خبرهای داغ:

شب شعر " بازگشت پرستوها" در شیراز برگزار شد

شب شعر و خاطره با عنوان "بازگشت پرستوها" همزمان با سالروز بازگشت آزادگان در شیراز برگزار شد.
کد خبر: ۸۵۵۷۰۲۷
|
۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۳
به گزارش خبرگزاری بسیج فارس، مراسم شب شعر و خاطره "بازگشت پرستوها" با حضور مسئولان، آزادگان و شاعران انقلابی شامگاه دوشنبه در تالار حافظ شیراز برگزار شد.

علی محمد روانستان آزاده و پژوهشگر ادبیات اردوگاهی با بیان اینکه ادبیات اسارت بسیار عمیق و گسترده است عنوان کرد: با به اسارت در آمدن رزمندگان نقطه عطفی در زندگی آنان بوجود آمد و حجم زیاد فشار و مشکلات سبب بروز استعدادهای آن‌ها شد.

وی با بیان اینکه گروهی از اسرا از ذوق شعری برخوردار بودند گفت: آنها با نویسندگی، کارگردانی و بازیگری و با نوشتن در موضوعات مشابه اصول دینی، اخلاقی، سیاسی روحیه اسرا را تقویت می‌کردند.

روانستان با بیان اینکه معجونی از شعر، شعار، سرود، خطابه، نمایشنامه و طنز ادبیات اسارت را بوجود آورد خاطر نشان کرد: 3 مورد نامه، شعر و تئاتر بیشترین نقش را در این میان داشته است.

در ادامه مراسم گروه کر شیراز شعر "اندک اندک جمع مستان می‌رسد ..." را اجرا کرد که متناسب با این روز و مراسم بود.

مهدی طحانیان که از سن 13 سالگی به اسارت رژیم بعثی عراق در آمده بود در این برنامه حضور یافت و به ذکر خاطراتی از آن دوران پرداخت. وی در سن 16 سالگی در اسارتگاه حاضر به مصاحبه در برابر خبرنگار خارجی نشده بود مگر اینکه وی حجاب خود را رعایت کند.

سردار مجتبی مینایی‌فر رئیس ستاد کنگره بزرگداشت سرداران و 15 هزار شهید استان فارس برای قدردانی از این آزاده  و به پاس تمام مرارت‌هایی که متحمل شده بود قول اعزام به سفر کربلای معلی را به وی داد.

پرویز بیگی حبیب‌آبادی شاعر تهرانی حوزه دفاع مقدس در شب شعر و خاطره چگونگی سرودن شعر معروف "یاران چه غریبانه رفتند از این خانه..." را شرح داد و گفت: در زمان اشغال خرمشهر به نزدیکی‌های این شهر اعزام شده بودند و در آنجا شخصی به نام ابوذر و پسرس از یزد را ملاقات کردند که در آن منطقه خطرناک به سر می‌بردند.

حبیب‌آبادی افزود: وقتی علت حضور آنها را پرسیدم پاسخ دادند: همسرم ما را از خانه بیرون کرده و گفته خرمشهر را پس بگیرید در غیر اینصورت به خانه باز نگردید. در آن زمان بود که این شعر را سرودم.

پروانه نجاتی، بانوی شعر شهدا و شاعر دفاع مقدس نیز با بیان اینکه 25 سال پیش در چنین روزی دلهره یک اتفاق شیرین را در زندگی تجربه کرده است و منتظر آزاده‌ای که اسمش جایی ثبت نشده بوده شعری را متناسب با شب شعر "بازگشت پرستوها" خواند و آن را به همسران آزادگان تقدیم کرد:

دخترت انتظار می‌کشد آه انتظار بهار می‌کشد آه     زنگ نقاشی همیشه گلی بین انبوه خار می‌کشد آه
با زغالی به روی دیوار آدمی بالدار می‌کشد آه       هر شب او قاب عکس سردت را در بغل می‌کشد آه

به گزارش تسنیم احد ده بزرگی، غلامرضا کافی، فاطمه فاضلی وعبدالرضا کوهمال جهرمی از دیگر شاعرانی بودند که سروده‌های خود را درباره آزادگان در این مراسم خواندند.  در این مراسم یکی از 3 زن آزاده استان فارس، شمسی بهرامی نیز حضور داشت.


ارسال نظرات
پر بیننده ها