دامدار برتر استان بوشهر در گفت گو با بسیج

مادرم با شغل دامداری ما را بزرگ کرد / بسیج همیشه راهنمای ما بود

با توجه به اینکه شغل پدرم کشاورزی بود و در این شغل موفق نبود، مادرم با شغل دامداری ما را بزرگ کرد و از این رو ما نیز به این رشته سوق پیدا کردیم.
کد خبر: ۸۵۱۴۳۳۹
|
۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۸

به گزارش  خبرگزاری بسیج از بوشهر دامداری در کشور ایران یکی از اصلی ترین شغل‌هایی است که مردم استان بوشهر از دیر باز به این شغل مشغول بوده اند و محصولات خود را به خارج از استان صادر می کردند.

امروزه با توجه به افزایش جمعیت و پیدایش شغل‌های گوناگونی کمتر کسی است که به شغل‌های دامداری و نظیر آن روی آورد اما برخی از مردم استان بوشهر این شغل اصلی خود را رها نکرده و مایحتاج زندگی مردم را به گونه ای رفع می‌کنند.

با توجه به اهمیت دامداری در زندگی انسان ها خبرنگارما گفت  گویی با ابراهیم بوستان کللی یکی از دامداران برتر استان بوشهر  داشته که در  ادامه با هم می خوانیم:

 

لطفا خودتان را معرفی کنید؟

 

ابراهیم بوستانی کللی هستم اهل روستای کلل از شهرستان دشتستان.

 

چندمین فرزند خانواده هستید؟

بین ده فرزند از خانواده، چهارمین فرزند خانواده هستم.

تحصیلات شما چقدر است؟

دیپلم تجربی دارم و در حال حاضر پیش دانشگاهی را تمام کرده و آمده کنکور هستم، البته هم اکنون در سن 32 سالگی به سر می برم!

درچه حوزه ای  به اشتغال و فعالیت مشغول  هستید؟

با وجود اینکه پدرم کشاورز بود، من در زمینه دامداری مشغول به فعالیت شدم.

دارای چند نفر نیرو کار هستید؟

در مجموع چهار نفر در دامداری کار می کنیم، خودم و دو برادرم و یک کارگر دامداری را اداره می کنیم.

دامداری شما در چه بخشی از دشتستان قرار دارد؟

دامداری ما از بدو شروع فعالیت در روستای کلل، ضلع شرقی روستا و کنار جاده برازجان – گناوه قرار دارد.

ایده ایجاد دامداری و برگزیدن این شغل از کجا نشات گرفت؟

با توجه به اینکه شغل پدرم کشاورزی بود و در این شغل موفق نبود، مادرم با شغل دامداری ما را بزرگ کرد و از این رو ما نیز به این رشته سوق پیدا کردیم.

فعالیت شما در این واحد دامداری چه تفاوتی با دامداری های دیگر دارد؟

از روز اول که شروع به کار کردیم چون گاوهای شیری و از استان های همجوار آورده بودیم، با گرمای این منطقه سازگار نبودند و به سودآوری نرسیدیم. به همین جهت به پرواربندی گوساله روی آوردیم که پس از مدت ها و با زیاد شدن تجربه‌مان در این رشته شروع به پرورش و خرید و فروش گاوهای شیری و گوشتی کردیم.

در چه سالی و با چه سرمایه مالی شروع به کار کردید؟

کار دامداری را در سال 78 با سرمایه 1 میلیون 200 هزار تومان آن هم به صورت وام شروع کردم. ابتدا با دو راس گاو شیری شروع به کار کردیم و اکنون به 30 راس گاو شیری و60 راس گاو پرورده رسیده ایم.

در این مسیر شغلی یعنی دامداری متوجه شکست هم شدید؟

بله، متاسفانه در سال هایی که خشک سالی می شود، علوفه گران می شود و یا واردات گوشت از خارج کشور افزایش یافته است، دامداری ها بسیار متضرر شدند. این گونه شرایط در سال های اخیر باعث به فروش نرفتن دام ها و گوشت ها شده است.

نحوه فروش محصولات شما به چه شکل است؟

در گذشته فروش ما از شهرستان دشتستان  بود که دلال ها در زمان خرید محصولات، زیر قیمت بازار از ما خریداری می کردند و از همین رو به فکر فروش به صورت مستقیم افتادیم. پس از آن به این فکر افتادیم که با اداره های دولتی و بیمارستان ها قرارداد ببندیم و البته یک مغازه سوپر گوشت در روستای کلل دایر کردیم.

توصیه شما به افرادی که می خواهند وارد این رشته شوند چیست؟

توصیه ما به دوستانی که می خواهند در پرواربندی فعالیت داشته باشند این است که در زمان خرید و فروش به صورت کیلویی خریداری کنند و به همین صورت هم بفروشند. دامداران سعی کنند اول علوفه را تهیه کنند و بعد دام را خریداری کنند که متضرر نشوند. البته با دامپزشکی هم هماهنگی کامل داشته باشند.

در پیش برد اهداف خود تا به چه اندازه از دولت کمک کرده اید؟

دوستانی در جهاد کشاورزی بودند که در اوایل شروع به کار، به ما کمک های خوبی کردند و جا دارد که من تشکر کنم از  حبیب الله اژدری و محمد محمدی که ما توانستیم از تجربیات آنها استفاده کرده و بهتر کارها را پیش ببریم.

نقش بسیج در رشد و پیشرفت شما در این عرصه چه بوده است؟

بسیج همیشه راهنمای ما بود و از لحاض معنوی و مادی ما را حمایت کرده است. مجموعه ما مدیون خدمات فرهنگی و اقتصادی بسیج است و با اهدای وام در سال های خشک سالی باعث تقویت و رشد ما در این عرصه شده است که جا دارد تشکر ویژه از برادرانمان در بسیج داشته باشیم.

به عنوان سخن پایانی اگر نکته است بفرمایید؟

ببینید امروزه بخش عمده ای از جو و ذرتی که وارد کشور می شود به طور مستقیم به دست دامدارها نمی رسد و با چندین واسطه دست دامداران را می گیرد. به همین جهت از مسئولین جهاد کشاورزی و مسئولین بسیج درخواست داریم با توجه به خشک سالی با هدف تقویت دامدارانی که به خوبی نمی توانند علوفه خود را به قیمت مناسب تهیه کنند، با جمع آوری پول برای خریداری علوفه آنها را در این امر یاری دهند. با این کار دامداران می توان علوفه خود را از یک منبع مشخص تهیه کنند و آن را به قیمت واقعی خریداری نمایند.

مسئله بعد اهدای مجوز صادر کردن گوساله چاق به استان های همجوار و کشورهای همسایه به ویژه کشور عراق است. در حال حاضر کشور سعودی تلاش دارد در این امر جای ما را در منطقه بگیرد و ما با پتانسیلی که در صادرات گوساله و گوشت داریم می توانیم این صادرات را به بهترین شکل انجام دهیم.


ارسال نظرات