خبرهای داغ:
رئیس‌کل دادگستری فارس:

اقدامات دستگاه قضایی ضامن سلامت عملکرد سایر قواست

القاصی‌مهر با تأکید بر اینکه اقدامات دستگاه قضایی ضامن سلامت عملکرد دیگر قوا است، گفت: اگر عملکرد دستگاه قضایی براساس آموزه‌های دینی و قانون انجام پذیرد، متضمن آرامش و آسایش جامعه خواهد بود.
کد خبر: ۸۵۵۰۲۸۱
|
۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۱
به گزارش خبرگزاری بسیج فارس، علی القاصی‌مهر، رئیس‌کل دادگستری فارس در مراسم تودیع و معارفه رئیس دادگستری شهرستان فیروزآباد با اشاره به بیانات و منویات مقام معظم رهبری در مورد اهمیت جایگاه و شأن دستگاه قضا گفت: دستگاه قضایی یک دستگاه حاکمیتی است که شأن و جایگاه آن هم در شرع مقدس اسلام و هم در قانون اساسی و همچنین، در قوانین عادی و در میان عامه مردم جایگاه رفیعی است.

وی با تأکید بر اینکه اهمیت کار دستگاه قضایی از آن جهت دارای اهمیت است که در حقیقت اقدامات این دستگاه ضامن سلامت عملکرد دیگر قوا است، افزود: اگر یک فرد در جامعه از ناحیه فرد یا افراد و یا ارگان و سازمانی مورد ظلم واقع شود و احساس کند که حقی از وی تضییع شده است تنها مرجعی که می‌تواند حق وی را استیفا کند دستگاه قضایی است و در اینجاست که اگر عملکرد دستگاه قضایی بر اساس آموزه‌های دینی، موازین شرعی و قانون انجام پذیرد متضمن آرامش و آسایش جامعه خواهد بود.

القاصی‌مهر با بیان اینکه سیاست‌های دستگاه قضایی در راستای اجرای قانون و انجام وظایف ذاتی خود، عمدتاً ثابت و برگرفته از شرع مقدس اسلام، موازین قانونی و با اتکا به بیانات و منویات رهبر معظم انقلاب است، تصریح کرد: تلاش دستگاه قضایی اجرای صحیح و دقیق قانون است و در این راه بنای مسئولان قضایی بر این بوده و هست که قانون را با همه آثار مترتب آن بر جامعه  در میان مردم ساری و جاری کنند.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان فارس با تأکید براینکه بیانات مقام معظم رهبری باید به عنوان دستورالعمل در دستور کار قضات قرار گیرد، افزود: استمرار سیاست‌ها و برنامه‌های مورد تأکید ایشان در سال گذشته در خصوص تسریع در رسیدگی به پرونده‌ها و اجرای احکام و حدود الهی و توجه به برنامه‌های محوری پیشگیری از وقوع جرم از آن جمله است که این امور در دستور کار و برنامه اصلی دستگاه قضایی در همه سطوح از جمله دادگستری استان قرار گرفته و توقع این است که در  همه حوزه‌های قضایی استان نیز به کار گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از محورهای اساسی مورد تأکید مقام معظم رهبری مسئله استقلال دستگاه قضایی است، افزود: پرهیز از مسائلی که ممکن است استقلال دستگاه قضایی را مورد خدشه قرار دهد همه از تاکیدات رهبر معظم انقلاب بوده و در همین راستا ایشان بارها تأکید فرموده اند: مقام قضایی در مقام احقاق حق و اجرای عدالت نباید تحت تأثیر عوامل درونی و بیرونی از جمله تطمیع یا تهدید و یا فشار جو عمومی قرار گیرد.

وی با تصریح اینکه امروز شاهدیم دستگاه قضایی وقتی با صلابت و به پشتوانه چنین تأکیدات صریحی از سوی رهبر انقلاب و با اقتدار و در کمال استقلال و به دور از هر گونه تأثیرپذیری به تکلیف قانونی خود عمل می‌کند، گفت: برخی افراد به‌دنبال این هستند که با فضاسازی و با دروغ پردازی در شبکه‌های مجازی و در سطح رسانه‌ها،  قاضی را در مقام تصمیم‌گیری تحت تأثیر قرار دهند.

رئیس کل دادگستری استان فارس با اشاره به اینکه با وجود همه این فشارها و جوسازی‌ها دستگاه قضایی به دور از همه جنجال‌ها و فضاسازی‌های غیرمنصفانه همواره کار خود را بر مبنای قانون انجام داده است، تأکید کرد: فضاسازی‌های کاذب، هدف دار و غیرمعقول و توسل برخی افراد به منافذ قدرت به هیچ عنوان قضات را در انجام وظیفه دچار تزلزل نخواهد کرد و چنین اقداماتی در مجموعه قضایی استان مؤثر نخواهد بود.

رئیس شورای قضایی استان در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله دیگر مورد تأکید مقام معظم رهبری در مورد تنقیح قوانین و اصلاح آن اشاره کرد و گفت: این امر مسئله‌ای است که در حال پیگیری است اما باید قانون را با همه ایراداتی که دارد پذیرفت و به آن تمکین کرد.

وی همچنین، در مورد جمعیت بالای کیفری در استان و با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به زندانیان و تبعات افزایش جمعیت کیفری از جنبه های اجتماعی، اخلاقی و خانوادگی و تاکید بر برنامه‌ریزی اساسی در خصوص این مقوله گفت: لازمه کاهش آسیب در این حوزه توجه و مشارکت همه دستگاه‌ها به مقوله مهم پیشگری از وقوع جرم است چرا که این امر موضوعی فرا قوه‌ای است که همه نهادها و ارگان‌های رسمی و غیررسمی باید به آن توجه داشته و به سهم خود در راستای کاهش آسیب‌ها تلاش نمایند.

وی همچنین، تعمیق بخشیدن به امر صلح و سازش با ورود متنفذین و ریش‌سفیدان در مناطق مختلف را مورد تأکید قرار داد و افزود: بخش عمده‌ای از دعاوی مطرح شده در دستگاه قضایی عمدتاً مسائل خانوادگی است لذا همواره تأکید داشته‌ایم تا دعاوی خانوادگی تا سر حد امکان با ارجاع به ریش سفیدان و بزرگان زمینه مصالحه آن فراهم شود چرا که صدور حکم بر محکومیت در پرونده‌های قضایی هرچند دعاوی را پایان می‌دهد اما آرامش و صمیمیت را ایجاد نخواهد کرد.

القاصی‌مهر تأکید کرد: در شهرستان‌ها و مناطقی که از مردمی اصیل و با فرهنگ با بافت جمعیتی عشیره‌ای برخوردار است زمینه ایجاد صلح و سازش در آن بیش از سایر مناطق  فراهم است و باید استفاده از این ظرفیت مدنظر قرار گیرد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها