی است و می‌بایست به این مسئله توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

جزینی با اشاره به افزایش نیروی کار و تولید گفت: برای افزایش قدرت کار و نیروی انسانی در این واحدها مبارزه با معضل مواد مخدر و اعتیاد در این واحدها در اولویت برنامه‌های مسئولان مربوطه قرار گیرد، در این حوزه برنامه EAP یا دوره‌یابی کارکنان که با مشارکت وزارت تعاون در بین کارکنان بخش صنعتی و کارگری اجرایی می‌شود.

افزایش مشارکت‌های مردمی ضرورت مبارزه با اعتیاد

وی محیط خانواده را در بحث اعتیاد مثمرثمر دانست و افزود: آموزش سبک فرزندپروری و مهارت سبک زندگی را دنبال می‌کنیم، بهره گیری از صدا و سیما برای آموزش و پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر و ایجاد پروتکل درمانی روان گردان‌ها در کشور از دیگر برنامه‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر در سطح کشور است.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور تصریح کرد: ستاد مبارزه با مواد مخدر به افزایش مشارکت‌های مردمی، توجه به امر پیشگیری به ویژه در خصوص مصرف روانگردان‌ها و هماهنگی سازمان‌ها برای اجرای برنامه‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر تاکید دارد که خوشبختانه تا حدی محقق شده به طوری که یک هزار و 100 مرکز درمان معتادان با مشارکت مردمی ایجاد شده است.

جزینی با اشاره به خدمات ارائه شده در این مراکز درمانی گفت: در این مراکز که با مشارکت مردم و بخش خصوصی ایجاد شده 750 تا 800 هزار بیمار تحت درمان هستند که این رقم 90 درصد مراکز درمانی کشور را در این بخش شامل می‌شود.

وی افزود: در بحث حمایت از معتادان بهبودیافته یک‌هزار و 500 معتاد بهبود یافته در سطح کشور در مراکز به کارگیری شدند اگرچه این امار کم است ولی باید توجه داشت که مسئولیتی در این زمینه بر عهده نداریم ولی با ایجاد اشتغال برای معتادان بهبودیافته می‌توان از روی آوری مجدد به مواد مخدر جلوگیری کرد.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور تصریح کرد: بر اساس آمار موجود حدود 80 درصد بهبود یافتگان مواد مخدر برای بار دوم به مصرف اعتیاد روی می‌آورند که اشتغال تاثیر بسزایی در جلوگیری از برگشت مجدد این افراد به مواد مخدر دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات