خبرهای داغ:
مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران:

وزارت نیرو به‌جای مدیریت آب تنها آن را استحصال کرده است

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران گفت: در چند سال گذشته وزارت نیرو به‌جای مدیریت منابع آبی کشور تنها به استحصال آب پرداخته است.
کد خبر: ۸۵۶۴۰۱۷
|
۱۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۷

به گزارش خبرگزاری بسیج فارس، محسن سلیمانی در نشست آشنایی با رویکرد زیست‌بومی برای مدیریت یکپارچه تالاب‌ها اظهار داشت: وزارت نیرو در چند سال گذشته کار مدیریت منابع آب انجام نداده و تنها کاری که اتفاق افتاده استحصال آب بوده و سازه‌ها و سدهایی در این راستا احداث‌شده و اقدامی برای مدیریت آب در پایین‌دست و حوزه مصرف انجام‌نشده است.

وی افزود: بنابر همین مدیریت نامناسب منابع آب است که امروز بسیاری از دشت‌های کشور ما فرونشست کرده و تعدد همین سدها باعث نابودی تالاب‌ها شده که انواع مشکلات زیست‌محیطی را در پی دارد.

سلیمانی ادامه داد: مسئولان کشاورزی ما هنوز بر اساس میزان محصول در واحد سطح گزارش می‌دهند درحالی‌که در کشورهای خشک مانند ایران باید میزان برداشت بر اساس آب مصرفی، معیار ارائه گزارش عملکرد باشد.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران تصریح کرد: برنامه‌ریزی رشد کشاورزی در اراضی ما بر اساس الگوهای اروپایی است درحالی‌که عامل محدودکننده ما آب و عامل محدودکننده آنها زمین است.

سلیمانی بیان کرد: ما در شمار کشورهایی با پایین‌ترین راندمان آبیاری اراضی کشاورزی قرار داریم چراکه کماکان آب را به‌مثابه کالای رایگان تصور می‌کنیم و به‌راحتی از این کالای استراتژیک برای موارد غیر راهبردی استفاده می‌کنیم.

وی ابراز داشت: ما در باند خشک زمین قرار داریم و مدیران ارشد کشور ما در تصمیم‌گیری‌های خود باید خشکسالی را وضعیت نرمال تصور کنند نه این که برنامه‌ریزی را بر مبنای وضعیت نرمال انجام داده و خشک‌سالی را استثنا بدانند.

این کارشناس عنوان کرد: زمانی برخی مدیران تصور می‌کردند پرداختن به تالاب‌ها به سبب ارزش قائل شدن برای پرنده و قورباغه‌ها است و در شرایطی که اشتغال و معیشت مردم دارای مشکل هستند پرداختن به این امر زائد است درحالی‌که زمان ثابت کرد این نگاه تا چه حد غلط بود.

تأثیر تالاب‌ها بر گرم شدن هوا، تعدیل وضعیت خشکسالی، رونق گردشگری و ایجاد شغل و معیشت برای چند صد هزار نفر در پیرامون تالاب‌ها، تبادل تالاب با آب‌های زیرزمینی و ممانعت آن از پایین رفتن سطح آب‌های زیرزمینی و ایجاد فرو چاله و زلزله برخی از مواردی بود که سلیمانی در مزایای تالاب‌ها ذکر کرد.

محیط‌زیست به‌جای طرح مسئله راهکار بدهد

فرماندار نی‌ریز در این جلسه گفت: خوب است درد دل فرمانداران در بحث محیط‌زیست شنیده شود که این سمینارها و گردهمایی‌ها بیشتر طرح مسئله محسوب می‌شود و سؤال ما این است که تاکنون کدام برنامه اجرایی توسط محیط‌زیست داده‌شده که فرمانداران اجرا نکرده‌اند.

محمدرضا امیری افزود: فرمانداری‌ها با هزاران مسئله و وظیفه‌ای که بر عهده‌دارند و باید پاسخگوی مردم باشند در هر جا نیاز بوده برای حفاظت از محیط‌زیست و احیای آن اقدامات لازم را انجام داده‌اند اما مناسب‌تر این است که این هم‌اندیشی‌ها به کارگروه‌های اجرایی بدل شده و راهکارهای عملی برای حفاظت تالاب‌ها تبیین شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها