یک استاد اخلاق گفت:

خطرناک‌ترین تأثیر مال حرام، گرفتن توفیق عبادت و رفتن برکت از انسان است

حجت‌الاسلام عرفان خطرناک‌ترین تأثیر مال حرام را گرفتن توفیق عبادت و رفتن برکت از انسان دانست و بیان داشت: خوردن مال حرام سبب سوزی می‌کند و فراهم شدن کار خیر را می‌گیرد.
کد خبر: ۸۵۶۵۲۲۹
|
۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۷

 به گزارش خبرگزاری بسیج از بوشهر؛ حجت الاسلام دکتر عرفان در جلسه اخلاق در جمع پاسداران سپاه امام صادق(ع) استان بوشهر، به انواع حقوق در دین اسلام اشاره کرد و اظهار داشت: ما چند حقوق در دین اسلام داریم یکی؛ حق الله، دوم؛ حق النفس و سومین حقوق؛حق الناس است.

استاد اخلاق افزود: کشورهای اروپایی و مخصوصا در کشور در ژاپن سالیانه 36 میلیارد دلار در هر سال آسیب اقتصادی خودکشی است.

وی علت‌های خودکشی در ژاپن و کشورهای اروپایی را در فرهنگ اندویالیستی  آنها دانست و گفت:در این فرهنگ هر کسی مالک خود است در ژاپن که گاهی انگیزه دین بودا نیز کمک می‌کند زیرا دین بودا مردن را یک نوع آزادی می‌دانند.

این استاداخلاق تصریح کرد: در دین مبین اسلام جان امانت الهی و برای آن ارزش قائل است و اگر به جانمان آسیبی برسد ما مسؤولیم .

دکتر عرفان افزود: زلزله بم از مهمترین حوادث مصیبت زایی بود که در این چند سال اخیر داشتیم که بعد از زلزله بم علی رغم مصیبت‌های وارد شده بر خانواده‌ها حتی یک مورد خودکشی گزارش نشده و خوشبختانه ما می‌بینم در ایران آمار خودکشی بسیار پایین است که چیز عجیب و غریبی نیست.

وی در ادامه سخنان خود به حقوق دیگران اشاره کرد و افزود: حقوق دیگران به تعبیر حق الناس و در عرف بین الملل حقوق بشر می‌باشدکه چند قسم است یک نوع شخصیت و حرز و حیثیت مردم است ما نمی‌توانیم به آبروی مردم تجاوز  کنیم از این جهت نباید غیبت، افشای سُر کنیم لقب ساختگی برای افراد درست و آسیب به شخصیت افراد وارد نکنیم.  

حجت‌الاسلام عرفان ادامه داد: یک سری از حقوق مردم حقوق مالی است حق نداریم به حقوق مالی مردم آسیب وارد کنیم.

وی مهمترین جلوه های تجاوز به حقوق مردم را کم کاری،کم فروشی دانست و افزود: قرآن کریم دراین باره می‌فرماید:«وای برکسانی که کم فروشی می کنند»

این استاد اخلاق، با استناد به روایتی از  امام رضا(ع) که می‌فرمایند «اموال سه قسم است 1. حلال پاک 2. شبهه ناک 3. حرام معلوم» گفت: دین اسلام اینقدر به مال مردم اهمیت داده که حتی چشیدن مال مردم بدون اجازه حرام است.

عرفان افزود:«پیامبر فرمودند: کسی که بدون اجازه و بی وعده وارد مجلسی می شود دزد وارد شده و غارتگر خارج می شود.»

وی بیان داشت:گاهی تجاوز به حق مردم ذخیره‌ای است مثل زمینی و خانه و غیره.. که برای فرزند به ارث می‌گذارد اما گاهی تجاوز به حق مردم خوردنی است و با خوردن و بردن برای خانواده تجاوز به حق مردم می شود.  

این استاد اخلاق با بیان این مطلب که وقتی انسان به مال مردم تجاوز کرد و وارد به وجود انسان شد،افزود: اولین اثر مال حرام این است که  انسان به گناه و گرایش به حرام و فساد اخلاقی پیدا می کند.

 وی با استناد به اینکه  خداوند در قرآن به پیامبر می‌فرمایند: اول مال حلال بخورید و بعد کار شایسته کنید.» تاکید کرد: با خوردن مال حرام توفیق کار شایسته پیدا نمی کنید وبه طور طبیعی گرایش به حرام پیدا می‌کنید و رو به فساد عملی ـ اخلاقی و بعد فساد اعتقادی می‌روید و دین فروشی می‌کنید.

حجت‌الاسلام دکتر عرفان گفت: تجربه شده که حرام خورها کارشان به جایی می‌رسد که آیات قرآن را انکار می‌کنند.

 این استاد اخلاق دومین تأثیر مال حرام را قبول نشدن عبادت انسان برشمرد و افزود: طبق روایات تا چهل روز عبادت انسان قبول نمی شود.

وی سومین و خطرناک‌ترین تأثیر مال حرام  را گرفتن توفیق عبادت و رفتن برکت از انسان دانست و بیان داشت: خوردن مال حرام سبب سوزی می‌کند و  فراهم شدن کار خیر را می‌گیرد.

حجت‌الاسلام عرفان با اشاره به اینکه امام صادق(ع) در جمع ایرانیان درباره بی‌برکت بودن مال حرام  می‌فرمایند «آنچه به باد آید به دم بشود» جمله ای که فارسی آن زمان نوشته‌اند. افزود: خداوند در مال حرام برکت قرار نداده است.

وی با اشاره به اینکه حضرت آدم از میوه ممنوعه بهشت خورد و تبدیل به نطفه شد و قابیل شد. تاکید کرد: اثر مال حرام اگر در نطفه افتاد خیلی خطرناک است.

این استاد اخلاق افزود: آیت الله ملا علی همدانی فرمودند: لقمه حرام از نطفه حرام اگر بدتر نباشد کمتر نیست.لقمه حرام زنا زاده نیست ولی لقمه حرام است از آنجایی که نطفه وجودی فرد از لقمه حرام می‌باشد.

وی به استناد از روایتی از امام رضا(ع) که می فرمایند:« لقمه حرام در نسل انسان و فرزندان اثر می‌گذارد و آشکار می شود». گفت: اگر مال حرام به فرزندان خود خوراندیم در تربیت فرزندان اثر می گذارد.

حجت‌الاسلام عرفان در پایان تاکید کرد: در مشاوره‌های تربیتی فرزندان به مشاوران باید گفت علت‌های ناصلح شدن فرزندان ما لقمه حرام است لقمه خالص به فرزندان باعث خالص بودن فرزندان می شود.

ارسال نظرات