عضو شورای رقابت فعالان اقتصادی در گفتگو با بسیج:

عدم نظارت بانک مرکزی نقدینگی را به جای تولید سمت دلالی برده است

آلبرت بغزیان تصریح کرد: با توجه به تعریفی که از نقدینگی وجود دارد اینطور نیست که نقدینگی ثابت بماند اما مهم این است که نقدینگی کجا هدایت می شود.
کد خبر: ۸۶۰۶۰۱۷
|
۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۳

آلبرت بغزیان کارشناس اقتصادی و عضو شورای رقابت فعالان اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج با اشاره به افزایش نقدینگی در دولت یازدهم اظهار داشت: با توجه به تعریفی که از نقدینگی وجود دارد اینطور نیست که نقدینگی ثابت بماند اما مهم این است که نقدینگی کجا هدایت می شود.

عضو شورای رقابت فعالان اقتصادی با اشاره به مساله استقراض از بانک مرکزی به عنوان یکی از عومل افزایش نقدینگی گفت: اگر دولت از بانک مرکزی استقراض کرد این استقراض در سیستم بانکی می چرخد بنابراین وقتی سیستم بانکی الکترونیکی تر شود پول بیشتری هم می چرخد و سرعت گردش پول را بالاتر می برد بنابراین انتظار داریم که نقدینگی بالا برود اما اینکه این نقدینگی به سمت تولید رفته یا به سمت دلالی مهم است.

بغزیان گفت: مهم این است که سیستم بانکی اعتباراتش را کجا خرج کرده است. اگر بانکها می گویند اعتباراتشان را در اختیار  تولید کنندگان قرار داده اند، این وظیفه بانک مرکزی است که پیگیری و تحقیق کند و گزارش دهد.

این کارشناس اقتصدی در پایان گفت: به نظرم افزایش نقدینگی طی دوسال گذشته به سمت تولید رفته است اما به دلیل نبود نظارت از سوی دولت و بانک مرکزی تولید کننده ها آن را به سمت دلالی برده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار