خبرهای داغ:
شهردار شیراز:

سند چشم‌انداز 20 ساله شیراز با همکاری مراکز علمی تدوین خواهد شد

شهردار شیراز گفت: سند چشم‌انداز 20 ساله شهر شیراز با همکاری دانشگاه‌ها و مراکز علمی و اجرایی تدوین خواهد شد.
کد خبر: ۸۵۵۱۴۵۶
|
۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۵

به گزارش خبرگزاری بسیج فارس، علیرضا پاک‌فطرت در دیدار با استاندار فارس با اعلام آمادگی مجموعه شهرداری شیراز در راستای برطرف شدن مشکلات شهر و استان، اظهار داشت: مقام معظم رهبری امسال را سال همدلی و هم‌زبانی نامگذرای کردند زیرا هم‌افزایی می‌تواند تحول بزرگی در کشور ایجاد کند.

وی با بیان اینکه شهرداری شیراز تمام امور خود را با برنامه انجام می‌دهد، افزود: شهرداری شیراز برای نوشتن برنامه‌ای پنج‌ساله از استادان دانشگاه شیراز استفاده کرده و برنامه تدوین‌ شده توسط استادان و کارشناسان متخصص به تصویب شورای شهر شیراز رسیده است.

شهردار شیراز با اشاره به اینکه شهرداری شیراز برای اجرای هر چه‌ بهتر این برنامه یکی از اساتید دانشگاه شیراز را به‌عنوان معاون برنامه‌ریزی معرفی کرده است، خاطرنشان کرد: اجرای برنامه پنج‌ساله شهرداری شیراز از سال 1392 آغاز شده است و این برنامه برای اجرای کامل به 11 هزار و 500 میلیارد تومان بودجه نیاز دارد.

پاک‌فطرت با ابراز خرسندی از اینکه شهرداری شیراز از ابتدای اجرای این برنامه تاکنون موفق به اجرای 90 درصدی آن شده است، تصریح کرد: شهرداری شیراز برای موفقیت بیشتر، تدوین سند چشم‌انداز 20 ساله شهر شیراز را در دستور کار قرار داده است اما تدوین این سند نیاز به همکاری دیگر دستگاه‌های استان فارس به‌ویژه در شهر شیراز دارد.

وی با تأکید بر لزوم شکل‌گیری تفکر و مدیریت هماهنگ شهری، عنوان کرد: در سند چشم‌انداز شهر شیراز تمام امور مربوط به این شهر تا 20 سال آینده مورد توجه قرار می‌گیرد و این سند بر اساس نیازها و مشکلات شهر شیراز تدوین می‌شود.

شهردار شیراز با اشاره به اینکه سند چشم‌انداز 20 ساله شهر شیراز با همکاری دانشگاه‌ها و مراکز علمی و اجرایی تدوین خواهد شد، بیان کرد: شهرداری شیراز برای تدوین هر چه‌بهتر این سند انتخاب مشاور از دانشگاه‌های برتر کشور را در دستور کار خود قرار داده است.

وی خشکسالی را مهم‌ترین و جدی‌ترین مشکل استان و به‌تبع آن مشکل شهر شیراز دانست و گفت: اگر وضعیت این استان با همین روال کنونی پیش رود فارس و شهر شیراز تا پنج سال آینده وضعیت مناسبی نخواهد داشت و باید از هم‌اکنون تمهیدات لازم برای مقابله با این مشکل اندیشید و برای اجرای این تمهیدات، قاطع و یکپارچه عمل کرد.

شهردار شیراز با بیان اینکه معاون عمرانی استاندار فارس نه‌تنها مسائل و مشکلات این استان را به‌خوبی می‌شناسد؛ بلکه به مسائل و مشکلات ناشی از کمبود آب به‌ویژه در شهر شیراز اشراف کامل دارد، اظهار داشت: بخش عمده باغات قصردشت شیراز به دلیل کمبود آب و خشکسالی با بحران روبه‌رو شده است.

پاک‌فطرت با اشاره به اینکه شهرداری شیراز در تلاش است باغات قصردشت که بیش از یک‌هزار هکتار وسعت دارد را نگهداری و حفظ کند، خاطرنشان کرد: شورای شهر شیراز طرح باغات قصردشت را به تصویب رسانده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شهرداری شیراز به‌منظور نگهداری از باغات قصردشت بیش از 250 هکتار از آن‌ها را خریداری کرده است، افزود: این میزان در 500 هکتار از باغات پراکنده و 500 هکتار از باغات شیراز از طریق قانونی قابل‌تفکیک نیست چراکه شهرداری در آن شریک شده است.

شهردار شیراز با اشاره به اینکه باغات قصردشت شیراز برای نگهداری به آب نیاز دارد، تصریح کرد: در گذشته در شهر شیراز قنات‌های خوبی وجود داشته است که از جمله آن‌ها می‌توان به قنات خیرات که تا محل چهارراه خیرات کنونی ادامه داشته و این قنات آب مورد نیاز پارک 27 هکتاری آزادی را تأمین می‌کرده اشاره کرد؛ اما امروز بنا به دلایلی آب این قنات به یک‌سوم یا یک‌چهارم کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه باغشهرهایی که به دلیل هرج‌ و مرج شهری و شهرسازی در اطراف شیراز به‌ویژه پشت تپه‌ای مشرف ‌به صدرا ایجاد شدند برای تأمین آب مورد نیاز خود چاه‌هایی را غیرقانونی حفر کردند، اظهار داشت: این چاه‌های غیرقانونی سبب کاهش شدید آب چشمه جوشک شده که منبع تأمین آب باغات قصردشت بوده است.

پاک‌فطرت با اشاره به اینکه شهرداری شیراز برای تأمین آب مورد نیاز فضای سبز و باغات تاکنون 110 حلقه چاه آب با مجوز آب‌ منطقه‌ای این استان حفر کرده است، افزود: سطح آب این چاه‌ها نیز کاهش چشم‌گیری داشته و به کف‌شکنی نیاز دارند اما درختانی که در گذشته به‌صورت غرق‌آبی آبیاری می‌شدند با سیستم قطره‌ای سیراب نمی‌شوند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از مهاجرت‌های روستائیان استان فارس به شهرها به دلیل خشکسالی انجام می‌شود، بیان کرد: با توجه به اینکه بخش عمده اقتصاد فارس بر پایه کشاورزی بوده است با افزایش خشکسالی در این استان بسیاری از روستائیان بیکار شده و مهاجرت به شهر را ترجیح می‌دهند که نه‌تنها مشکلاتی برای افراد بلکه برای تمام این استان مشکل ایجاد می‌شود.

شهردار شیراز به تشریح برخی مشکلات مربوط به حوزه میراث فرهنگی پرداخت و عنوان کرد: شهرداری شیراز حق دخل و تصرف در اماکن مربوط به میراث فرهنگی را ندارد از این‌رو بخش‌هایی از شهر مانند محور جنوبی خیابان زند چهره نازیبایی پیدا کرده و هر لحظه ممکن است تخریب شود و برای شهروندان مشکلاتی ایجاد کند.

پاک‌فطرت با یادآوری این نکته که شهرداری شیراز برای تحقق اهداف خود نیاز به همکاری تمام دستگاه‌های اجرایی دارد از استاندار فارس خواست تا زمینه این همکاری را فراهم کند و بار دیگر بر همکاری مجموعه شهرداری شیراز در راستای توسعه و گسترش متوازن و همه‌جانبه استان فارس و شهر شیراز تأکید کرد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها