معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی:

تلفات وحوش منطقه هفتاد قله اراک بر اثر طاعون 365 راس است/روند تلفات روبه کاهش است

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: تلفات وحوش در زیستگاه حفاظت شده هفتاد قله اراک بر اثر شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) تا هفته اول مرداد ماه به 365 راس رسید.
کد خبر: ۸۵۵۶۴۸۵
|
۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۶
مهرداد حاج حسینی افزود: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک از چهاردهم خرداد امسال در این منطقه حفاظت شده شیوع یافته و هم اینک این بیماری با دو موج حاکمیت، حدود 12 درصد از وسعت این زیستگاه در منطقه امن شمالی دره های چکاب و سیبک را آلوده کرده است.

وی توضیح داد: با مشاهده نخستین علایم شیوع طاعون با همکاری دستگاه های ذیربط قرنطینه این زیستگاه، اقدامات پایش و رصد، ضدعفونی، واکسیناسیون دام های روستاهای حاشیه منطقه حفاظت شده به صورت ضربتی آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی توضیح داد: در روزهای نخست شیوع بیماری به دلیل کمبود اعتبار، اقدامات ضدعفونی با آب آهک انجام می شد اما درحال حاضر از ماده ضدعفونی قوی پرسیدین در آبشخورها و ماده CDI20 در ضدعفونی محیطی به صورت گسترده استفاده می شود.

حاج حسینی خاطرنشان کرد: دو حوضچه ضد عفونی در ورودی منطقه هفتاد قله ایجاد شده که از پراکنش آلودگی های محیطی به اطراف جلوگیری شود.

وی بیان کرد: بر اساس آخرین سرشماری رسمی سه هزار و 400 راس وحوش در منطقه هفتاد قله وجود داشته که یکهزار و 800 راس آن قوچ و میش و یکهزار و 600 راس کل و بز بوده است.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: 90 درصد تلفات طاعون نشخوارکنندگان کوچک در این زیستگاه مهم در جمعیت کل و بز رخ داده است.

حاج حسینی گفت: با همکاری اداره کل دامپزشکی استان بیش از 36 هزار راس از دام های روستاهای حاشیه منطقه آلوده علیه بیماری واکسینه شده اند و از حضور دام در این زیستگاه با هدف چرا جلوگیری شده است.

وی توضیح داد: رصد و پایش منطقه به صورت روزانه توسط محیط بانان انجام می شود و در پایان هر هفته برنامه رصد کارشناسی در اقدامات و راهبردهای در دست انجام صورت می گیرد.

حاج حسینی اضافه کرد: تاکنون چهار کارگروه ویژه مخاطرات زیست محیطی به منظور مدیریت صحیح و علمی شیوع طاعون نشخوارکنندگان در زیستگاه هفتاد قله تشکیل شده است.

بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک قابل سرایت به انسان نیست و از تظاهرات بالینی آن می توان به اسهال، بروز ضایعات و تورم در مخاط دهان، ترشحات چرکی در ناحیه چشم و بینی و تلفات سنگین در وحوش و دام های جوان نام برد.

دوره کمون بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک دو تا سه روز است و پس از آن با تب شدید و ناگهانی در دام و وحوش ظهور کرده و میزان تلفات آن در جمعیت دام اهلی جوان 50 تا 60 درصد و در وحوش تا 80 درصد برآورد شده است.

منشاء این بیماری ویروسی است و شایع ترین راه انتقال آن از طریق تماس مستقیم دام سالم با بیمار، جابه جایی و تردد دام های آلوده، استفاده از آبشخورهای مشترک دام های اهلی و حیات وحش و غذای آلوده به مدفوع دام بیمار است.

زیستگاه هفتاد قله و ارتفاعات آن از دیرباز ازمناطق طبیعی امن برای وحوش بوده و با داشتن هزاران گونه جانوری از دیدنی های بکر و حفاظت شده استان مرکزی است که سالانه پذیرای هزاران طبیعت گرد است.

ارتفاعات هفتاد قله مانند زنجیری از شمال اراک شروع شده و با 81 هزار هکتار وسعت در شمال اراک، 30 کیلومتری خمین، 15 کیلومتری شمال غربی محلات، 35 کیلومتری دلیجان، 25 کیلومتری شرق اراک واقع شده است.

کوه هفتاد قله با دو هزار و 686 متر، بلندترین قله و دشت شمالی با یکهزار و 677 متر ارتفاع از سطح دریا، پست ترین نقطه این منطقه است.

بر اساس اطلاعات موجود بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک چند سال گذشته در منطقه ساریگل مازندارن و پارسال در پارک ملی بمو شیراز شیوع داشته و تلفاتی را در وحوش این مناطق گرفته است.
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: روند تلفات بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در منطقه هفتاد قله اراک تا حدی روبه کاهش است.

ارسال نظرات