۸۰ درصد ریز گرد‌ها منشاء داخلی دارند

عضو کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران گفت: ۸۰ درصد ریز گرد‌ها منشاء داخلی دارند.
کد خبر: ۸۵۰۵۲۷۰
|
۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۶
به گزارش خبرگزاری بسیج،‌معصومه آباد در جلسه امروز شورای شهر در جریان بررسی دوفوریت طرح مطالعاتی مقابله با ریزگردها با بیان اینکه برای مقابله با پدیده ریز گردها باید به کانون‌های داخلی توجه کرد، گفت: این ریز گرد‌ها اغلب منشاء داخلی دارند که با اقدام به موقع و مطالعات دقیق می توان با آنها مقابله کرد.

آباد با اعلام موافقت خود مبنی بر دو فوریت طرح بررسی پیشگیری و مقابله با ریز گردها اظهار داشت: امروزه این پدیده تهدید کننده سلامت شهروندان و محیط زیست به شمار می‌آید و برای برای مقابله با آن به راهکار‌های اجرایی و سریع دست یافت.

وی ادامه داد: این پدیده مختص به یک منطقه جغرافیایی از کشور نیست به طوریکه امروزه 8 استان به طور مستقیم با این پدیده درگیر هستند. 4 سال پیش (2011) بود که از میان 1100 شهر جهان اهواز آلوده ترین شهر از نظر ریزگردها معرفی شد حال آنکه امسال سازمان حفاظت از محیط زیست این موضوع( ریز گرد ها) را 66 برابر استاندارد جهانی دانسته است.

رئیس کمیته ایمنی همچنین اظهار داشت: این در شرایطی است که 80 درصد این ریزگرد‌ها از کانو‌ن‌های داخلی ناشی می‌شوند که می‌توان با اقدامات کارشناسی و به موقع با آنها مقابله کرد نظیر مالش پاشی در جهت تثبیت ریز گردها.

تصویب دو فوریت طرح پیشگری و مقابله با ریزگردها در تهران

اعضای شورای اسلامی شهر تهران با اکثریت رای موافق طرح دو فوریتی مطالعه و بررسی پیشگری و مقابله با ریز گرد های شهر تهران را به تصویب رساندند.

احمد مسجد جامعی در جریان بررسی دو فوریت طرح  "مطالعه و بررسی پیشگری و مقابله با ریز گرد‌های شهر تهران" در یکصد و سی و نهمین جلسه شورا  با بیان اینکه باید پیش بینی‌های لازم در جهت مقابله با پدیده ریز گرد‌ها انجام شود، گفت: این موضوع از جمله تاکیدات مقام معظم رهبری به شمار می‌رفت که البته فرمایشات ایشان گلایه آمیز هم بود.

وی ادامه داد: پدیده ریز گرد‌ها شاید در ظاهر مختص به جنوب کشور باشد ولی در باطن یک پدیده ملی است چرا که این پدیده پیشرونده است به گونه‌ای که در سال‌های اخیر هم، شاهد افزایش تعداد روزهای غبار آلود و هم شدت ریز گرد ها بوده‌ایم.

مسجد جامعی همچنین افزود: از سویی دیگر این پدیده ابعاد خارجی نیز دارد همچنانکه اگر کشورهای همسایه به مسائل زیست محیطی اعتنا نکنند تبعات آن به ما تحمیل می‌شود و بالعکس.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در تهران نیز ما شاهد ریز گرد های ویژه‌ای هستیم آنچنانکه در منطقه 19 و 18 و نیز فعالیت معادن شن و ماسه شاهد هستیم ریز گرد‌ها سلامتی شهروندان و محیط زیست را تهدید می‌کند. از اینرو باید پیش بینی‌های لازم برای مقابله با ریز گرد‌ها نظیر لزوم به کار گیری شیشه‌های دو جداره در ساختمان‌ها به کار گرفته شود.

مسجد جامعی اظهار داشت: بر این اساس پیشنهاد دو فوریت این طرح را ارائه دادیم تا شهرداری تهران هم راهکار های خود را  ارائه کند و مطالعات در این زمینه صورت گیرد.

در ادامه جلسه مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت : مطالعات در این زمینه زیاد انجام شده است و باید شرایطی فراهم شود تا از این مطالعات اسفاده شود و نتایج آن به شورا ارائه شود.

در ادامه جلسه مجتبی شاکری با دو فوریت این طرح مخالفت کرد و پیشنهاد یک فوریت آن را داد.

شاکری گفت: در حال حاضر در فصل بودجه بندی قرار داریم و طرح این موضوعات به فکر و اندیشه بیشتری نیاز دارد حال آنکه برای مقابله با ریز گرد ها نیاز به هم افزایی دستگاه های دولتی نیز وجود دارد.

به پیشنهاد مهدی چمران متن طرح بدین صورت اصلاح شد که  ایجاد مرکزی برای مطالعه و بررسی در راستای دستیابی به راهکار هایی برای  پیشگیری و مقابله با ریز گرد ها با همکاری و استفاده از امکانات مرکز مطالعات شهرداری تهران  و سایر مراکز  ذیر ربط  با نظارت شورای اسلامی شهر تهران در دستور کار قرار گیرد.

در پایان دو فوریت این طرح با اصلاحاتی در متن به تصویب اعضای شورا رسید.

از تذکر چند باره حافظی به شهرداری تا تقدیر از برگزاری انتخابات شورایاری‌ها

اعضای شورا دریکصدو سی و نهمین جلسه  قبل از ورود به دستورات جلسه تذکراتی را ایراد کردند که با محوریت برگزاری انتخابات شورایاری‌ها بود.

حافظی: همچنان به انتظار تشکیل کمیسیون تلفیق هستیم

حافظی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری گفت: برای سومین بار در طول سال تذکر داده‌ایم که نه خبری از تشکیل کمیسیون تلفیق بوده و نه حسابرس معرفی شده است. نکته جالب این است که حسابرس معرفی شده توسط کمیسیون برنامه و بودجه در انبار گردانی شهرداری تهران حضور ندارد. خواسته من رسیدگی به این موارد است.

قناعتی: پرداخت طلب پیمانکاران پسماند در دستور قرار گیرد

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران نیز در تذکری به شهرداری گفت: به رغم جلسات متعددی که با معاون خدمات شهری و دیگر مسئولان شهرداری داشتیم همچنان طلب پیمانکاران پسماند پرداخت نشده است. این پیمانکاران که تعدادشان به 20 شرکت می‌‌‌رسد در حدود 700 میلیارد تومان طلب دارند. البته طلب سنواتی آنان است و ما امیدواریم تا پایان سال پرداخت طلب آنان در دستور قرار گیرد.

شاکری: انتخابات شورایاران مبنایی برای شوراهای بعد خواهد بود

رییس کمیته فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به برگزاری انتخابات شورایاری‌های محلات گفت: این اقدام کار بزرگ و محکمی بود که امیدواریم مبنایی برای انتخابات شورایاران در شورای‌های بعد باشد. جا دارد که هم از هیات نظارت و هم از ستاد اجرایی انتخابات تقدیر به عمل آوریم.

وی اظهار داشت: نکته قابل توجه این است که ملاک عمل ما در جایگزینی اعضای علی البدل در انتخابات شورایاری ها مانند شوراهای شهر و روستا باشد و تنها قائل به 3 ذخیره نباشیم تا همیشه شورایاران را در بین خودمان داشته باشیم.

شاکری همچنین افزود: در آستانه نوروز بازپیرایی و آراستن محله هرندی از جمله رنگ آمیزی دیوار منازل می‌تواند اقدام خوبی باشد تا همانطور که در بودجه بندی نگاه ویژه‌ای به این محله شده در استانه نوروز نیز تحولی در محیط آن ایجاد شود.

اسماعیل دوستی نیز برگزاری انتخابات شورایاری محلات را جلوه‌ای از تبلور حضور مردم دانست و گفت: انتخاباتی در کلان شهر تهران برگزار شد حال آنکه کوچکترین مسئله امنیتی اتفاق نیافتاد که جای تقدیر هم از هیئت نظارت و هم از هیئت اجرایی دارد.

جدیدی: انتخابات شورایاری‌ها یک جهاد ملی بود

معاون نظارت شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: برگزاری انتخابات شورایاری های محلات جای تقدیر و تشکر دارد. این انتخابات یک جهاد ملی بود و برندی برای شورای اسلامی شهر تهران محسوب می‌شود.

جدیدی اظهار داشت: اگر بخواهیم سند پیروزیمان در این انتخابات را امضا کنیم باید رسیدگی قانونی به شکایات را نیز مد نظر قرار دهیم تا حرف و حدیثی پیش نیاید و از هر گونه شائبه‌ای جلوگیری شود.


ارسال نظرات
آخرین اخبار