سکوی 500 میلیون فوت مکعبی 18B راه‌اندازی شد

سکوی 18B پارس جنوبی با ثبت رکوردی جدید در عملیات هوک آپ ،دیروز پس از 62 روز کاری به بهره برداری رسید.
کد خبر: ۸۷۶۶۴۶۲
|
۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، حسن بویری، مجری طرح توسعه فازهای 17 و 18 پارس جنوبی با اعلام این خبر گفت: عملیات تولید (Start up) سکوی 18B پارس جنوبی پس از باز کردن چاه شماره 2 این سکو و روشن شدن مشعل آن آغاز شده و بزودی گاز دریافتی به پالایشگاه خشکی این فازها ارسال می‌شود.


وی با اشاره به نصب سکوی 18B اواخر مرداد امسال، اظهار کرد: راه‌اندازی این سکو طی این مدت زمان درحالی صورت گرفته که تا پیش از آن ثبت چنین رکوردی در عملیات هوک‌آپ، پیش راه‌اندازی و راه اندازی سکوهای پارس جنوبی بی سابقه بوده است.

مجری فازهای 17 و18 پارس جنوبی عنوان کرد: در حال حاضر عملیات نصب اسپول‌های خط لوله 18 اینچ حد فاصل سکوی 18A و 18B در حال انجام است که با اتمام عملیات مربوطه و انجام هیدرو تست این خط لوله، گاز تولیدی این سکوی اقماری به سکوی 18A ارسال و متعاقب آن به پالایشگاه فازهای 17و 18 منتقل می‌شود.

بر اساس گزارش شرکت نفت و گاز پارس، سکوی اقماری 18B از سوی متخصصان مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) در یارد صنعتی بندر عباس ساخته شده است. 

سکوی  17B دومین و آخرین سکوی فازهای 17و 18پارس جنوبی هم سه شنبه، 27 مهر پس از عملیات ساخت، از یارد بندرعباس بارگیری و آماده انتقال به موقعیت فراساحل این فازها شد.

با راه‌اندازی سکوی 17B پارس جنوبی زنجیره تولید فازهای 17 و 18 پارس جنوبی تکمیل می‌شود. 

بخشی از فازهای 17 و 18 پارس جنوبی دی سال 93 به بهره برداری رسیده است و هم‌اکنون روزانه 37 میلیون مترمکعب گاز و 40 هزار بشکه میعانات گازی از این فازها برداشت می‌شود. 

محمد مشکین فام، مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس ارزش اقتصادی محصولات تولید شده از فازهای 17 و 18 پارس جنوبی را تا 30 شهریور امسال، بیش از 2 میلیارد دلار اعلام کرده است.
ارسال نظرات