مدرس علوم اجتماعی:

حجاب برای مصونیت بخشی بانوان از ناهنجاری هاست

کد خبر: ۸۵۴۳۰۰۰
|
۲۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۷

خبرگزاری بسیج: یکی از مدرسان علوم اجتماعی با اشاره به معنی لغوی حجاب و با استناد به برخی از آیات و روایات در این خصوص گفت: حجاب برای مصون نگه داشتن بانوان از ناهنجاری هایی است که در اثر بی حجابی جامعه را دچار تزلزل می کند.

سولماز کاظمی فر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در آذربایجان شرقی، با بیان اینکه پوشش و حجاب بانوان هیچ منافاتی با حضور آنها در جامعه ندارد، افزود: رعایت حجاب و پوشش نه تنها مانع فعالیت اجتماعی آنها نمی شود بلکه به فعالیت آنها وجهه و اعتبار اجتماعی نیز می دهد.

وی با اشاره به برخی نکات در خصوص خودآرایی زنان و نحوه آن در زندگی و جامعه بیان کرد: اسلام نه تنها خودآرایی زنان را مذموم نمی داند بلکه به آن در کانون خانواده هم سفارش و تاکید دارد ولی برای سلامت جامعه بانوان را از خودآرایی برای افراد بیگانه نهی کرده است چراکه با رعایت نکردن آن دچار برخی آسیب ها در جامعه می شوند.

کاظمی فر علت مخالفت برخی از افراد را با موضوع حجاب ناآگاهی و دهن کجی به آن با عنوان برابری زن و مرد از نظر شکل ظاهری در اجتماع بیان و اظهار کرد: بی حجابی و خودآرایی غیرمتعارف بانوان در جامعه نه تنها وجهه اجتماعی به زنان نداده و موجب پیشرفت آنها نمی شود بلکه بنا بر تحقیقات صورت گرفته دچار آسیب های اجتماعی ناشی از آن نیز می شوند.

وی با نگاهی اجمالی به وجود حجاب در ادیان دیگر و ادوار تاریخی گذشته غیر از اسلام و تاریخ اسلام، ادامه داد: در تحقیقات به دست آمده عده ای ترویج بی حجابی را به دوران رنسانس نسبت می دهند و برخی معتقدند که با آغاز صنعتی شدن جوامع رواج یافته است و در کشور ما نیز ترویج کمرنگی از آن از دوران مشروطه با عنوان حضور زنان در جامعه و پس از آن با کشف حجاب در زمان رضاخان با عنوان متحدالشکل بودن ترویج و گسترش یافت.

این استاد دانشگاه های تبریز رواج بی حجابی در عصر کنونی را وجود الگوهای غربی در رسانه های بیگانه از جمله ماهواره و رغبت مردم به شبکه های ماهواره ای خواند و افزود: برای پیشگیری از این معضل که آسیب های ناشی از آن بانوان را دچار برخی ناهنجاری های رفتاری می کند باید موضوع حجاب و اهمیت و ضرورت آن در جامعه فرهنگ سازی شود.

کاظمی فر، فرهنگ سازی درست و نهادینه کردن ضرورت حجاب را رسالت تک تک افراد جامعه اعم از مسئولان و مردم دانست و تاکید کرد: باید این فرهنگ سازی در خانواده و جامعه به موازات هم انجام شود وگرنه شاهد نتیجه مطلوبی که انتظار داریم نخواهیم بود.

وی توجه مسئولان مراکز آموزشی از جمله مدارس و دانشگاه ها را در فضاهای آموزشی مهم عنوان و بیان کرد: در مدارس توجه به این موضوع با تشویق افراد محجبه و برنامه های دیگر می تواند موجب ترغیب دیگر دانش آموزان و توجه به این موضوع مهم اجتماعی شود.

این مدرس جوان همچنین پرداخت به این موضوع را از نگاه رفتاری، اجتماعی و روانشناسی حایز اهمیت دانست و گفت: این موضوع علاوه بر پرداخت آن از نگاه دین به آن باید در دیگر حوزه ها برای افراد جامعه تبیین شود تا مردم با دلایل علمی هم آشنا شوند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار