خبرهای داغ:

طرح جمهوری‌خواهان کنگره برای تمدید تحریم‌های ایران

براساس گزارش‌ها، رهبران جمهوری‎خواهِ مجلس نمایندگان امریکا قصد دارند حداکثر تا نیمۀ ماه آیندۀ میلادی (۲۵ آبان) لایحۀ تمدید قانون تحریم‌های ایران را برای ۱۰ سال دیگر تصویب کنند.
کد خبر: ۸۷۶۷۸۰۴
|
۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۰
به گزارش خبرگزاری بسیج،خبرگزاری رویترز این خبر را به نقل از دستیاران نمایندگان کنگرۀ امریکا اعلام کرد.

 

براساس قانون تحریم‎های ایران (آی‎اِس‌آ) که در تاریخ 31 دسامبر (11 دی) منقضی می‎شود، امریکا می‌تواند به بهانۀ برنامه‌های هسته‎ای و موشکیِ، ایران را با تحریم‎هایی در حوزه‎های تجارت، انرژی، صنایع دفاعی و بانکداری روبرو کنند.  

 

سرنوشت این لایحه پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا در تاریخ 18 آبان و بازگشت نمایندگان به واشنگتن در تاریخ 24 آبان روشن خواهد شد.

 

به گفتۀ دستیارانِ نمایندگان، قرار است اد رویس، رئیس جمهوری‎خواه کمیسیون امور خارجی مجلس نمایندگان، طرح تمدید قانون تحریم‌های ایران را به کنگره معرفی کند.

 

براساس این گزارش، تصویبِ طرح تمدید بدون کم‌وکاست این قانون به مدت 10 سال دیگر، در مجلس نمایندگان محتمل به‌نظر می‌رسد، اما با توجه به مخالفتِ احتمالیِ دولت دموکراتِ امریکا با این طرح، معلوم نیست این لایحه در مجلس سنای امریکا چه سرنوشتی پیدا کند.

 

در گزارش رویترز آمده‌ که جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، حاضر نشده‌است به این سؤال پاسخ دهد که باراک اوباما، رئیس‌جمهور دموکراتِ امریکا، حاضر به امضا این مصوبه برای مبدل شدن به قانون خواهد بود یا آن را وتو خواهد کرد؟

 

 ارنست که در سفر به لوس‌آنجلس همراه اوباما بود، در گفت‎وگو با خبرنگاران گفت: «من در این مقطع دربارۀ این‎که رئیس‎جمهور این لایحه را امضا خواهد کرد یا خیر، پیش‌داوری نمی‎کنم.»

 

اوباما پس از برگزاری انتخابات ریاست‎جمهوری در تاریخ 18 آبان، پُست خود را اوایل بهمن‌ سال جاری به جانشین خود تحویل خواهد داد.

 

دولت اوباما از کنگره خواسته‎بود که در زمینۀ تمدید قانون تحریم‎های ایران دست نگه‌دارد، چرا که براساس برجام، اگر ایران تعهدات خود را نقض کند، امریکا این قدرت را دارد که تحریم‏‌های اقتصادی را بازگرداند.  

 

مخالفت کاخ‌ سفید با این لایحه می‌تواند موجب مقاومت دموکرات‎ها در مجلس سنا شود و بدین‎ترتیب جلب آراء 60 سناتور برای پیشبرد این لایحه سخت خواهد‎شد.

 

جمهوری‌‎خواهان تنها 54 کرسی از مجلس سنا را در اختیار دارند و بنابراین برای پیشبرد اهداف خود در این مجلس به جلب نظرِ دموکرات‏‌ها نیز نیاز دارند. 

 

جمهوری‎خواهان اکثریت هر دو مجلس نمایندگان و سنای امریکا را در اختیار دارند و تمامی نمایندگانِ این حزب، مخالف توافق ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 بر سر برنامۀ هسته‎ای ایران بوده‌اند.

 

ایران و کشورهای گروه 1+5 شامل امریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین و آلمان در 23 تیرماه سال گذشته در وینِ اتریش به توافقی بر سر برنامۀ جامع اقدام مشترک (برجام) دست یافتند. پس از اجرای تعهدات دو طرف بر اساس برجام، تحریم‌های ضد ایرانی در تاریخ 27 دی ماه با اجرایی شدن برجام لغو شد.

 

جمهوری‌خواهانِ کنگرۀ امریکا از زمان دستیابیِ به توافق هسته‎ای، بارها با تصویب لایحه‌هایی علیه ایران، سعی در تضعیف برجام داشته‎اند.

 

براساس گزارش رویترز، برخی از سناتورهای جمهوری‌خواهِ کنگرۀ امریکا خواهان چیزی بیش از تمدید قانون تحریم‎های ایران هستند و می‌گویند اشخاص و بنگاه‎های تجاری ایران باید به دلیل آن‎چه آن‌ها «آزمایش‎های موشکی و حمایت از تروریسم» می‎خوانند، با مجازات‌های بیشتری روبرو شوند.

 

برخی سناتورها نیز خواستار تصویب قانونی هستند که قدرت رئیس‌جمهور امریکا برای نادیده‌گرفتن تحریم‌ها را محدود کند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها